18 dagen rondreis in mei 2014! Tips aub.. Rio here I come!!!

Hoihoi

Ik vertrek op 23 mei tot en met 10 juni naar Rio…!! yeahaaa :wink: Ik ben een gast van 27 jaar en reis dus alleen het land door…
Ik zou verblijven in hostels en pousadas en willen genieten van al het moois…dit op alle vlak…
De bedoeling is om er een reisje van te maken met zowel relaxmomenten aan de prachtige stranden van Brasil en ook wat sightseeing in mooie steden, nationale parken, watervallen…kortom wat vanalles dus…
Zeker en vast is het de bedoeling om ook het feest en uitgaansleven in Rio te verkennen dus indien tips…? shoot…:wink:

De planning in grote lijnen totnogtoe is deze…

• 3-4 dagen Rio na aankomst…
    waarvan zeker 1 dag Copacabana
    1 dag Ipanema…
    en de rest …?
    S’avonds wil ik zeker wat fiesta meepikken dus laat gerust wat leuke adresjes na aub…;)??! Lapa best om uit te gaan zo te horen? eventueel nog andere plaatsen in copacabana ofzo? of ergens anders? eventuele beach bars of discotheken die de moeite zijn?

-1 dag Paraty om daarna de boot daar te nemen voor 3 dagjes Ilha Grande waar ik enkele hiking tours op m’n eentje doe en hier en daar ik misschien een surfspot vind…? Wat nog te doen op ilha grande? Best met de ferry of is een katamarran toch ook mogelijk?

-erna graag een vlucht nemen richting Iguazu
Is dit best te doen vanuit Rio of Sao Paulo?
Wat is de prijs gemiddeld voor een retourtje?
Waar best logeren in Iguazu?
Welke kant is beste om te zien? of De moeite om vanuit alle drie de landen te bezien?

-Erna back to Rio voor zo’n 3-4 dagjes

Gelieve gerust nog tips te geven voor DO’s en eventuele DONT’S…
Ik ben druk bezig alles uit te stippelen dus het zou een grote hulp zijn mochten jullie me hierbij kunnen helpen!
Ik sta voor alles open dus laat gerust weten…:wink: btw, iemand die toevallig ook in deze periode gaat?:wink:

Alvast dikke merci voor de responds…;)!!

ciaooo Kim!

Uitgaan in Rio, misschien Barra Music? Een avondje in een lokale bar in Tijuca? Sambaschool? Beachbars zijn hier niet.

Als je eenmaal in Paraty (Paraty ligt zuidelijker dan Ilha Grande…dus logischer als hier ná Ilha Grande heengaat) bent, dan zou ik vandaar uit naar SP reizen om een vlucht naar Iguazu te nemen. Zeker naar de Arg en BR kant van de watervallen gaan!

1 like

Ben het met saywhat eens. Je moet zeker naar Braziliaanse (0.5 dag) en Argentijnse kant gaan (volle dag). Aangezien je verder alleen in Brazilië blijft, zou ik aan Braziliaanse zijde slapen.
Zorg dat je rekening houdt met reisdagen. De reisdagen zijn vaak grotendeels bezet door het reizen, dus schrijf dat ook voor jezelf duidelijk op. Als je dan wat tijd over hebt, is dat mooi meegenomen.

Dag 1. Aankomst Rio
Dag 2,3. Rio
Dag 4. Reisdag Rio - ilha grande
Dag 5-6-7. Ilha grande.
Dag 8. Reisdag ilha grande - paraty
Dag 9,10. Paraty
Dag 11. Reisdag paraty - Sao paulo
Dag 12. Vlucht Sao Paulo - foz Iguazu
Dag 13,14. Foz Iguazu
Dag 15. Vlucht foz - Rio
Dag 16,17,18. Rio
Dag 19. Terugvlucht

Je zou hier nog wel wat in kunnen wijzigen, dagje meer of minder paraty of ilha grande. Weekenden zijn mooi in Rio, dus je kan ook schuiven om dag 2,3 naar eind te schuiven.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

1 like

Dikke merci alvast!

Idd wat betreft te vliegen van sao paulo naar Iguassu maar van daaruit zijn er practisch geen rechtsreekse vluchten… minsten 1 stop en zeker 5u onderweg…
Ook is het vanuit Rio veel goedkoper vliegen. Ik heb nu een vlucht gevonden voor 130 euro heen en terug Rio-Iguassu…
Denk dat dit niet veel goedkoper zal worden he?? of toch? Dus we prefereren dan toch liever om terug richting rio te gaan…

Reisje totnogtoe ziet er nu zo uit: enkele veranderingen ondertussen gemaakt

Vrijdag 23 mei:
Aankomst 17.55 plaatselijke tijd Rio de Janeiro

Zaterdag 24 mei:

Rio: Copacabana

Zondag 25 mei:
Bezoek Suikerberg en Christusbeeld

Maandag 26 mei:
Ipanema

Dinsdag 27 mei:
vertrek naar Paraty met s’middags bezoek stadje

Woensdag 28 mei:
Paraty: Bezoek Cachoeira Toboga waterfalls

Bezoek eventueel Trindade??? de moeite?

Boot naar Ilha Grande rond 15u
Aankomst rond 16u30

Donderdag 29 mei:
Ilha Grande
relax + hiking tour naar Lopez beach trail T11 (ongeveer 2u enkel) Surfspot!

Vrijdag 30 mei:

Ilha Grande + hiking tour naar Pico de Papagaio naar 1080m hoogte (roundtrip = 8 uur)

Zaterdag 31 mei:
Ilha Grande
Terug met boot rond 13u naar Paraty
rond 15u bus naar Rio
Rond 20 u in Rio
Zondag 1 juni: Rio

Maandag 2 juni: Vlucht van Rio naar Iguassu Falls Vlucht om 10u

Aankomst 12.30 Iguassu en ergens verblijven aan brazilaanse kant in Hostel
eventuele aanraders? prijs/kwaliteit en ook graag eentje met veel mensen aanwezig

Dinsdag 3 juni:
Iguassu falls Argentinië hele dag

Woensdag 4 juni

Iguassu falls Braziliaanse kant

Donderdag 5 juni:
ochtend in Iguassu? wat nog mogelijk dan want smiddags de vlucht om 15u terug naar Rio

Aankomst 17u Rio en dan graag met de bus naar Buzios

Vrijdag 6 juni Buzios

Zaterdag 7 juni
terug naar Rio

Zondag 8+9+10 juni
Rio

Dit is de planning zowat totnogtoe…
Eventuele tips nog? Al mijn hostels moet ik nog boeken dus indien enkele aanraders laat zeker maar weten!

Wat nog te doen in Buzios? Genoeg met 1 dag?
Welke Favela’s veilig te doen op m’n eentje in Rio?

tnx voor de info alvast!!

cioakes

Wat een vol schema!

Met TAM ben je binnen 1 uur en 40 minuten vanaf Sao Paulo in Iguazu…directe vlucht, 218,55 reais. Dan heb je een dagje Sao Paulo erbij en je kunt terug een enkeltje Iguazu-Rio boeken.

Ik vind persoonlijk de arg kant leuker om te verblijven en heb een hele leuke tijd gehad in Hostels in puerto-iguazu » Find cheap, unique hostels » Hostelworld

En zover ik weet gaat er alleen een boot vanuit Angra dos Reis naar Ilha Grande, niet vanaf Paraty. Angra ligt ten noorden van Paraty.

1 dag Trindade of 1 dag Buzios vind ik de moeite niet zo als je er lang voor onderweg bent.

• Updated - - -

Zag een enkeltje foz-rio voor ong 150 reais op de 5de met TAM.

nja het is een redelijk vol schema idd maar kdenk niet dat het TE druk is toch…? Uiteindelijk verschillende bestemmingen om te relaxen…

Kun je aub es die link geven waar je dan die goedkope vluchten gevonden hebt? Want ik heb al op alles gekeken ebookers/connections/edreams/TAM/… maar vind enkel maar heel stuk duurdere vluchten en langere afstandstijden…?

tnx alvast

Op TAM zelf en bijv kayak.com

Hou er rekening, in Rio heb je ook vaker last van bewolking. Althans in de maand april/mei dat ik er was, was het geregeld bewolkt en dan ga je niet echt lekker op het strand zitten. Een hele dag Ipanema of Copacabana ? Ik weet niet wat je je voorsteld bij die stranden, maar als het mooi weer is, is het zwart van de mensen, zo vol. Het water is soms vies, dus het is geen paradijs. Ik zou er hooguit een paar uurtjes doorbrengen, maar een hele dag echt niet.
Jardim Botanico vond ik zelf de moeite waard, niet duur en wel mooi.

Als je 's avonds om 17.00 uur aankomt, heb je dan nog wel een bus naar Buzios ? want je moet vanuit het vliegveld, weet niet welk ? naar het busstation. De meeste bussen gaan naar Cabo frio en dan moet je daar nog een keer overstappen. Volgens mij ben je zeker iets van 4 uur onderweg om er te komen als het niet langer is vanuit het busstation dan.

Buzios zelf heb ik een boottocht gemaakt wat wel mooi was. Verder is het meer een vakantieresort. Hotels, wat winkels en baaien en wat stranden.
Ben er zelf een dagje ook geweest.

Foz Iguacu is niet veel te doen. Er is een winkelstraat, ben zelf naar het 3 landenpunt geweest. Een paal staat er met uitzicht op Paraguay en Argentinie
maar je zult er met een taxi heen moeten want er is daar niets te beleven verder.

Ik hoop wel voor je dat je Portugees spreekt, want vrijwel niemand spreekt engels. Zeker in de openbare bussen. Veel plezier!

Het is helemaal niet een superdruk schema, alleen ben je op 2 plaatsen echt te kort in mijn ogen, dat zijn buzios en paraty. Je komt eind van de middag aan in paraty en de volgende dag ga je weer weg. Je bent er dan nog geen 24u geweest, terwijl het je wel wat reistijd kost. Probeer voor afstanden Rio - paraty een volle dag vrij te houden. Je bent zeker geen volle dag onderweg, maar dan is alles wat je er eerder bent mooi mee genomen. Gehaast in de bus zitten is ook niks aan.

Ik zou een van beide plaatsen, paraty of buzios, weglaten en dat aan de ander toevoegen.

En trouwens ook al spreek je geen Portugees, je red je prima! Het klopt dat veel mensen slecht of helemaal geen Engels kunnen, maar als jij aan de buschauffeur vraagt paraty? snapt hij je heus. Verdere tips over de omgeving hoef je niet te verwachten, maar die doe je in de hostels genoeg op.

Plan de dagen in Rio trouwens niet te strak in. Copacabana en Ipanema zijn supermooi, maar als het minder weer is heb je het met een half uurtje wel gehad. De sfeer in Rio is gewoon super, dus kijk gewoon per dag waar je zin in hebt.

Tnx voor de info! Het kort in, nog iets meer dan een maandje yoehoee en ik kan vertrekken!:wink:

inderdaad ik vind het schema ook niet overvol, denk dat alles goed te doen is, het is ook niet dat alles gepland moet zijn tot in de puntjes hoor, zeker niet! dus een dagje aan strand kan gerust ter plaatse veranderen in wat heel anders:p

Voor Paraty: in principe zouden we rond 11u s’morgens zeker kunnen aankomen in Paraty…(Blijkbaar zijn er toch enkele boten die rechtsreeks van Ilha Grande naar Paraty gaan…) en de volgende dag rond 16u vertrekken richting rio dan opnieuw…Is dit echt te kort?? Is er zoveel te zien in Paraty? Want had eigenlijk graag dit gecombineerd met de cachoeira toboga waterfalls…ergens een fiets huren daar en dan eens gaan glijden op de watervallen daar…
Of is dit dan zeker niet haalbaar?
Kan eventueel wel nog een dagje extra trachten te regelen in Paraty zodat ik vrijdagochtend rond 11u aankom en dan zondagnamiddag pas naar rio ga…? beter idee…?

Enige goeie tips voor het uitgaansleven in Rio aub? Lapa is super idd, maar hebben jullie weet van enkele bars/discotheken die meer dan de moeite waard zijn toevallig regio lapa/copa/ipanema/leblon/
In rio vertoef ik in che lagarto copacabana, vidalberque rio hostel en Ipanema Adventure hostel in principe… goeie keus btw?

Voor Buzios: we komen aan voor onze vlucht naar Iguassu op de luchthaven van Galeao, de internationale dus om 14.55 dus ik vermoed dat we dan tijd genoeg zouden moeten hebben om de bus te nemen naar Buzios niet? Zoals ik reeds gevonden heb rijden de bussen tot 20u naar Buzios…
Dan hebben we eigenlijk de vrijdag volledige dag en zaterdag tot rond 18u in Buzios…
Is dit ook te kort dan? Ik wou buzios erbij nemen omdat ik anders nog 5 dagen in Rio zou moeten verblijven en zo kan ik dus dit splitsen in 2 dagen buzios/3 dagen Rio…

Indien andere ideen laat gerust maar weten hoor! helpt alvast veel alle info!!!

grtjs Kim

Ik zou zeker nog een dagje toevoegen aan Paraty. Wij hebben daar hele leuke activiteiten gedaan zoals boottocht met snorkelen, jeepsafari langs watervallen en cachaca brouwerij en dagje Trindade. Jij hebt eigenlijk geen volle dag, dus kun je ook geen dagactiviteit doen. In de tijd die jij hebt kun je het dorpje wel goed bekijken, maar ik vind dat beetje zonde van je reistijd als je er dan zo kort bent. Tevens dwing je jezelf dan ook om laat te vertrekken, waardoor je ook erg laat in Rio aankomt en je dan in het donker je hotel moet zoeken etc. Als er dan iets misgaat (je mist bijv de bus) dan kom je al snel in de problemen, daarom nogmaals wat ik eerder zei. Probeer reisdagen volledig vrij te plannen en wat voor tijd je over hebt, is mooi meegenomen.

In lapa zitten heel veel kroegen, en op straat is het ook gewoon een feest. Namen van kroegen weet ik niet meer, loop er gewoon rond en kijk gewoon binnen of het gezellig is. In Ipanema en Copacabana heb je meer barretjes met terrasje. Gezellig om te zitten en wat te drinken, maar om te stappen is lapa beter.

Buzios ken ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen.

1 like

Che lagarto organiseert erg veel dus dat is mooi meegenomen, de rest geen ervaring mee.

De boot Paraty-Ilha Grande kan ik nog steeds niet vinden. Maar een algemene tip, wees flexibel in Brazilie! Vertragingen, wijzigingen, annuleringen…het kan hier allemaal! Wat Niek aangeeft, niet te veel verwachten van reisdagen.

De bus naar Buzios gaat de hele avond, dit is geen probleem. Vanaf het vliegveld pak je de blauwe bus naar Rodoviaria, daar neem je de bus naar Buzios (zonder overstappen). http://www.buscaonibus.com.br/horario/buzios/rio-de-janeiro
Buzios is een leuke badplaats met veel restaurantjes en barretjes, stuk kleiner dan Rio. Doet mij meer aan Spanje dan Brazilie denken, ben er een paar keer geweest.

Uiteraard kun je die 5 dagen ook makkelijk in Rio volmaken, Rio is zoveel groter dan lapa/copa/ipanema/leblon.

Club tips http://www.timeout.com.br/rio-de-janeiro/en/nightclubs

Ik zie dat je in Vidigal verblijft, vergeet niet dat het ondanks de vredespolitie nog steeds een favela is met wapens, drugs en armoede. Kom zelf ook wel eens in favela´s en heb een tijdje in de buurt van Vidigal gewoond. Midden in de nacht thuiskomen en van iedereen en alles foto´s maken zijn hier geen aanraders. Uiteraard wel een goed initiatief om de lokale economie te steunen :slight_smile:

Nog een andere tip, de 9 meest traditionele restaurants in Rio http://www.diariodorio.com/os-9-restaurantes-mais-tradicionais-rio/

1 like

tnx!

Heb op jullie aanraden inderdaad wat kleine wijzigingen aangebracht…:wink: ten eerste neem ik extra dagje in Paraty dus 1 volle dag en 2 halve dagen ter plaatse waar verblijf in che lagarto paraty…

ten tweede: Voor de mijn verblijf in Vidigal heb ik dit nu gewijzigd in een hostel in de buurt van Lapa. Vidigal ligt inderdaad ook wat ver weg van alles zo te zien…
Zo kan ik bij (avond)aankomst onmiddellijk genieten van een feestje in Lapa en de volgende dag dan mijn binnenlandse vlucht nemen naar Iguassu…Ik zit dan ook heel dicht bij de luchthaven dus komt goed uit!
Wat mag je rekenen van tijd dat je op voorhand moet aanwezig zijn op luchthaven? uurtjehalf?

Van welk vliegveld vertrek je SDU? GIG? Voor binnenlandse vluchten min 45 minuten van tevoren aanwezig zijn, maar zou altijd proberen al via internet in te checken en rekenen met 1 1/2 uur van tevoren aanwezig zijn. SDU ben je vrij snel, naar GIG sta je regelmatig in de file…vooral tijdens de spits.

vlieg van GIG naar iguassu…dus van lapa naar GIG zal ik toch wel wat extra tijd moeten incalculeren vermoed ik met dat ik om 17.30 vlieg dus zal door de spits moeten …
Is een inenting tegen hepatitis eigenlijk nodig? aan te raden of toch niet echt nodig?

Geen idee, ben toendertijd bij een arts geweest. Hep A is bij mij 25 jaar geldig en Hep B levenslang, vind het prima zo. Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: Landen - Brazilië Pagina niet gevonden - SGZ Vaccinatiecentrum

Volgens mij is het in Rio zo ongeveer de hele dag spits :frowning:
En op de linha vermelha wil het ook nog wel eens fout gaan, neem dus ruim de tijd.

Bij mijn weten is geen enkele inenting echt verplicht, en wat er aan te raden is daar verschillen de meningen over.
Ik dacht dat gele koorts eerder in aanmerking komt dan hepatitis, maar ik heb beide nooit gedaan en ik leef nog.