ik vertrek 1 november tot 31 dec na azie om daarna 2-1 weer terug te komen tot 15-2.
De laatste 6 weken ga ik door thailand backpacken, en vanaf 20-11 tot 9-12 zit ik in cambodja samen met een vriend.
Nu heb ik dus van 2-11 aankomst BKK tot 20-11 voor Laos.
En hoor in mijn omgeving hele verschillende verhalen zowel positief als negatief. Ik ben nog vrij jong en zit graag in de natuur, maar van tuben ben ik ook niet vies dus dat staat ook op het programma. Ik heb redelijk wat reis ervaring (India, VS, Australie, Indonesie).
Ik wil ook heel graag de Gibbon experience doen maar heb verder nog geen enkel idee wat ik het beste kan aandoen in Laos mede door de wisselde meningen…
Je zou bijvoorbeeld in het noorden van Thailand bij Chiang Khong de grens over kunnen gaan naar Laos, en dan vanaf Huay Xai naar de Gibbon Experience reizen. Hierna zou je verder kunnen gaan naar Luang Prabang, de oude hoofdstad van Laos.
Luang Prabang is een heerlijk relaxt stadje aan de Mekong. Hoewel er steeds meer toeristen komen, is het nog echt een pareltje in ZO-Azie. Zeker een aantal dagen blijven in Luang Prabang. Bekijk zeker het voormalige Koninklijke Paleis, Wat Xieng Thong, Wat Visoun, Wat Mai en sta 's ochtends eens vroeg op om de monniken hun dagelijkse ronde te zien doen en voor de ochtendmarkt. Beklim ook de Phu Si, een heuvel in de stad met een prachtig uitzicht over Luang Prabang en de bergachtige omgeving. Pak Ou grotten zijn ook nog wel de moeite waard, net als de Kuang Si watervallen. Vanaf Luang Prabang kan je evt verder reizen naar de Plain of Jars. Vervolgens door naar Vang Vieng. Hier kan je tuben. Vang Vieng ligt in een mooie omgeving met karststenen bergen, maar is m.i. verpest door de backpackers die dagenlang in de restaurants eindeloos naar herhalingen van Friends kijken, zich klemzuipen, in bikini door het stadje lopen en hun afval maar gewoon in de rivier gooien. Zonde…
Vanaf Vang Vieng doorreizen naar Vientiane. Het is dan wel de hoofdstad van Laos, maar lijkt meer op een grote provinciale stad. Ik vind het wel een aardige stad om zeker een hele dag te blijven. Bezoek Patuxai (ook wel de omgekeerde startbaan genoemd door de locals), Pha That Luang (het heiligste monument van het land), Haw Pha Kaew, Wat Si Saket…
Vanaf Vientiane kan je via Savannakhet verder reizen naar Pakse en het Bolaven Plateau en 4000 Islands (Si Phan Don) bezoeken. Dit deel van Laos ken ik nog niet heel goed, maar er is vast wel iemand die je daar het e.e.a. over kan vertellen…