Eind deze zomer trek ik met mijn vriend voor 14 dagen naar Bali (14 dagen effectief aanwezig daar). De vliegtickets zijn geboekt, verder willen we alles zelf regelen.
Ik had als planning:
2 nachten Sanur
4 nachten Ubud
4 nachten Lovina
…
1 nacht Nusa Lembongan
1 nacht Sanur
(En heb dus nog 2 nachten over om ergens tussen Ubud, Lovina en Nusa Lembongan te plannen)
Ik had al wat gelezen over Kintamani (vulkaan beklimming), Candi Dasa en Amed.
Waar (en wanneer) in ‘mijn planning’ raden jullie aan om de 2 overblijvende nachten te verblijven? Of zouden jullie langer blijven op 1 van de plaatsen die in al van plan was?
Ook had ik qua activiteiten enkele vragen. Volgende zaken zou ik willen doen:
Rafting
Dolfijnspotten
Vulkaan beklimmen (al dan niet bij zonsopgang? Of een andere sunrise walk?)
Wandeling langs rijstvelden
Watervallen bezoeken
En daarnaast willen we natuurlijk wat rust om te genieten op een mooi strand, maar ook wat tempels en marktjes bezoeken.
Op internet vind je tal van organisaties aan zeer uiteenlopende prijzen om deze dingen te doen, heeft er iemand hier tips over? Organisaties met een goede prijs/kwaliteit?
Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar hotels. Ons budget is 50 euro per nacht (voor 2 personen, liefst met ontbijt). Aanraders?
We vinden het ook fijn om op onze reis eens te overnachten in een hotel (of te eten in een restaurant) dat wordt opengehouden door Nederlanders of Belgen.
Ik zou die twee nachten lekker bij Nusa Lembongan plakken. Beetje zonde om de moeite te nemen daar naartoe te gaan, oversteek boot, extra kosten, en er dan maar 1 nacht blijven…
Dolfijnen spotten is bij Lovina, rond 6 uur opstaan. Je ziet prachtig de zon opkomen maar realiseer je dat je niet in je eentje naar de dolfijnen gaat kijken. Zodra ze ergens gespot zijn gaan er ‘tig’ bootjes tegelijkertijd achteraan.
Wandeling door rijstvelden doe je het best in Ubud. Of je doet een dagtochtje vanuit Ubud naar Jatiluwih. Rafting is ook bij Ubud.
Persoonlijk zou ik Lovina overslaan en inruilen voor Sidemen of Amed.
Maar dat is omdat ik een beetje moeite heb met dat massaal achter de dolfijnen aanjagen. Ieder zijn ding natuurlijk.
Als je ter plekke je excursies of dagtripjes doet ben je nog in de mogelijkheid om wat af te dingen en rond te shoppen.
Wij waren erg gecharmeerd van Gardenia Guesthouse in Sanur, even googelen, staat niet op booking.com ofzo. Vlakbij strand.
En in Ubud vonden wij Nick’s Pension erg fijn, schoon, goede locatie. Wil je het iets goedkoper dan is er ook Nick’s Homestay, die heeft geen zwembad maar je mag gratis gebruik maken van het zwembad in Pension.
Maar Ubud heeft zoveel mooie en betaalbare hotelletjes…
Succes en veel plezier alvast op het prachtige Bali!
Ook wij hebben in september maar 14 effectieve dagen op Bali, dus ga ik even meelezen en hopen op nog wat tips en reacties wat en waar het beste in deze korte 2 weken te verblijven om toch nog wat te zien van het eiland
Ik zou ook zeker langer blijven op nusa lembongan. Wij zijn er drie nachten geweest. Je kunt hier lekker aan het strand liggen, snorkelexcursies doen (excursie waarbij je manta’s ziet is een aanrader! Erg mooi om met deze dieren te zwemmen) En je kunt een scooter huren en rond Lembongan en Ceningan rijden, erg leuk!
Ik ben zelf niet in Sanur en Lovina geweest, dus daar kan ik helaas niets over zeggen. Ubud is 4 nachten zeker haalbaar voor de activiteiten die je wilt doen.
Ken je het eilandje Nusa Penida? Ligt vlakbij Bali, gemakkelijk te bereiken vanuit Sanur met de fastboat. Als ik op Bali ben ga ik hier altijd enkele dagen naar toe, heerlijk om hier te zijn, het is nog puur, nauwelijks commercie, nog niet toeristisch, slechts 1 hotel. Leuk om trekkingen te maken of brommertochten, ook hele mooie en ongeschonden strandjes, verder heel goedkoop en nog de zuivere Hindoe cultuur, je komt hier nog echt in contact met de lokale bevolking. Vanuit Nusa Penida zijn de eilandjes Lembongan en Ceningan gemakkelijk en zeer goedkoop te bereiken, deze eilandjes zijn wat meer toeristisch. Prachtig snorkelgebied als je van snorkelen of duiken houdt. Als je wat meer informatie wilt laat het maar weten. Overigens kun je ook wat informatie vinden over Nusa Penida op de site van Actief in de Tropen: actiefindetropen.nl - This website is for sale! - actiefindetropen Resources and Information.
Mooie vakantie dat is op zeker ! Kleine aanmerking 4 dagen lovina vind ik zelf erg veel geen mooie stranden en dolfijn spotten ik vind het erg bijzonder.
Met zijn alle achter de dolfijnen aan zie ik niet als probleem ze leven in vrij water.
Vanuit lovina kun je een mooie scootertocht maken naar munduk en vandaar een gids nemen om een trekking Nasr tamblingan meer te doen.
Vanuit ubud kun je mooie rijstveldentochten maken en ook raften en fietsen.
Nusa lembongan en penida zijn aanraders. Ook wat betreft sanur is voor mij thuiskomen. Wat hotels en guesthouses meer dan genoeg prijzen worden wel steeds hoger.
Heel veel plezier.
Ik ben het helemaal met Y62 eens.
!4 dagen vakantie is niet veel. Ik zou Lovina laten schieten (je bent bijna een reisdag kwijt om naar Lovina te gaan). Kies ervoor om wat langer in Ubud te blijven of naar een van de eilandjes Lembongan of Nusa Penida(mijn favoriet). Ubud biedt heel veel mogelijkheden op allerlei gebied. Huur een fiets of een brommertje en doe een van mijn fiets- of wandelroutes (www.actiefindetropen.nl/indonesia/bikingroute) Je ziet dan het echte Bali.