14 dagen rondreizen Japan voor iemand die nooit gebackpackt heeft

Heey allemaal,

Ik ben een tweedejaars student en voor mijn minor mag ik 5 maanden in Japan studeren (Tsukuba University). Sinds de lessen pas 1 oktober beginnen heb ik rond twee weken de tijd om door Japan te reizen. Ik ben op de deze forum terecht gekomen nadat google me na wat zoeken heeft voorgeschoteld. Zoals de titel het al zegt, ga ik ongeveer 14 dagen alleen backpacken. Waar ik me zorgen maak is dat ik nooit ALLEEN op backpack reis ben geweest. Ik maak echter me geen zorgen over de veiligheid in Japan. Ik zal vanuit Yokohama gaan reizen, want ik heb kennissen daar wonen.

Mijn voorlopige reisschema:
07-09: Aankomst Japan -> Yokohama
09/10-09: Begin backpack periode
22/23-09: Einde backpack periode
25-09: Aanmelden bij universiteit

Mijn vragen zijn:

• Zijn er tips & tricks voor een beginneling backpacker zoals ik?
  • Kan ik (studenten visa langer dan 90 dagen) een JP Rail Pass aanvragen van bijvoorbeeld 2 weken?
  • Wat is voor mij de beste route vanuit Yokohama te reizen en dan ook weer te eindigen in Yokohama? (Steden die ik langs wil gaan: Tokyo, Kyoto, Osaka, Nara, Hiroshima, Nagoya. Is dit überhaupt te behalen voor een reis van 2 weken?)

Sorry voor de zoveel vragen en alvast bedankt!

Om met de simpelste vraag te beginnen: uitsluitend met een “Temporary visitor”-visum kan je een JRP krijgen. Met een studentenvisum dus helaas niet. Nu dacht ik dat je wel een Japan Bus Pass (van Willer Express) zou kunnen kopen, maar sinds 2013 schijnt die eveneens alleen nog beschikbaar met die “Temporary visitor”-status.