In november ga ik samen met mijn vriend met een camper touren door NZ.
Wij beginnen in Auckland en hebben 2 1/2 week de tijd om naar beneden richting Christchurch te rijden.
Het is een gecombineerde reis met Australie.
De highlights van Australie zijn mij wel bekend, maar kan iemand mij vertellen wat ik zeker moet gaan doen en wat zeker niet in NZ…
Op het zuidereiland willen wij in ieder geval naar Franz Josef en Milford Sounds. Ik lees op internet dat sommige mensen de Doubtfull sounds velen malen indrukwekkender vinden. Het enige nadeel is dat je er een lange reis voor over moet hebben. Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben? En zijn er mensen die daar een cruise hebben gemaakt? Zoja welke day/nightcruise? Graag hoor ik natuurlijk alle belangrijke weetjes over NZ.
Mijn eerste gedacht was ‘2,5 week is erg kort om noord en zuidereiland te doen’.
Maar dit is helaas niet anders. Mijn advies is om niet te lang in Auckland te blijven. Dit is een leuke stad, maar niet echt speciaal vergeleken met andere grote steden.
Onderweg naar het Zuidereiland zijn interessante plekken Rotorua, Taupo, Napier en Wellington. Vanuit Wellington kun je daarna met de boot naar Picton.
Voor het zuidereiland heb ik een schema gemaakt voor iemand Mattijs (zie http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=86460). Voor jou zou meer van toepassing zijn Nelson, Abel Tasman park, Fox/Franz Josef Glacier, Queenstown, Te Anau -> Milford Sound en daarna weer richting Christchurch.
Milford Sound en Doubtfull Sound heb ik allebei gedaan. Doubtfull Sound is rustiger, minder toeristisch maar wel wat duurder. Milford Sound heb ik een paar maanden geleden gedaan, maar dat is een stuk drukker en ik had hier heel veel regen (meer dan normaal het geval is).
Vanuit Te Anau is Doubtfull Sound trouwens dichterbij en Milford Sound verder weg. Het advies is om dit met een dagtour te doen. Je kunt er zelf heen rijden, maar wij bleven in Te Anau en boekte een dagtour. Veel relaxter en alles is geregeld.
De nachtcruise kan heel interessant zijn en zeker een aanrader. Heb hem zelf niet gedaan, omdat ik in de duurdere periode zat en het geld het toen niet waard vond. Maar als je vroegtijdig boekt dan kun je vaak wel voor een leuke prijs deze tour doen.
PS. Milford Sound vanuit Queenstown met een tour doen is NIET leuk. Je zit 3-4 uur heen en 3-4 uur terug in de bus en je bent kapot. Het is beter om in Te Anau te verblijven en vanuit daar te vertrekken.
Succes en laat even weten hoe het was en wat je gedaan hebt.
2,5 week is inderdaad heel erg kort voor NZ.
Ik raad je dan ook aan om een route te doen met niet te veel omwegen anders red je het niet.
Ruud heeft gelijk. Direct Auckland uit rijden. Hier mis je niks aan. Het stelt niets voor vergeleken met de Europese steden. Dit geld echter voor de meeste steden in NZ. De cultuur en architectuur is slechts 100 jaar oud dus in het algemeen stelt het niet zo heel veel voor.
Vanuit Auckland direct naar Rotorua / Taupo rijden. (circa 4 uur)
De mooiste geothermische parken liggen tussen Rotorua en Taupo in. Ze kunnen je vast wel uitleggen bij de camper verhuur hoe je het snelste bij Wai O Tapu of Orakei Korako mag komen.
Daarna doorrijden naar het Tongariro National Park voor de Tongariro Crossing. De mooiste 1 dags wandeling ter wereld volgens sommige reisboeken.
Vandaar direct door naar Wellington. Napier zou ik overslaan. Het is een art deco stadje maar het stelt echt niks voor vergeleken bij de Europesche steden. Ik was zelf erg teleurgesteld.
Als je toch graag art Deco wil zien dan is Wanganui veel leuker. Dat ligt op je route naar Wellington. De hoofdstraat van Wanganui is veel mooier dan de meeste straten in Napier.
Wellington is leuk maar met jullie strakke schema direct de ferry op naar het Zuideiland en de westkust afreiden. Via het Abel Tasman Park, Pancake rocks, Wanaka, Queenstown, te Anau en Milford Sound.
De weg van Te Anau naar Milford Soud is waanzinnig mooi maar ik weet niet of je hier tijd voor hebt.
De route die niekelien over Noordereiland schrijft, zou ik ook aanraden. Dat kan in een week als je doorrijdt en een stops maakt tussendoor.
Zuidereiland kan je he beste via noord (tasman park) via de westkust (langs gletjers en fjord milford sound) gaan. Dan naar queenstown en dan door het land richting queenstown via Mount cook. Maar houdt de tijd en de afstanden in de gaten!! De wegen zijn anders dan hier en de afstanden ook!