Wij gaan half januari 2009 t/m half april 2009 (dus 3 maand) backpacken. Onze vliegtickets liggen al vast. We landen in Bangkok en vliegen terug vanuit Singapore.
We hebben de volgende plannen alleen hebben we geen idee of dit wel haalbaar is. We hebben ons al een beetje georienteerd op de bezienswaardigheden, maar hebben nog veel vragen.
We starten in Bangkok, vervolgens is het idee om naar Noord-Thailand te gaan (nachttrein naar Chiang Mai) daar willen we een aantal excursies doen. Vervolgens willen we de grens over naar Laos (geen idee waar/hoe (bus?). In Laos willen we de Gibbon Experience doen en vervolgens naar het zuiden zakken grotere steden nemen we mee op de reis. Tips voor leuke excursies/bezienswaardigheden zijn van harte welkom! Waar kunnen we het best de grens overgaan richting Vietnam want in Vietnam willen we een easy rider (motormuis) inhuren en hopen op die manier veel te zien. Vervolgens naar Cambodja en de Angkor What/Phnom Penh bezoeken. Eigenlijk is Cambodja meer een land om doorheen te reizen en om toch een paar bezienswaardigheden mee te pikken. Vervolgens weer richting Bangkok (iemand nog tips met bezienswaardigheden vanaf de grens naar Bangkok). Vanuit Bangkok met de trein naar Maleisie/Singapore.
Een heleboel vragen dus nog… Wie o wie kan ons verder helpen? Of in ieder geval een klein beetje op weg helpen met een route.
ik heb al wat bij cambodja geschreven en zal hier antwoorden op je vraag over laos.
je moet de gibbonexperience wel van te voor boeken, zit soms vol.
luang prabang leuk stadje
vang vieng leuk , maar erg toeristisch
vientianne voor een paar dagen leuk, steden in laos zijn nog steeds klein.
het zuiden als je daar naartoe gaat tat lo en vanuit de eilanden kan je een leuke trip maken naar een watrval in de mekong en dolfijnen spotten.
Bedankt voor je reactie. Deze tips nemen we zeker mee. We gaan het reisrondje iets aanpassen. We zouden graag vanuit Thailand willen beginnen in Zuid-Laos. Heb jij enig idee waar we makkelijk de grens over kunnen en hoe?
Ik zal een nieuw onderwerp openen.
Alvast bedankt voor je reactie!
Hee wat grappig, wij gaan in bijna dezelfde periode dezelfde landen bezoeken Wij gaan van begin januari tot begin april en starten ook in Bangkok. Het enige verschil is dat wij ook weer eindigen in Bangkok, voor als de laatste ‘slinger’ naar Maleisië niet lukt qua tijd.
Thailand en Laos
Vanuit Chiang Mai nemen wij een bus naar de grens. De grens over in Noord Thailand naar Laos gaan wij doen per boot, vanaf de grens 2 dagen varen naar Luang Prabang. Je krijgt er vast een houten kont van, maar het schijnt heel leuk te zijn.
Vanuit Vang Vieng (of was het nou toch Vientiane?) willen we in ieder geval nog een excursie doen naar de Vallei der kruiken. Schijnt behoorlijk imposant te zijn.
Routes maken is ingewikkeld…
Ik twijfel nog steeds of ik nou na Vientiane verder wil zakken naar zuid Laos om de eilandjes te zien (Si Phan Don, toch?) en dolfijnen (en je schijnt hele goede koffie te kunnen drinken in zuid Laos, op het Bolavenplateau, als ik het goed heb).
Maar als je dan de grens overgaat naar Vietnam, zit je halverwege Vietnam. En dan? Naar het noorden en vanuit Hanoi vliegen naar Saigon? En dan naar Cambodja? Of vanuit zuid Laos naar Cambodja en dan via zuid Vietnam naar het noorden reizen? Maar dan zit je in Noord Vietnam en ik wil nog naar Singapore en Maleisië. Van Hanoi naar Singapore vliegen (of Bangkok als de drie maanden op zijn :)) en dan vanuit Singapore via Maleisie naar het noorden, naar Bangkok?
Eigenlijk wil ik alles in die 3 maanden. Een vriend van mij woont en werkt nu in Singapore en ik ben dan te dichtbij om niet even langs te gaan natuurlijk.
Heb je een privebericht gestuurd. Maar zal hier op de site even een korte routebeschrijving zetten:
Bangkok de grens over in de buurt van Pakse (Zuid Laos) dan naar het noorden (vientiane - vang vieng - Luang Prabang) in Noord Laos de grens over naar Noord Vietnam (kan per boot). en dan naar Hanoi en via de kust zakken naar beneden. In de omgeving van Dalat 2 motorrijders (ze hebben een naam…) zoeken en dan door naar Saigon. VAnuit Saigon schijn je erg gemakkelijk naar Cambodja te kunnen komen per boot. Dus gaan wij per boot naar Phnom phen vandaaruit de bus naar Siem Raap (Anghor Wat - krokodillen fokkerij - voormalige gevangenis schijnt leuk te zijn). Vanuit daar richting Bangkok (geen idee hoe…!!) (via de kust / eilandjes). Vanuit Bangkok willen we met de trein naar Chiang Mai (Noord Thailand) hier een aantal excursies doen. Trein terug en tussen stop in de buurt van Attatuya (hoe je dat ook schrijft…). Vanuit Bangkok met de trein naar een plaatsje in Maleisie (of wat het nu nog Zuid Thailand). Daar op de eilanden zien te komen en dan nog een weekje naar Bali. Maleisie in vogelvlucht (1 weekje) vanuit Kuala Lumpur gaat er een luxe bus naar Singapore dus je bent daar in 5 uurtjes… en dan via Singapore weer terug naar Amsterdam.
Is dit haalbaar denk je? We zitten er wel over na te denken om misschien niet Zuid Laos te doen omdat het schijnt dat daar niet heel veel te beleven is.
voormalige gevangenis is in phnom phen. van siem reap kun je met taxi of bus naar bkk als je naar de eilanden bij pattaya wilt kun je vanuit arranyaprathet naar chantaburi,rayong of trat gaan.
je kunt ook vanaf muang kua met de bus naar dien bien phu gaan, van hieruit naar sapa en dan naar hanoi (mss nog naar de markt in bac ha).wel eerst visum regelen in laos of bkk.
bedenk wel dat reizen vermoeiend is. dit is wel veel in 3 maanden denk ik. (minimaal 1 mnd vietnam , als je alleen noord laos doet 2 weken, 2 weken thailand, 1 week cambodja. dan nog maleisie en dan 1 week bali)
Busritten in Azie zijn soms lang, maar ik vind ze persoonlijk vaak wel de moeite waard. Je kan genieten van de landschappen die aan het voorbij glijden (hobbelen), je komt meer in contact met de lokale bevolking en het is ook nog eens een keer goedkoper (en minder belastend voor het milieu) dan vliegen.
Wanneer je toch per se wilt vliegen van BKK naar Siem Reap of PP, zou ik rechtstreeks boeken op de site van Air Asia. Dit gaat snel en makkelijk, en je krijgt het ticket meteen in je mailbox. Met hen kun je - mits je op tijd boekt - voor veel minder dan 200 euro naar Cambodja vliegen.
Tja, excursies boek ik liever ter plekke dan in Nederland. Je bent dan zoveel flexibeler! Of je gaat gewoon op eigen houtje.