Hola,
Ik heb weer een vraag.
Onze dochter gaat naar Canada en neemt haar computer mee.
Hoe gaat dat in Canada ivm de omvormer.
Is hij daar makkelijk te krijgen? Duur of goedkoop? Beter op internet kopen?
Wat voor één heeft ze nodig?
En ook haar oplader voor het fototoestel? Canon of mobile telefoon?
Greetz Joy
Hoi Joy,
met de computer bedoel je neem ik aan het een laptop is. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de batterij oplader voor o.a. fototoestel. Kijk even op de adaptors en in 99% zal je zie dat er 110-230 V staat. Dan is het geschikt voor Canada en Nederland alleen heb je nog wel een verloopstekker nodig. Koop er een bij Blokker of zo een zaak voor een paar euro’s ANWB is extreem duur hier voor.
Groetjes cor
Hola Cor,
Dát is een hele sterke…
Eigenlijk was ze van plan haar eigen pc mee te nemen maar ze kan natuurlijk ook mijn laptop meenemen.
Wel een beetje kleiner beeld maar toch…
We hadden er nog niet aan gedacht.
Greetz Joy
Ook gewone pc’s zijn vaak geschikt voor zowel 110 als 220 volt. Zal er ook hier op het label staan, alleen zit dat meestal verstopt aan de binnenkant van de computer. Sommige voedingen hebben hiervoor een schakelaar aan de achterkant, dan kan het zeker.
Op deze computer staat **only 230 volt. **Dus dat kunnen we vergeten.
Dan zal er een omvormer tussen moeten dus… maar wát voor één.
Beter hier kopen of in Canada?
Het beeldscherm kan wél op 110.
Greetz
Die melding laat aan duidelijkheid inderdaad niks te wensen over. Wellicht is het een optie om de voeding te (laten) vervangen? Kost wellicht iets van 30, misschien 40 euro, en dan heb je geen gedoe met een omvormer. Nu ben ik niet zo thuis in de wereld van omvormers, maar met wat Googlen kwam ik daarvoor toch aanzienlijk hogere prijzen tegen.
Computervoedingen zijn meestal redelijk zwaar (vermogen), dus daar heb je een flinke omvormer voor nodig. De meest goedkope optie is inderdaad de voeding van de computer vervangen, zoals WizardOfOss al aangaf.
Opladers voor camera’s, telefoons e.d. zijn meestal ook 110-240V.
Hola Jurjen,
Onze dochter is naar de computerwinkel geweest en heeft gevraagd of die meneer de voeding wil veranderen. Dat wil hij natuurlijk maar hij zegt dat je dan niet zeker weet of de comp dan nog wel goed zal blijven functioneren.
Is er misschien toch iemand hier op het forum die er ervaring mee heeft?
Want met dit gegeven kunnen en durven we eigenlijk niks.
Misschien toch beter een omvormer?
Oh ja, wij waren in de veronderstelling dat computer voedingen juist niet zwaar zijn maar licht…
Meeste simpele omvormers (trafo’s) die ik ben tegengekomen variëren tussen 40 en 100 Watt. Veel te weinig voor een computer dus. Trafo’s die dat soort vermogens aan kunnen zijn daarnaast ook nog eens zwaar (kilootje of 10?)
Zolang er duidelijk op de voeding ergens staat dat deze een ingangsspanning wil van 110 tot 240V ~ (VAC) en 50-60 Hz netfrequentie, zit je goed! Dan zou het goed moeten gaan (of er zit een fabrikagefout in). Door de CE-markering, die op alle electronische producten staat in de EU, geeft de fabrikant/importeur aan dat deze aan alle veiligheidseisen voldoet en dat de teksten geen onzin verkopen (kortom: dat het een deugdelijk apparaat is).
Als de voeding aan de aangehaalde eisen voldoet, zou ik me nergens zorgen over maken. ![]()
Dus conclusie:
Geen omvormer want die is veel te zwaar(in gewicht)
Jurjen jij denkt dus dat een omgebouwde voeding in de computer zou kunnen?
We gaan het nog eens navragen!
Grtz
Nja, omgebouwde… Er zijn genoeg voedingen die geschikt zijn voor beide netspanningen. Dat heeft niets te maken met een (illegale) aanpassing, dat is gewoon zo bedacht door de fabrikant. ![]()
Ja natuurlijk Jurjen,
Dat bedoel ik ook.
Ik heb het niet over illegaal ik bedoelde gewoon geschikt maken voor allebei de voedingen. 110 en 220 volt.
Grtz Joy
Voeding vervangen zou helemaal geen problemen op mogen leveren, mits je nieuwe voeding minimaal hetzelfde vermogen (in Watt) heeft als de oude. Let er wel even op dat de nieuwe voeding een schakelaar heeft voor zowel 110 als 220 volt dan kun je hem zowel in Nederland als Canada gebruiken. En ook niet vergeten om te schakelen van voltage als je verhuisd bent, anders gaat je voeding letterlijk in rook op! ![]()
Bewaar de oude voeding ook voor de zekerheid. Kan later altijd nog eens van pas komen aangezien voedingen het nog wel eens willen begeven na een aantal jaren…
Ja, ja, die schakelaar was ook de bedoeling.
Ennne… tsja als je vergeet de schakelaar om te zetten:wub:
Ja, we zullen de oude voeding terug vragen die uit de computer komt…
Zo, zo en dat ook nog eens allemaal op z’n spaans vragen he!
Moet wel lukken denk ik zo!
(woon in spanje)