(origineel bericht op be-more.nl)
1e week
Lieve allemaal,
Hier de beloofde blog over de activiteiten hier en het afgelopen weekend!
Er is nu alweer een week voorbij! De tijd vliegt voorbij en oh wat is het leuk met de kinderen én met de mede vrijwilligers. Alles gaat goed met mij, vermaak mij prima!
Woensdagochtend om 8:30 hadden we een meeting met Byron, hij is onze vrijwilligerscoordinator. Je kan bij hem terecht met vragen over het project en kan je met verschillende dingen helpen.
Eerst heeft hij ons meer verteld over het project zelf, hoe alles in zijn werk gaat hier en wat de regels van het project zijn. Daarna hadden een meeting met alle huismoeders van het project maar ook de eigenaars van het project en de baas van de school, best een beetje spannend. Zij hadden allemaal lekkere dingen gekocht en we kregen koffie en thee, net een high tea! Uiteindelijk viel de ontmoeting reuze mee. Nadat we lekker wat hadden gegeten en gedronken gingen we naar een andere ruimte om alleen met de huismoeders te zitten en elkaar voor te stellen. Hierna kregen we van onze social worker een huisje toegewezen waar we 's ochtends en 's Avonds mogen gaan helpen. Zij doet dit willekeurig. Ik kreeg het huisje genaamd St. Therese. Hier wonen 6 meiden van 14,12,10,6,5 en 4 jaar oud! Een heerlijk meiden huis dus! Ook de huismoeder is super aardig en met de kinderen al gelijk gezellig contact! Ze waren zo blij dat er eindelijk weer iemand kwam helpen, dat ze 's Avonds niet wilde eten maar spelen en gezellig kletsen!
’ 's ochtends en ’ 's Avonds doe ik de jongste 3 in bad of help ze onder de douche. Daarna gaan de kleinste 3 eten en speel ik met de oudste 3 vaak een spelletje. Om 18 uur gaan de oudste naar de kerk, deze staat hier ook op het terrein. Van de week wil ik een keertje met ze mee, ben heel benieuwd hoe dat hier gaat.
Verder hadden de kinderen afgelopen week vakantie. Vandaag is de laatste dag, vanaf morgen gaat de school weer beginnen.
Afgelopen week hebben we een programma gedraaid met allerlei activiteiten, zoals dingen knutselen en lekker buiten spelen met verschillende spelletjes. Best vermoeiend en moeilijk omdat ik de kinderen niet zo goed ken en ze dus ook niet zo goed kon aanspreken. En aangezien ik nieuw ben, proberen ze je graag uit… Best even lastig.
Vanaf morgen gaat het “normale” ritme weer beginnen. Suzanne en ik gaan helpen op de baby room van 9:00-12:00uur. Daarna hebben we vrij. 'S middags help ik van 16:00-17:00uur in de homework class. Ben heel benieuwd hoe dat weer zal zijn!
Inmiddels kennen we de kinderen al een stuk beter, alleen die namen…Die zijn zo moeilijk!!
Dan even over afgelopen weekend! Wij zijn met 12 meiden en 1 man een weekend naar de Drakensbergen en Lesotho geweest.
Vrijdagochtend werden we om 12uur opgehaald. Na iets meer dan 3 uur rijden kwamen we aan in de Sani Lodge (backpackershostel). Hier verbleven we voor 1 nachtje.
Zaterdagochtend vroeg met 2 jeeps naar de Drakensbergen en Lesotho. Lesotho is een apart land in Zuid Afrika.
Eerst langs de Drakensbergen, wauw wat is dat een mooi gebied zeg en wat hadden we prachtig weer! Heeeeeel veeel mooie foto’s kunnen maken!
Toen kwamen we aan in Lesotho, in een klein dorpje waar we overnachten. Geen stroom, geen douche en geen normale wc… Een hele aparte ervaring!
'Smiddags naar boven gelopen naar een ander dorp, waar er voor ons werd gezongen en gedanst en ze het 1 en ander uitlegde over hun cultuur.
Weer terug bij ons verblijfplaats een kampvuurtje aangemaakt,want wat was het koud!!! Ook hier werd 's Avonds voor ons gezongen en gedanst, zo gezellig en gaaf! Ook wij hebben voor hun gezongen en gedanst, ze vonden het zo leuk en wat hebben we gelachen.
Zondagochtend was het dan zo ver: Mar ging paardrijden door de bergen… Het begin was eng, heel eng maar oh ik had het voor geen goud willen missen! Het was zo gaaf, berg op en af en het laatste stuk in draf en klein stukje galop! Wat een ervaring, zo mooi!
'S middags nog langs een traditional healer en weer 4 uur door de bergen rijden en dan nog eens 3 uur naar huis… Ik was gesloopt maar wat een gaaf weekend!
Aankomend weekend gaan we op Safari!!! Super veel zin in, kijk daar echt naar uit!
Al met al vermaak ik me hier wel en weet zeker dat die 2 maanden heeeeel leuk gaan zijn!
Leuk om de lieve reacties te lezen,doet me goed!
Liefs en tot de volgende blog,
Marjolein XXX
Ps: als je een reactie wilt schrijven en hij komt er niet gelijk onder te staan, dan moet ik de reactie op no-spam zetten, dan komt ie te voorschijn!