Ik ga samen met mijn vriendin van 23-08 t/m 14-09 een avontuur maken door West-Amerika en New York…nu hebben we al een route uitgestippeld…maar misschien met jullie hulp kan deze reis nog mooier worden.
23-08 Amsterdam - LA
24-08 LA - Monterey (via Highway1)
25-08 Monterey - San Francisco
26-08 SF
27-08 SF
28-08 SF - Mammoth Lake (via Tiago Road)
29-08 Mammoth Lake - ???
30-08 ??? - ???
31-08 ??? - Las Vegas (via Death Valley)
01-09 LV
02-09 LV
03-09 LV – Zion NP – Bryce Canyon NP
04-09 Bryce Canyon NP – Flagstaff (via Page)
05-09 Flagstaff - Grand Canyon - Flagstaff
06-09 Flagstaff - ???
07-09 ??? - LA
08-09 LA
09-09 LA
10-09 LA - New York
11-09 NY
12-09 NY
13-09 NY
14-09 NY - Amsterdam
We hebben nog wat ??? staan, deze dagen moeten nog ingevuld worden…maar misschien weten jullie nog mooie plekjes?
Uiteindelijk vertrekken we vanuit Flagstaff naar LA, maar omdat dit een grote afstand is willen we dit in tweeën doen. Dus weten jullie nog een mooi dorpje/stadje waar we kunnen genieten…en als jullie nog meer tips hebben, dan hoor ik het graag.
Leuk vooruitzicht hebben jullie.
Als ik je enig advies mag geven dan heb ik een paar puntjes:
-Je geeft aan dat je van SF naar Mammoth Lakes gaat via de Tioga Road. Eigenlijk wel jammer dat je niet naar Yosemite Village gaat, daar waar de meeste mooie wandelingen beginnen, waar de Yosemite Falls zijn, Half Dome etc.etc. Je slaat daarmee een mooi, ook wel druk dat geef ik toe, gedeelte van het prachtige park over. In Yosemite NP kun je al makkelijk een aantal dagen doorbrengen.
-Bij Mammoth Lakes zou je een bezoek kunnen brengen aan Devils Postpile NM waar je basaltformaties kunt bezoeken. Mammoth Lakes is min of meer een toeristisch plaatsje waar skiliften zijn en waar in de winter wordt geskied en in de zomer wordt gemountainbiked. Een beetje Chamonix van Californië.
-LV voor meer dan 2 nachten is wat mij betreft echt zonde van je tijd. Overdag is de stad niets meer dan een hete stad waar weinig te doen is. Het gebeurt allemaal 's avonds en dat is natuurlijk wel leuk voor een of 2 nachten. Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk.
-LV naar Zion naar Bryce is bijna niet te doen. Ik neem aan dat je er ook een wandeling wilt gaan maken en daarmee doe je Zion absoluut te kort.
Theoretisch zou het misschien wel kunnen, maar dan rij je er door heen en beleef je het niet echt. In beide parken kun je prachtige wandelingen maken en er makkelijk een hele dag door brengen. Mijn advies zou dan ook zijn om een dag minder in LV te blijven en die dag door te brengen in of nabij Zion NP of Bryce NP. Maar ook hier geldt natuurlijk, het is mijn persoonlijke mening.
-Tussen Flagstaff en LA liggen nog een paar leuke plaatsjes en het nationale park Joshua Tree. Zo kun je in plaats van alles te rijden over de I40 ook een gedeelte over de oude Route 66 rijden in de buurt van Seligman. Kingman is gewoon een grote plaats, Lake Havasu City is dat ook maar ligt nog aan een meer waar je wat verkoeling kunt krijgen. Joshua Tree NP ligt vlakbij LA en heeft talrijke cactussen, wellicht ook een optie om in ieder geval doorheen te rijden. Je komt er praktisch doorheen op je weg naar LA.
-Van de grote steden die je wilt aandoen is wat mij betreft SF het mooiste en absoluut die paar dagen in jullie reisschema waard. De hoogtepunten van LA, daar waar de meeste toeristen naar toe gaan, liggen allemaal zo’n beetje aan de westkant van de stad: Santa Monica, Hollywood Boulevard, Venice Beach, Beverly Hills e.d. Daar ligt ook het vliegveld in de buurt. Verder is LA een grote agglomeratie van allemaal kleine plaatsjes. Wat mij betreft valt LA in het niet bij SF.
Ik weet natuurlijk niet of jullie echte stedenliefhebbers zijn of natuurliefhebbers, maar als het laatste het geval is dan zou ik je willen aanraden om ook naar andere topics te kijken op dit forum waar mensen hun reisschema hebben gepost met de nodige op- en aanmerkingen. Veel mensen maken het zelfde rondje en wellicht kun je daar ook tips uit halen. Zo te lezen ben je nu wel erg vaak in een grote stad en sla je schitterende plekjes over. Maar ook dit is, je raadt het al :-), mijn persoonlijke mening.
Bedankt voor de tips. Ik ga ze zeker meenemen in de route.
Yosemite Village enzo nemen we zeker mee, het is dat we hebben besloten om bij Mammoth Lake te overnachten. Het is daar wat goedkoper dan bij Yosemite Village.
Over Zion en Bryce zaten we inderdaad nog na te denken…maar door jou is het wel doorslaggevend geworden. We snoepen gewoon een dagje van LA af, zodat we één dag Zion en één dag Bryce kunnen gaan doen.
Heb je er al eens aan gedacht om NYC in het begin te doen? Je wint dan tijd tussen Ams en NYC en later tussen NYC en SF.
Houd er rekening mee dat SF naar Mammoth Lakes via Tioga pass en Yosemite gemakkelijk 7-8 uur rijden is en dat je heel weinig tijd zult hebben voor de valley, Tioga rd en Mono Lake.
LA naar Monterey via hw 1 is ook tenminste 8 uur in de auto zitten en erg weinig tijd voor stops onderweg. Als je in 2 dagen naar SF wil zou ik in Cambria gaan overnachten of daar in de buurt maar een extra nacht is aanbevolen net als een extra nacht in Yosemite. Ik geef toe, Mammoth Lakes zal goedkoper zijn. Van Yosemite kan je dan via Tioga Pass naar Lone Pine voor een overnachting en dan door Death Valley naar Vegas.
9/1 is Labor Day in 2014 en het zal druk zijn in Las Vegas dat weekend (en duur…)
En inderdaad Zion en Bryce splitsen.
Flagstaff is ongeschikt voor GCNP. Komende van Page kom je al langs de oostingang dus ik zou sterk aanraden in GC VIllage to overnachten. Bij Bright Angel lodge zal het niet al te duur zijn. Flagstaff is een omweg en de hoogtepunten in GC zijn sunset en sunrise.
Tussen GC en LA raad ik vaak Laughlin aan. Goedkoop en langs de Colorado River. Tussen GC en Laughlin kan je dan stukken R66 rijden tussen Seligman en Kingman en van Kingman naar Oatman. Vooral dat laatste stuk is klassiek R66 via Sitgreaves pass.
Yeehaw
Maar de vliegtickets zijn al gekocht…dus een andere dan AMS-LA LA-NY NY-AMS is niet meer mogelijk.
Bedankt voor de info over LV, gelukkig heb ik daar een tijd geleden al een hotel geboekt, dus de prijs valt wel mee.
Ik ga de tip over de GCNP meenemen in de keuzes.