119 dagen op reis

Hi forumleden!

In oktober ga ik 119 dagen op reis. Ik ga eerst een week naar een vriend in Hongkong en vlieg daarna naar Bangkok. Na alle verhalen op dit forum gelezen te hebben wist ik in ieder geval dat ik de tijd moet nemen voor deze rondreis dus ik heb ervoor gekozen om 4 maanden te gaan. Ik ben zo goed als elke dag aan het zoeken naar leuke, mooie en indrukwekkende plekken waar ik heen kan gaan en heb inmiddels een klein lijstje maar eigenlijk helemaal niet echt een route of een idee over de verblijfsduur per plek. Daarnaast heb ik dus een redelijk kleine lijst die ik graag uit zou willen breiden! Ik weet in ieder geval het volgende:

Ik wil graag Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam zien. Daarnaast sta ik open voor de Filipijnen of Bali als ik eventueel tijd (en geld) over heb aan het einde van mijn reis. Tijdens deze reis wil ik in ieder geval naar de Gibbon Experience in Laos, mijn duikbrevet halen in Thailand (Tips?), een fietstour doen door Bangkok (er zijn er zo veel, ook hier zijn tips welkom!), Tuben in Laos, naar Ha Long Bay in Vietnam, naar het Elephant Nature Park in Thailand en een full moon party meemaken in Thailand. Verder wil ik graag mooie tempels zien als Angkor Wat of de Wat Rong Khun. Ook ben ik op zoek naar een plek waar monniken zijn en waar je eventueel met hen 2/3 dagen tot rust (?) kan komen. Ik weet niet eens of dit mogelijk is maar het lijkt me heel relaxed om even helemaal ‘zen’ te zijn.

Zoals jullie misschien al aan voelen komen ben ik eigenlijk op zoek naar tips en eventuele hele reis-itinerary voor een 112-dagen durende reis. Ik weet dat deze vraag inmiddels tientallen keren gesteld is op dit forum maar de antwoorden die ik heb kunnen vinden waren bijna altijd voor kortere reizen. Ik wil eigenlijk een plan maken waarin ik een soort balans vind tussen chillen op het strand, genieten van de natuur, opschuiven van de cultuur en mooie dingen meemaak als de gibbon experience en het elephant nature park! En ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Als ik ergens over heen heb gekeken en hele mooie plannen heb gemist zou ik het op prijs stellen als jullie de links naar deze posts hieronder plaatsen.

Ohja, misschien is het handig om te weten dat ik met mijn vriendin ga, nog nooit heb gebackpackt en niet kan wachten om te vertrekken :smiley:

Groeten!

Deno

opschuiven is uiteraard opsnuiven :slight_smile:

Hee Deno,

Je schrijft: Ik wil graag Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam zien. Hou dat idee voorlopig even vast.

Ik ben benieuwd wat je budget is. Houd er rekening mee dat je alleen al voor visakosten 130 euro pp kwijt zult zijn. Bij een verblijf van dertig dagen is Thailand gratis, maar daarvoor ga je te lang. Inentingen en malariamedicijnen, reken op nogeens 150 euro per persoon. Dan heb je nog niets van Azie gezien.

Duikbrevet haal je het best op Ko Tao, dat ligt op de route, aangezien je toch op Ko Phangan een fullmoon wilt doen.

Bij een bezoek aan de monniken geldt wel dat je vriendin daar niet kan zijn, dat is een geloofskwestie. Houd daar rekening mee.
In principe ben je bij iedere tempel welkom, de monniken stellen het erg op prijs. Basic, basic, en nog eens basic, dat wel.

Zo afgaand op je ideeen zou je eerst naar Tao/Phangan moeten (Maar ja, wanneer valt jouw fullmoon ?, eerst bepalen !)
daarna richting Chiang Mai/ Chiang Rai voor de olifanten en Wat Rong Khun.
Vanuit Chiang Khong maak je dan de oversteek naar Laos.

Helaas is het wel zo dat je zeker nog wel meer ideeen gaat krijgen… Denk bijv. eens aan Khao Sok National Park…
Dus eerst is het zaak om wat je precies wilt zien nog iets duidelijker in beeld te hebben.

Nog een soort van tip : Maak een plan waarbij je wel weet waar je naartoe wilt, maar nog niet wanneer. Uitzondering is natuurlijk de fullmoon. Maar het is zonde wanneer je ergens weg zou moeten “omdat dat zo gepland is”, terwijl je het heel erg naar je zin hebt. Zeker wanneer je zo lekker de tijd hebt als jullie hebben, geniet dan van het moment.

Hans.

Hallo Hans,

Bedankt voor jouw reactie en tips! Ik heb ongeveer rekening gehouden met een budget van 3500-4000 euro en de tickets zijn al geboekt. Denk je dat dit genoeg zal zijn of verwacht je dat ik meer nodig zal hebben?

Wat de monniken betreft, jammer! Heb er zo helemaal niet over nagedacht maar begrijp het volkomen! Ben alleen bang dat ik haar niet even een paar dagen kan dumpen haha. Monniken dus misschien voor een volgende keer.

Ik zag inderdaad dat ik het best naar Ko Tao kan gaan voor een duikbrevet maar volgens mij is het hele eiland bezaaid met duikscholen dus ik hoopte dat iemand misschien een goede en betaalbare school kende.

Khao Sok - wat vet! Op dit soort tips hoopte ik, dit komt zeker op mijn lijstje!

Over de full moon ben ik nog aan het twijfelen maar ik denk dat ik het meteen de eerste maand doe (17 november dus).

Misschien een hele stomme vraag aan iedereen maar aangezien ik voor het eerst ga backpacken vroeg ik me af welk formaat backpack ik nodig heb voor een dergelijke reis. Ik zie ze van 30 tot 100 liter en heb geen idee wat een beetje gangbaar is :).

Hee Deno,

Je budget is normaal gesproken toereikend, maar je hebt misschien wilde plannen waar ik nog geen weet van heb.
En misschien bedoel je voor twee personen, dan is het ook nog te doen, maar moeten sommige plannen (duikbrevet) sowieso in de ijskast.

Wanneer je een bierliefhebber bent, let er dan op dat in Thailand het bier al gauw 2 euro is, terwijl je in Cambodja soms 0,50 betaalt. Qua levensonderhouid is Cambodja sowieso het voordeligst, de reden hiervan ligt vooral in het feit dat het een dollar-land is. Je pint dollars, en rekent kleine bedragen af in riel. Houd er ook rekening mee dat een verblijf aan een toeristisch Thais strand (Phuket, Krabi, Koh Chang e.d.) een redelijke aanslag is op je budget.

Over de fullmoon moet je nog maar eens wat langer twijfelen, want je moet 15-16-17 november naar Chiang Mai.
http://www.holidaysia.com/events/loy-krathong/ Een must-do ! Je hoeft niet per se alle drie de dagen, maar minstens twee moet je wel doen. De laatste avond is het feest het hevigst.

Over een backpack: Neem normaal gesproken een grote 100 liter mee, en een kleine, die je dan tevens als daypack kan gebruiken.

Owww, en ik vergeet nog: 5 december is King’s birthday. Dan zou je sowieso ook in Thailand moeten zijn, het maakt niet zoveel uit waar.

Je gaat , neem ik aan, ook Chinees nieuwjaar meemaken. Dan maakt de plaats waar je bent, ook niet zoveel uit, als het maar een grote plaats is, Bangkok, Phnom Penh e.a. hebben grote Chinese gemeenschappen.

Hans.

Wederom bedankt voor je tips Hans! Je maakt het kiezen makkelijker maar tegelijkertijd ook moeilijker :).

Wat de backpack betreft heb ik toch een aantal vragen aan jullie:

Is een 100 (of 70l) backpack wel handig en nodig? Ik ben wat backpacks gaan passen en om eerlijk te zijn vind ik 70l al veel te veel! Volgens mij past alles wat ik nodig heb ook in een 45l backpack en als ik daarbij ook een daypack meeneem heb ik denk ik ruimte genoeg! Hoor graag jullie ervaringen met backpacks!

Destijds had ik een rugzak van 70 liter bij me en een budget van 1200 euro per maand. Dat was wel 7 jaar geleden en Thailand is er zeker niet goedkoper op geworden, alleen al de thai baht is fors gestegen.

Maar afhankelijk van hoe luxe of sober je het wil maken is de basis denk ik ongeveer 1000 euro pp per maand.

Probeer zo min mogelijk te vliegen, neem de nachttrein dan bespaar je een hotel.

Mooi vooruitzicht!

@thaigoods - en vond je 70 liter veel of dacht je achteraf dat het ook met minder had gekund?

wat het geld betreft ga ik volgens mij geen eenduidig antwoord krijgen, de een zegt namelijk: met 1000 euro ben je in thailand rijk, met 600 euro per maand red je het prima! en de ander zegt dat 7 jaar geleden een budget van 1200 euro pm normaal was… haha dat zal per persoon wel verschillen denk ik!

Aangezien ik ook naar Nepal ben gegaan toen had ik een fleece trui, langebroeken en bergschoenen met sokken bij dus dat neemt extra ruimte in beslag. Misschien wil je ook een paar souvenirs kopen voor thuis, daarvoor heb je ook ruimte nodig.

Qua budget is het inderdaad lastig. De landen kunnen bloedheet zijn en dan is een kamer met airco erg prettig, maar ook meteen een stuk duurder. Het is niet eens vergelijkbaar met het warme weer wat we vorige week in Nederland hadden.

Voor een gewone vakantie In Thailand ga ik uit van 1000 bht per overnachting, 1000 bht per dag eten en 1000 bht voor taxi, drankje, excursie, etc. Zeker buiten Bangkok kun je goedkoper overnachten en eten, het is maar welke eisen je stelt. Op een vakantie van 2 of 3 weken wil je het wat luxer hebben dan dat je een aantal maanden op reis bent.

:chin:Thaigoods zit er met 1200 euro per maand zeker niet slecht 600 euro is gewoon te weinig.>>>

ik zelf heb hoog op mijn verlanglijstje staan Birma te bezoeken.:dag:

hmm… even wat meer sparen dus! ik hield rekening met zo’n 1000e pm maximaal! verder andere tips fransjes? :slight_smile: