14 dagen rondreizen Japan voor iemand die nooit gebackpackt heeft

Heey allemaal,

Ik ben een tweedejaars student en voor mijn minor mag ik 5 maanden in Japan studeren (Tsukuba University). Sinds de lessen pas 1 oktober beginnen heb ik rond twee weken de tijd om door Japan te reizen. Ik ben op de deze forum terecht gekomen nadat google me na wat zoeken heeft voorgeschoteld. Zoals de titel het al zegt, ga ik ongeveer 14 dagen alleen backpacken. Waar ik me zorgen maak is dat ik nooit ALLEEN op backpack reis ben geweest. Ik maak echter me geen zorgen over de veiligheid in Japan. Ik zal vanuit Yokohama gaan reizen, want ik heb kennissen daar wonen.

Mijn voorlopige reisschema:
07-09: Aankomst Japan -> Yokohama
09/10-09: Begin backpack periode
22/23-09: Einde backpack periode
25-09: Aanmelden bij universiteit

Mijn vragen zijn:

• Zijn er tips & tricks voor een beginneling backpacker zoals ik?
  • Kan ik (studenten visa langer dan 90 dagen) een JP Rail Pass aanvragen van bijvoorbeeld 2 weken?
  • Wat is voor mij de beste route vanuit Yokohama te reizen en dan ook weer te eindigen in Yokohama? (Steden die ik langs wil gaan: Tokyo, Kyoto, Osaka, Nara, Hiroshima, Nagoya. Is dit überhaupt te behalen voor een reis van 2 weken?)

Sorry voor de zoveel vragen en alvast bedankt!

Om met de simpelste vraag te beginnen: uitsluitend met een “Temporary visitor”-visum kan je een JRP krijgen. Met een studentenvisum dus helaas niet. Nu dacht ik dat je wel een Japan Bus Pass (van Willer Express) zou kunnen kopen, maar sinds 2013 schijnt die eveneens alleen nog beschikbaar met die “Temporary visitor”-status.

Wat betreft bestemmingen: aangezien je dus 5 maanden in Yokohama zit zal je vast nog genoeg gelegenheid hebben meer van Tokyo en omgeving te zien, per slot van rekening is dat een treinritje van een half uur en een paar euro. Dan zou ik die tijd toch vooral benutten om plaatsen wat verder weg te bezoeken. Kansai (Kyoto/Osaka/Nara/Kobe en nog veel meer) is dan een voor de hand liggende optie, daar is in een compact gebied heel erg veel te zien, en dan heb je dus ook geen al te hoge reiskosten.

Om daar te komen zou je naast de voor de hand liggende maat prijzige trein ook kunnen kijken voor binnenlandse vluchten, met een van de lowcost airlines zou dat ook zeker niet zo duur moeten zijn. Of wellicht (eventueel met hulp van die kennissen) kijken voor een (nacht)bus. Zo zou je dan eventueel nog wel meer plaatsen kunnen bezoeken zonder dat het meteen enorm in de papieren loopt.

1 like

Beste WizardofOss,

Bedankt voor de snelle reactie!
Heb jij ervaring/verstand van capsule hotels of youth hostels? Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om meerdere dagen op 1 plaats te verblijven? Wat is goedkoper?

Alvast bedankt!

Niet echt ervaring mee, ik verblijf praktisch altijd in simpele business hotels.

Capsulehotels zijn bij mijn weten echt puur om een nacht te verblijven en dan 's ochtends weer wegwezen, en wat ik zo’n beetje gezien heb vind ik ze in verhouding tot het gebodene ook niet echt heel goedkoop. Hostels zijn er vooral in de grotere steden, K’s House is een bekende keten die o.a. in Tokyo, Kyoto en Hiroshima hostels heeft, maar er zijn nog talloze andere, onafhankelijke hostels. Wil je echt goedkoop overnachten dan kom je al snel op een slaapzaal uit, in mijn ervaring zijn eigen kamers niet zo gek veel goedkoper dan een simpel hotel.

Wellicht nog een wat minder voor de hand liggend goedkoop alternatief:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“sDS854RrkvM” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

(maar zonder gekheid, lijkt me net als een capsulehotel best geinig puur voor de ervaring, maar de dag erop zou ik toch wel weer een fatsoenlijke kamer met een fatsoenlijk bed wensen…)

Haha, nooit gedacht aan Manga & Internet Cafe’s. Dank u!

Manga cafe’s hebben vaak ook douches. Als je met de nachtbus reist, is het misschien handig om voor vertek of bij aankomst te douchen en even internetten. Meer info: Manga Cafes (Manga Kissa) and Internet Cafes

Ik vind ze zelf erg handig als ik even wil rusten. Vooral in de zomer als het erg heet is. Je krijgt ook onbeperkt drinken.

2 likes

Hoi Nigo, manga cafe’s wist ik ook niet dat je daar kunt douchen, dank je wel :slight_smile: