(origineel bericht op be-more.nl)
1e weekje alweer bijna voorbij
Wat vliegt de tijd!! Het lijkt alsof ik hier al langer zitten dan een week.
De reis hier naartoe was goed verlopen.
We kwamen vroeg in de ochtend aan en hebben nog een paar uurtjes in een hostel kunnen slapen. Daarna werden we opgehaald voor een bijeenkomst/ kennismaking. We zijn met een grote groep vrijwilligers, zo’n 20 man.
Na de bijeenkomst hebben we de kampala tour gedaan. We kregen een rondleiding in het stadje. Toen de tour voorbij was zijn we weer naar de hostel gegaan. We zijn nog eventjes wat gaan eten (pizza:D) en daarna vrij snel naar bed gegaan. Er komt een hoop op je af zo de eerste dag!
De dag erop zijn we naar Masaka gereden en vanuit daar naar het project Rakai. Daar werden we door Ebert opgewacht. Ebert heeft ons door het stadje rond geleid. Echt geweldig als de kinderen je zien, ze komen naar je toe en roepen: Muzuku Muzuku!! Wat betekend: de voortbewegende. Dit komt omdat de mensen hier vaak blanken zien, maar niet weten waar ze naartoe gaan.
De dagen erna zijn we op het project geweest. Het ziekenhuis ziet er goed uit, heeft verschillende afdelingen en een canteen;). Het is nu vooral mee kijken hoe ze de dingen hier doen, want het gaat toch wel anders dan bij ons;).
Op donderdag zijn we een dagje naar Kim gegaan. Kim woont hier al 6 jaar. Is eerst vrijwilligster bij Be-More geweest en is daarna hier gaan wonen. Kim heeft een stuk grond waar ze gewassen op verbouwd. We hebben die dag ananassen gepland en het mais geoogst en gekapt met een grote kapmes. Rond de middag zijn we naar haar huis gegaan en hebben mee gegeten.
Vandaag hebben we een halve dag in het ziekenhuis gewerkt. Omdat het bijna weekend is, is er bijna niets te doen.
Over drie kwartier komt de taxi. Dit weekend verblijven we in Masaka.
Vanavond hebben we een welkomstdiner, morgen middag een Ugandeese kookles en 's avonds komt er een drumband (jamby) spelen. Zondag is een relax dagje.
Ik heb niet veel tijd om te internetten, dus de meeste verhalen zullen achteraf komen!! Het weer is echt heerlijk, met heel soms een regenbui (wat zeker niet erg is) en het fruit is echt lekker, beter dan in NLD(A). Het is super hier, en heb veel respect voor de mensen hoe ze hier leven. Ik ga zo nog eventjes mijn koffer pakken voor het weekend, en lekker genieten!
Tot snel! See ya X