18 dagen Wild West zelf uitstippelen...

Na in 2002 de “Western Classics” te hebben gedaan gaan we nu eindelijk weer naar het Westen van de VS >>> Na een aantal georganiseerde reizen te hebben bekeken besloot ik om 2 tickets te scoren naar Las Vegas, een auto te reserveren en zelf een route uit te stippelen. Dit is em geworden:

Dag 1: Las Vegas aankomst om 17:00
Dag 2: Las Vegas
Dag 3: Springdale (Zion NP) via Valley of Fire en Zion NP /320km/4hr
Dag 4: Torrey via Zion/Bryce Canyon/Capital Reef 320km/4.5hr
Dag 5: Salt Lake City via stukje Capital Reef/UT24? ca. 300km/5hr
Dag 6: Jackson 420km/5hr
Dag 7: West Yellowstone via Yellowstone 320km/4hr
Dag 8: West Yellowstone (nogmaals Yellowstone bezoeken)
Dag 9: Evanston via Yellowstone/Jackson 540km/6,5hr
Dag 10: Moab (alleen maar gas geven) 620km/7hr.
Dag 11: Moab via Arches, Canyonlands, deadhorse point 220km/5hr
Dag 12: Monticello via Canyonlands (Zuid kant) 225km/4hr
Dag 13: Page via Monument Valley 350km/4.5hr
Dag 14: Page via Antilope Canyon en Horse shoe
Dag 15: Williams via Grand Canyon 320km/4.5hr
Dag 16: Las Vegas
Dag 17: Las Vegas
Dag 18: Amsterdam vertrek vanuit LV om 09:40

Op zich lijkt het me een super route qua hoogte punten alleen dag 9 en 10 zijn wat doorzetten v.w.b. het aantal te rijden kilometers. Punt is dat we dan van West Yellowstone komen en via Yellowstone naar beneden willen afzakken. Het wordt naar en van Yellowstone wel een beetje “heen en weer” waar een rondje rijden waarschijnlijk leuker is.

Ik hoop dat er lezers met ervaringen nog wat tips & tricks en advies kunnen geven :slight_smile: Zijn er nog dingen die we absoluut niet mogen missen??

Wat tips:
In Yellowstone: Old Faithful bezoeken, dit is een mega-gijzer, waarvan het ‘uitbarsten’ bijna tot op de minuut precies kan worden bepaald. Vlak voor aanvang komt er waarschijnlijk een parc ranger met een klasje kids ertussen zitten om zo het hele verhaal uit te leggen. Toeristische plek, maar goed te doen (ook in hoogseizoen).

Als je in Jackson bent, zeker even door het centrum lopen. Het dorpje is helemaal opgebouwd als een western dorpje. Gewoon geinig, even sfeerproeven.

Neem wellicht wat meer tijd voor Grand Canyon, daar is het indrukwekkend genoeg voor. Sowieso voor alles geldt: probeer er niet doorheen te crossen met je auto. Neem je tijd voor een bezoekje aan het visitors centre, maak een wandeling door de prachtige (bijna) ongerepte natuur die het land nog te bieden heeft!

Je probeert een rondreis van 4 weken in 18 dagen te proppen. Moet je zelf weten natuurlijk.
1 Las Vegas-Zion via VoF. Daar doe je langer over dan 4 uur, als je tenminste iets van Vof wil zien. Tevens is het in Utah een uur later.
2. Wanneer wil je Zion bekijken? Zelfs als je alleen de shuttle door de Canyon neemt ben je al uren onderweg. En dan wil je meteen door naar Torrey. Bryce, zelfs als je alleen naar het dichtst bijzijnde punt rijdt, en het amphitheater mag je niet missen, ben je al uren onderweg. (reken op 2 uur) www.scenicbyway12.com tussen Bryce en Torrey is een van de mooiste wegen in America. Hoogste punt is 9600 ft en het aantal mogelijkheden is oneindig. Alleen maar rijden is al ruim 3 uur. Ik zal het nog niet eens over Capitol Reef NP hebben.
3. SLC naar West Yelllowstone via Idaho Falls is 5 uur. Als je via Grand Teton NP (Jackson)naar West Yellowstone wil praat je over ten minste 4 uur langer. Max snelheid in Yell is 45 mph en dat haal je niet. Om nog maar niet te spreken over wildlife op de weg en afgesloten wegen dit jaar www.nps.gov/yell
4. Zowel voor de lower loop en de upper loop heb je een dag nodig, tenzij je nauwelijks stopt. Maar waarom zou je dan gaan?
5. West Yellowstone (of van Jackson)naar Moab is ongeveer 9 uur rijden alweer via Idaho Falls, Salt Lake City en Price. Dwars door Yell neemt heel wat meer tijd.
6. Arches is schitterend. Een wandeling naar Delicate Arch bij zonsondergang is een must. Neem een zaklantaarn mee. Dead Horse Point SP en Canyonlands Island in the Sky kunnen, zonder wandelingen, in een halve dag bekeken worden. Met zuid Canyonlands bedoel je waarschijnlijk The Needles. Om dit gedeelte echt goed te zien moet je wandelen. Je kan wel heen en terug rijden maar op een flitsroute zou ik dit maar overslaan als ik jou was.
7. Tussen Moab en Page zijn Edge of the Cedars NM, Natural Bridges NM, Muley Point, Moki Dugway, Gooseneck SP en natuurlijk Monument Valley en dan nog Navajo NM, maar dat zou ik maar overslaan wegen tijdgebrek. Moki Dugway is een must net als Monument Valley. Je wint een uur tussen MV en Page.
8. Antelope Canyon, Horseshoebend overlook zijn in Page. Net als Glen Canyon Dam en nog veel meer. Het is goed hier een dag voor uit te trekken. Je zal er geen tijd voor hebben maar dit is ook leuk www.raftthecanyon.com
9.Ik zou je willen aanraden om een nacht aan de rim te blijven in GCNP south rim www.grandcanyonlodges.com Een reservering is een vereiste. Onderweg naar Las Vegas even stoppen in Seligman en een ijsje eten bij Delgadillo’s Snow Cap. De show krijg je er voor niets bij. Ook is er nog Hoover Dam maar ik heb meer met Glen Canyon Dam (net zo groot, beter parkeren en goedkoper.
Yeehaw

Bedankt voor de input :thumbsup: Gezien de fysieke beperkingen van m’n vriendin zal het er niet in zitten om hele stukken door prachtige gebieden te wandelen laat staan om op de Colorado river te raften. Het wordt dus eerder een mooi stuk rijden, genieten van de omgeving en bij viewpoints ons laten imponeren van het fantastische landschap :wub:.

Logischerwijs moet je keuzes maken als je 18 dagen op stap bent maar misschien is Yellowstone idd geen haalbare kaart en moet ik het bij UT en AZ houden. Vorige keer bezochten we Bryce en Zion in een dag en dat was geen doen en dan kun je het beter laten alhoewel de rit door Zion mooi was. De tijden die ik noem zijn alleen de tijden die we kwijt zijn met rijden en dus excl. bezichtigingen. Op dagen dat we langs of door NP’s heen rijden schat ik in dat we 2 uur per park extra kwijt zijn. Van LV naar Zion zal dan in totaal zo’n 8 uur zijn. Dus om 9:00 uur vertrekken en zo rond etenstijd op plaats van overnachting. Dit hangt er natuurlijk vanaf of je onderweg dingen gaat bekijken of dat je naar een plaats reist waar uiteindelijk wat je zien is en waar je ook overnacht.

Het is geen probleem om s’avonds bij het hotel aan te komen aangezien je meestal toch ergens belandt waar helemaal niks te beleven valt. Het is dan ook ff puzzelen want je moet a) of ergens een beetje op tijd aankomen omdat bij de locatie waar je overnacht ook wat te zien is b) Onderweg mooie dingen bezoeken en max. zo rond een uur of 21:00 inchecken.

Hotels zijn nog niet geboekt (op de eerste 2 in LV na) dus we kunnen nog alle kanten op :wink:

@Yeehaw: met jouw info zal ik de route zeker nog ff kritisch bekijken maar is het gezien onze insteek nog steeds niet te doen?

Hi Niels
Ja dat beperkt jullie natuurlijk en een Delicate Arch hike zal er niet inzitten. Die riverraft is over smooth water, dus geen white water. Vlak en rustig en je hoeft niets te doen dan te genieten van de tocht over Colorado River.
Het “probleem” met Yellowstone is dat er zo veel te doen is. Bv de weg naar Cody is al prachtig (en Cody met zijn Buffalo Bill Museum and nite rodeo in de zomer) en niet al te ver weg is die schitterende Beartooth pass en ook Chief Joseph (296) higway. Om het gehele gebied te bezoeken, dus met Grand Teton etc. heb je gewoon langer nodig naar mijn mening.
Op weg naar Zion zou je min of meer langs Lake Mead kunnen rijden naar Valley of Fire en dan naar Zion. Reken op een uurtje of 6. 8 uur is echt niet nodig. Vanaf Springdale zou je een rondje kunnen maken via ut9 naar Mnt. Carmel Junction, via Coral Pink Sanddunes SP naar Kanab en dan via Pipe Spring NM en via Arizona Strip naar Hurricane en weer naar Zion. Ik probeer nu wat te vinden zonder wandelen.
In Bryce helemaal naar het eind van de rim rijden en dan terug. De uitzichtpunten zijn dan rechts op enkele meters. Tussen Bryce en Torrey vanaf Boulder is Burr Trail. Verhard tot de switchback bij Capitol Reef. Weer terug naar Boulder via de verharde weg, of doorrijden naar Notom Bullfrog road. Onverhard en niet toegestaan met een huurauto, maar ja…
Dan kan je Capitol Reef NP inrijden en wat zijwegen nemen door de gorges. Goede dirtroads en iedereen doet dat. Ook is er een schitterende weg van Torrey via Hanksville (24/95) naar Natural Bridges. Onderweg even stoppen bij Hite Overlook. In Natural Bridges kan je de verharde loop nemen en de bridges van boven zien. Bij Moab is het rondje van de Castle Valley loop en het rijden van 128 naar Fisher Towers langs de rivier ook al een must. En dan ten zuiden van GCNP is Sedona. Ben je daar al geweest? Heel mooi en diverse autotochten. Tussen Page en Flagstaff zijn de verharde wegen naar Wupatki en Sunset Crater Volcano en in Flagstaff zou je Museum of Nothern Arizona moeten bezoeken. En dan nog die fraaie route over 89A tussen Jacob Lake en Page met Lees Ferry, Navajo Bridges en Marble Canyon.
Nee je hoeft echt niet veel te wandelen om toch een prachtige reis te maken maar net zoals je zegt, ik zou Yellowstone voor een andere reis bewaren. En ben je al in Death Valley NP geweest?
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Yeehaw

Na wat drukkig te zijn geweest met allerlei bijzaken heb ik de focus weer op de reis. Nog een maandje en dan >>> We hebben er zin aan :vak02:

Je maakt het me er niet gemakkelijker op Yeehaw! Page en omstreken waren echt een verassing voor me vorige keer dus ik zou daar in de buurt graag wat extra tijd besteden. Ik denk dat we Antilope Canyon schrappen voor een rondje over de 89. Ook de Burr trail lijkt me erg mooi! Aan de andere kant is een beetje groene natuur ook wel leuk voor de afwisseling en wil de vrouw erg graag naar Yellowstone. We moeten sowiezo maar accepteren dat we gewoon niet alles kunnen zien… Een goed excuus om nogmaals te gaan :smiley:

Sedona en Death Valley heb ik al eens gezien. Destijds via Sedona naar GC gereden wat een schitterende route was.

Zoals je ziet ben ik nog steeds aan het twijfelen en puzzelen…