ik zit hier op’t forum nu al meer dan een week op te surfen (lees: ondergedompeld) en heb hier en daar al gepost, maar ons schemaatje is zo bijna rond en mss hebben jullie opmerkingen bij onze keuze? of tips of aanraders of zo?
we hebben bepaalde trajecten wel heel op’t gemak genomen omdat we nu eenmaal het type zijn die liever op’t gemak is dan gestressd. ook hebben we gekozen om een aantal dagen de stad te doen (san francisco en LA) omdat we daar echt wel een aantal dingen willen bezoeken of gewoon willen rondhangen.
dus hier is het schema
09/09 aankomst san francisco (3 nachten)
10/09 SF
11/09 SF
12/09 vertrek uit san francisco en doorrijden naar Mariposa (slapen in super 8 motel)
13/09 vertrek uit Mariposa en door Yosemite NP rijden en uitkomen uit Tioga pass en doorijden naar Bishop (slapen in ramada world wide)
14/09 vertrek bishop en doorrijden naar Lone pine (nog op zoek naar slaapplaats, ergens een motel of zo)
15/09 vertrek uit Lone pine en door death valley direct naar Las vegas (circus circus)
16/09 las vegas
17/09 vertrek uit las vegas en naar Williams (daar slapen in motel: super 8 of zoiets: 2 nachten)
18/09 bezoek grand canyon
19/09 weer bezoek grand canyon of wat rondkijken in williams dan vertrekken naar Kingman via route 66 (slapen in een motel)
20/09 vertrek uit kingman en naar Los angeles (slapen in santa monica travelodge)
21/09 LA
22/09 LA
23/09 LA ’s ochtends vertrekken naar brussel
vooral rond lone pine en death valley en uiteindelijk het vertrek uit williams en dan naar LA … daar zitten we nog een beetje strop, of daar kan verbetering komen … en moesten er leuke slaapplaatjes zijn: dan is dat meer dan welkom (wel budjet achtig)
alvast heel erg bedankt
sinds we beslist hebben sta ik elke morgen op met het nummer "if your going to SF … " en dan begint de dag goed!
en zoals ik al eerder in’t forum heb gelezen, aanvankelijk wilden we ook een pakket met het reisbureau doen, maar daar kreeg ik op voorhand al stress van, bijna elke dag 5 à 6 uur rijden! nou ja, ben blij dat we’t een beetje rustiger gaan doen.
be sure to wear some flowers in your hair [ame=“- YouTube”]YouTube- Scott MacKenzie - San Francisco with lyrics[/ame]
Zal morgen nog even op je route terugkomen.
Misschien komt Papa ook nog…
Ik zal beginnen met Williams. Dat is een uur rijden van GC en na zonsondergang rijd je terug in het stikdonker. Niet ideaal. In de GC heb je ook wel minder dure plaatsen zoals de cabins bij Bright Angel en Yavapai lodge. Het heeft echt wel zijn voordelen om bij de rim te logeren www.grandcanyonlodges.com Als je toch in Williams logeert neem dan een van de oude R66 motels. Geen luxe, wel nostalgie. We hebben in diverse hotels in Williams overnacht. Dit is er een van met mijn commentaar (onder een andere naam) op blz 4: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g31407-d274604-Reviews-Grand_Motel-Williams_Arizona.html
De oude eigenaar Bob is er helaas niet meer.
Dan verder:
Over Yosemite, Bishop, Lone Pine en DV had ik je al verteld. In Lone Pine is het Dow Villa hotel aan te bevelen gevolgd door de Best Western. In Bishop de prachtige Best Western Creekside Inn maar die is wel duur.
Een tweede bezoek aan GC is niet nodig imo, een keer is genoeg. Tussen GC en Kingman kan je de oude route 66 rijden: http://www.legendsofamerica.com/AZ-GhostsArizona66.html
Niet vermeld wordt Keepers of the Wild bij Valentine.
Tussen Kingman en LA vind je nog de route via IR10 (old R66) via Sitgreaves pass en Oatman, een van de mooiste resterende R66 stretches en ipv I40 naar Barstow kan je nog helemaal min of meer parallel over National Trails hw rijden (ook oude R66). Dit neemt meer tijd (max 55mph), en niet veel verschil in scenery maar je komt min of meer langs gehuchten als Goffs, Fenner, Danby, Essex, Cadiz, Amboy, Bagdad, Klondike, Siberia, Ludlow en Newberry Springs (met het Bagdad Cafe). Sommige van die plaatsen zul je zelfs niet zien… Misschien wordt dit allemaal wat veel en kan je beter rechtstreeks naar LA. Orchid Suites had ik al vermeld.
Yeehaw
weer een heleboel goede info!!!
ondertussen ligt m’n ticket vast: we hebben veel geluk gehad, voor 535 euro pp heb ik er eentje kunnen strikken vandaag. ik ga nu van 08/09 tem 23/09 … de prijs van het ticket is veel goedkoper waardoor we de extra dag/nacht gemakkelijk compenseren.
ja, ik wilde dus perse naar lone pine (soms koppig aangelegd), en idd die Dow Villa hotel (motel) heb ik ergens eens gelezen in een trotter dus dat zal ik eens uitspitten en dan doen we ook een nachtje death valley erbij als extra
en mss ga ik rechtstreeks van las vegas door naar die lodges in GC, eens kijken wat het geeft en dan van grand canyon naar williams de volgende dag (alles op’t gemak hé) en dan kingman (route 66 zoals je zei) en dan LA
eens zien waar we uitkomen
bedankt met hopen in ieder geval,
ciao
steph
ps: het reserveren via de site van death valley en grand canyon is dat betrouwbaar? dat is die grote site van Xanterra. of moet je eerder telefoneren?
Kijk ook eens op: http://forum.verenigdestaten.info/
Hier staat er veel info over de VS (ook Zuid-west) en er worden veel reisplannen gepost en besproken.
Wat mij erg jammer lijkt is dat je de mooiste parken link laat liggen: zowel Yosemite als Zion zijn prachtig en minstens 1 volle dag (dus 2 overnachtingen) waard.
LA is m.i. veel minder spannend en is met 2 dagen wel bekeken.
Het rijden in de VS gaat overigens erg relaxed: tot 400km per dag is geen enkel probleem.
dank je voor de tip, ivm de 2 NP: mss heb je wel gelijk, en eigenlijk was ons eerste plan om wat meer te doen. maar we zitten soms ook graag op “ons lui gat” zoals ze dat in belgie wel eens zeggen, met een boek onder een boom lekker te niksen, dus hebben we gekozen ervoor om minder te rijden, maar gewoon wat we doen goed te doen, zonder te rushen.
en we zien wel, mss maken we de verkeerde keuze, maar 't is de eerste keer en we moeten nog veel leren!
toch bedankt! ik zal het onthouden voor de volgende keren!
AAA staat (uit mijn hoofd) voor American Automobil Association. Kortom: de Amerikaanse ANWB. Je krijgt er korting met een ledenpas van deze organisatie.
Als je zelf ANWB-lid bent, toon dan je kaart en zeg dat het de Nederlandse ‘tripple-A’ is en vaak willen ze je dan ook wel de korting geven.
Vraag bij de balie van elk hotel om een Triple A discount. Na de vraag of ze kamers vrij hebben en tegen welke prijs is dit altijd onze tweede vraag. De derde vraag is hoeveel korting ze geven als we langer dan een nacht blijven. Dit is een doodnormale procedure. Amerikanen doen het ook. Trouwens, als we in Europa een kamer willen hebben vragen we ook om een korting. Nee heb je, ja kan je krijgen. Om een pas, bv van de ANWB, wordt zelden gevraagd. Wij hebben in honderden hotels overnacht in de USA en misschien 5 keer werd er om een pas gevraagd. Die 10% korting wordt vrijwel altijd gegeven. Op de hotelprijs komt nog wel tax, reken op ca 10%.
Met uit eten gaan gaat het ook wat anders dan in Belgie/Nederland. Ga het restaurant binnen en “wait to be seated” Een bedienster brengt je naar je tafel. Vaak kan je kiezen uit “booth” of een gewone tafel. Een booth is een soort treinzit vaak bij het raam. Iemand brengt je dan eerst ijswater. Deze persoon is niet je serveerster. Die komt later en vraagt wat je wil eten. Soup en salade zijn vaak inbegrepen, dus eerst vraagt ze: " Soup or Salade?" Eerst komt dus de soep of de salade. Salade komt dus niet met je hoofdmaaltijd. Als je dit wil moet je erom vragen (salade with our meal please). Tijdens het eten komt je serveerster regelmatig vragen of alles naar wens is en je glas water wordt steeds bijgevuld. Lang niet alle restaurants hebben een license, dus als je wijn of bier bij het eten wil moet je even opletten waar je gaat eten. Uiteindelijk vraagt de serveerster of zij “anything can do for you folks” Als je nee zegt komt ze met de rekening, ook als je nog niet uitgegeten bent. Heb je eten over vraag dan om een doggybag. Doet de meesten, je hebt er tenslotte voor betaald. Doen we in andere werelddelen ook trouwens maar daar moeten ze aan wennen. Over een aantal jaren zal het wellicht ook normaal zijn.
Ok, de rekening. Die is before taxes en zonder de tip. De tip bedraagt ca 15% of meer (als er echt slechte service is, geef je minder tip maar dat is een uitzondering). Leg het geld van de tip op tafel, neem de rekening en ga naar de kassa. Daar wordt tax toegevoegd en krijg je een slip van de rekening. Uitzonderingen zijn mogelijk. Let op dat de tip niet al op de rekening staat. Dat willen ze bij toeristen nog wel eens doen. In fastfood zaken geef je geen tip.
Yeehaw
Vuistregel: overal waar je aan de bar bestelt, betaal je geen fooi. In de kroeg, als je veel alcohol bestelt en je vindt dat de barman/-vrouw erg goed/leuk/aardig is, is het wel normaal fooi te geven (hoef je niet vast te houden aan die 15%, maar naar eigen inzicht).
Inderdaad de rekening goed nakijken. Soms staan de belastingen er wel bij. De 15%-fooi is meestal over het bedrag incl. taxes. Afhankelijk van hoe hoog de belasting is, is dat een goede leidraad (het bedrag van de belastingen plus een beetje is het bedrag gelijk aan de fooi).
Klinkt moeilijk, gaat vanzelf als je het een paar keer doet. Als je bediend wordt in een bar/café, zorg dat je snel bent met je fooi. Als je enkel je bier afrekent en je zit te lang te hoofdrekenen, loopt de serveerster weg en zal niet meer terugkomen (ze zal denken dat je te krenterig bent). Anders alsnog geven als ze langskomt op weg naar een andere tafel of even naar de bar lopen om af te geven.
Als er op je rekening staat “gratuities”, dan betekent dat de fooi.
Lees ook even dit: http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html
Ik ben een medewerker van Tripadvisor en de “tipping” debates hebben tot grote opwinding geleid op de forums met ruzies en mensen die van de forums verbannen werden. Vooral de Britten en de Australiers hebben grote moeite met het systeem.
Yeehaw
lijkt idd heel … hoe moet ik dat zeggen “als het moeilijk kan waarom makkelijk doen?”
nou ja, 't wordt op zich een ervaring. Ergens vraag ik me af waarom iemand zich er in zou opwinden, 't systeem is nu eenmaal zo, je kan je er maar beter op voorbereiden toch?
In ieder geval Yeehaw, even nog een vraag ivm Lone Pine en Dow motel/hotel.
ik vroeg me af wat je’t beste vond. In de trotter (reisboekje) las ik dat het hotel een beetje verouderd is, maar de prijs is wel heel intressant. Maar als je’r goed slaapt ga ik voor hotel ivp motel.