16 maanden de wereld rond

Hoi allemaal,

Ik ben Martin, 23 jaar en net afgestudeerd. Volgend jaar wil ik op wereldreis en ik wil hier even mijn plannen uiteenzetten. Wellicht hebben jullie nog handige tips!

Ik begin in juli 2014 en wil in november 2015 weer eens terug naar Nederland.

Ik wil eerst van Alaska naar Ushuaia (Patagonië), en dan via Buenos Aires en Rio terug naar het noorden.
Ik ga dit doen aan de hand van deze reizen:
http://www.dragoman.com/holidays/details/overland-between-anchorage-and-antigua
en dan

Dan ben ik al driekwart jaar bezig en neem ik even een weekje pauze in Quito. Als ik naar huis wil of het geld op is, dan doe ik dat. Ik wil daarom ook geenATW ticket.

In principe ga ik dan door naar Nieuw-Zeeland
(bijvoorbeeld New Zealand Encompassed: Harbours & Houseboats in New Zealand, Australia / Pacific - G Adventures)

En daarna Australië (liever langer, maar ik zit al over budget zo)
(bijvoorbeeld Most of the Coast: Sydney to Cairns in Australia, Australia / Pacific - G Adventures)

Daarna ga ik een maand vrijwilligerswerk doen in Indonesië
(http://www.acehturtleconservation.org/)

En om het af te maken nog een tourtje door Afrika
(bijvoorbeeld Nairobi to Cape Town - 75 Days Grand Adventurer - Africa Overland Expedition - Oasis Overland)

Dit komt uit op rond de 4.000 euro aan tickets en lijkt me daarmee niet veel duurder dan een ATW ticket. Ik doe dus voornamelijk groepsreizen, maar zal zeker ook nog wel hier en daar wat individueels doen, bijvoorbeeld door op plaatsen waar ik over moet stappen (bijna geen enkele vlucht is direct) een paar dagen te blijven. Ook denk ik erover om Australië zelfstandig te doen.

De meeste spullen heb ik al gekocht. Een slaapzak+lakenzak (het zijn voornamelijk kampeerreizen, goedkoop en ik hou van kamperen), een goede backpack en daypack. Ik moet nog goede schoenen en een goed matje en wat reiskleding.

Budget voor dit alles is nog niet helemaal bekend i.v.m. aflopend werk in december maar ik denk dat het 35.000 euro zal worden, eventueel met een optie om nog een paar duizend euro te lenen tot een maximaal budget van 40.000 euro.

Dit is opgebouwd uit;

Vluchten € 3.985
reisverzekering € 500
matje € 200
eten/drinken/hotel * 30 € 1.500
drinken * 450 € 4.500
activiteiten € 2.000
79 day Anchorage - Antiqua € 5.364
203 day Quito - Quito + eten hotels € 9.087
24 dagen NZ € 2.746
Sydney - Cairns (excl G.B.Reef)- 16d € 2.525
Indonesië - vrijwilligerswerk 1 maand € 800
Afrika 75 day incl kitty € 2.332

Dit komt uit op € 35.539 maar dit is geen harde wetenschap, daarom ga ik het liefst met 40.000 euro op zak weg.

Dat was het denk ik zo ongeveer wel, ik ben benieuwd naar jullie feedback!

Martin:wereld:

Ik ben meer een Azië-kenner dan een Zuid-Amerika of Oceanie kenner, dus qua route moet je niet bij mij zijn. Ik heb echter wel langere tijd gereisd.

Mijn belangrijkste vraag aan jou is waarom je met name groepsreizen wilt doen. Je hebt het nu over een reis van 40.000 euro, terwijl ik voor een jaar Azië en Europa ongeveer 12.000 euro kwijt was. Nu is Zuid-Amerika duurder dan Azië, maar dan nog!

Los van de prijs, en misschien nog wel belangrijker, is je reistempo. Bij groepsreizen ligt het tempo vaak redelijk hoog, wat prima is wanneer je maar kort de tijd hebt, maar je hebt meer dan een jaar! Zonde dus.

Reizen is op den duur best vermoeiend. Elke keer die tas weer in en uit pakken, steeds verkennen waar je bent en waar je lekker kan eten. Het is fijn om DAN een break te nemen, wat je met groepsreizen niet kan. Je moet je schikken aan het programma.

Laatste voordeel van individueel gaan is de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, met wie je wilt. Soms een dagje alleen, soms met andere reizigers. Je komt ook meer in contact met de lokale bevolking wanneer je niet in een groep reist, wat ik toch wel het mooiste van reizen vind. Soms pik je een lokaal festival of een dorpsfeest mee, dat zijn prachtige momenten.

Over veiligheid zou ik me niet meteen druk maken. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je niemand ontmoet en alleen blijft. En soms lokaal een (meerdaagse) tour boeken kan altijd nog!

Hi Jenny,

Dankje voor je reactie.

Je hebt gelijk, en ik had daar zelf ook al aangedacht. Ik heb mede daarom ook een break tussen het Noord en Zuid Amerika deel. Verder ga ik Australië ook niet met een groep doen zoals ik zei. Voor 600 AUD heb je al een buspas Sydney-Cairns + 10 overnachtingen in hostels. Met supermarkteten kom je dan al een heel eind. Zuid-Amerika is echter een continent wat ik toch liever in een groep doe. Uit diverse vorige reiservaringen kom ik zelf tot de conclusie dat groepsreizen leuk zijn, en reizen met een vriend en dan zelf alles organiseren en plannen ook, maar langer dan een week wil ik toch niet alleen zijn. Australië is dan niet zo erg met meer backpackers dan kangoeroes per vierkante meter, maar Zuid-Amerika is daar toch wat minder in. Een redelijk hoog groepstempo vind ik niet zo erg. Als ik zelf reis doe ik dat ook in een hoog tempo. In elk geval had ik na 2 maanden USA nog geen last van reisvermoeidheid. Langer dan dat ben ik nog niet weggeweest. Een jaar Azie en Europa voor 10.000 vind ik knap. Ik was al 8.000 euro kwijt voor 2 maanden U.S.A. (kamperen met af en toe een motel). Maar ZO Azië kost niks, dus als je daar een groot deel van het jaar ben geweest is dat wel logisch.

Ik ben afgelopen zomer in Zuid-Amerika geweest (Peru en Bolivia) en het is écht niet zo dat je daar geen mensen ontmoet. Misschien zijn er minder backpackers daar dan in Australië, maar je zit wel allemaal in de zelfde hostels, de zelfde bussen en je boekt de zelfde tours. Je zult zat mensen ontmoeten en niet alleen zijn!

Tijdens mijn reis van een jaar door Azië was is zelden alleen. Vaak deelde ik zelfs een kamer (geen dorm) met iemand die ik onderweg had ontmoet, scheelt ook in de kosten :wink:

Hoi Jenny,

Was je toen weer alleen geweest naar peru/ Bolivia? En hoeveel was je toen kwijt. Want ik heb ook gekeken daarvoor maar Zuid- Amerika zijn best pittige prijzen tegen de €4000 aan en dat voor een maand en dan heb je nog niks gegeten.
Ik praat dan wel over een groepsreis!
En ga je met lonely planet weg?

Sent from my GT-I9100 using Wereldwijzer

Ik heb met mijn vriend door Bolivia gereisd. Inderdaad, met een Lonely Planet.

Aan overnachtingen waren we ongeveer 20-25 euro per kamer kwijt. Kan goedkoper, maar we wilden niet al te basic reizen en aangezien het daar winter was wilden we heel graag warm water.

Een warme maaltijd kostte 5 euro ofzo. Ook dit kan goedkoper, maar ook vele malen duurder.

Bussen ter plekken rijden frequent, en zijn ook niet echt duur. Je kan kiezen om nachtbussen te nemen (er zijn bussen met zeer comfortabele slaapstoelen) dan spaar je overnachtingskosten uit. Ik heb echter een hekel aan nachtbussen, ik zie liever het landschap :wink:

Het duurste wat we gedaan hebben was een trip naar Salar Uyuni, en deze kostte ongeveer 900 bolivianos per persoon.

Bij deze mijn reisverslag: IkReis - Bolivia 2013.

1 like

oei das een flink bedrag dat je daar noemt , ik ben zelf een jaar weggeweest en was 10.000 euro kwijt ! ik deed Centraal Amerika, Belize en Mexico (stukje) vloog naar canada toen Cuba en terug naar Canada (goedkope vlucht. 125 dollar retour) en via Ijsland en Engeland naar huis. Onderweg ontmoet je veel mensen en vaak kom je bij toeval die persoon in een heel ander deel van je reis weer tegen !

Met dit bedrag zou ik het wel jaren in Azie vol kunnen houden hihi…

1 like

3 maand Nieuw-Zeeland kostte mij in 2005 10.000 euro inclusief tickets en de rest, maar ik deed dan ook werkelijk alles wat ik maar bedenken kon (bungeejumpen, parachutesprong, autohuur, etc). Toen ik in 2007 naar de oostkust Australië ging, vond ik de prijzen daar nog hoger.
Dus daarop gebaseerd vind ik je bedrag juist weer laag. :slight_smile:

Hoe lang wil je in Oz en NZ blijven en wat wil je er gaan doen? Beide landen zijn makkelijk alleen te bereizen inderdaad, bussen in overvloed, hoewel die je niet altijd naar de mooiste plekjes zullen brengen…

1 like

Alsnog bedankt voor de reacties. Ik heb ze wel gelezen, maar blijkbaar niet op gereageerd.

Een kleine update:
Stage 1 en stage 2 zijn geboekt.
Stage 1 is Anchorage-Antiqua
Stage 2 is Quito-langs de kust van heel Zuid-Amerika-Quito
Ze staan in m’n eerste post al met de linkjes.
Nieuw-Zeeland en Australië weet ik nog niet precies. Australië zit ik te denken aan greyhounden. Zag al een aanbieding voor hop on-hop off Sydney-Cairns met een aantal hostelovernachtingen voor weinig geld. Dus niet met een groepsreis. Misschien met een vriend waar ik vorig jaar al 2 maanden naar Amerika ben geweest. En Nieuw-Zeeland, weet ik ook nog niet precies. Een wereldreis plannen is ingewikkeld :stuck_out_tongue: Ik hou het liever simpel, ik ga ook niet voordat ik aan mijn wereldreis ga beginnen meer boeken dan stages 1 en 2. Die duren samen al driekwart jaar. Misschien wil ik dan wel heel graag naar huis. Maar ik ga wel alle mogelijkheden op een rijtje zetten zodat ik op m’n wereldreis niet meer alles hoef uit te zoeken.