16 dagen Shanghai - Beijing

Hallo iedereen

Van 7 tot en met 25 september ga ik naar China voor een solo-reisje.
In het verleden heb ik al redelijk veel solo reizen gedaan die mij goed zijn bevallen (vooral Europa, maar ook Canada, VS & Mexico staan op mijn lijst), ik hoop vanzelfsprekend dat ook deze reis een succes wordt. Bij het vele opzoekwerk raak ik echter bedolven onder de vele informatie die beschikbaar is, dus besloot ik even jullie hulp in te roepen.

Het enige wat tot nu toe vast staat, is dat ik toekom in Shanghai & terug vertrek ik Beijing. Ik weet niet of dit per se de meest logische steden zijn om te vertrekken en eindigen, maar als student kijk ik vooral uit naar de goedkopere vliegtarieven :slight_smile: Ik heb dus 16 volle dagen in China.

Hebben jullie enkele aanraders die ik zeker niet mag missen? Ik zoek naar een mooie balans tussen steden & natuur/kleinere dorpjes.
Op mijn lijstje staan alvast de Chinese Muur, het Terracottaleger in Xi’an.

Zoals ik al zei reis ik nogal budget-bewust. Ik vind het dus niet erg om slaaptreinen te nemen om wat geld uit te sparen en zie uiteraard graag zoveel mogelijk van het land.

Alvast bedankt voor de hulp!

PS: Ik ben vegetariër, ik vermoed dat China wel niet al te lastig is om hier geschikt voedsel te vinden?

Ik eet zelf ook geen vlees als je een paar simpele woordjes weet kan je makkelijk zonder vlees door het leven gaan.

Je kan dit zeggen of beter gezegd laten zien:
Ik eet geen vlees
我不吃肉
Dit heeft vlees of geen vlees?
这个有没有肉? 有 (klinkt als yo) is heeft 没有 (klinkt als meeyo) geen vlees.

Op de rest van je vraag kijk eens rond op het forum waar de andere mensen heengaan en kijk eens in een reisgids de Lonely Planet of iets dergelijks. China is een groot land en er zijn dus veel locaties waar je heen kan gaan.

Aangezien je al naar 3 steden gaat en je een balans tussen natuur en stad wilt, neem ik aan dat je nu vooral meer natuur zoekt? Daarvan uitgaande: ‘In de buurt van’ Shanghai ligt Huangshan.

Ja, Huangshan de “gele bergen” zijn de moeite. “In de buurt” is op zijn Chinees een dagje uittrekken voor te reizen, hebben we per bus gedaan en terug met de trein. Indien je budjet-bewust reist is de sneltrein zeker een goed alternatief op het vliegtuig. Persoonlijk vind ik 16 dagen tekort voor wat je wil zien. Het duurste is het vliegtuig heen en terug, ter plaatsen kont het merkelijk goedkoper dan hier.

Hallo JanVHa,

Als je begint in Shanghai en eindigt in Beijing, dan is Xi´an wat lastig op een mooie manier in te passen. Je zult dan vanaf Beijing heen en terug moeten naar Xi´an (kan per G-trein, reistijd 6 tot 7 uur of nachttrein). Of je moet vanaf Shanghai naar Xi’an reizen en dan vervolgens door naar Beijing. Dat kan overigens allemaal wel per trein. Je kunt de website http://www.travelchinaguide.com/ gebruiken als routeplanner voor je treinreizen.

Je kunt ook Xi’an laten zitten en het aantal dagen verdelen over de omgeving van Shanghai en Beijing. Je kunt dan naar Huangshan en vanuit Shanghai zijn per trein daguitstapjes te maken naar Suzhou en Hangzhou. Wij hebben vorig jaar het Westmeer (Hanzhou) in een dagtrip vanuit Shanghai bezocht. Misschien heb je wat aan onze blogpost hierover?: Hangzhou & het Westmeer: Dagtrip vanuit Shanghai - Reisblog.

Greetz,
Reisbloggers.