Spanningsomvormer nodig?

Is het handig om voor Canada een Spanningsomvormer mee te nemen?

En moeten we een geaarde of ongeaarde wereldstekker meenemen?
Past in zo’n wereldstekker ook de oplader van de camera (omdat die veel groter is)?

Ik hoor het graag!

Hallo,

Als je Europese elektronica wilt meenemen, begin dan met overal op het apparaat/de adapter te kijken. Overal staat een bepaalde ingangsspanning op (vaak in kleine lettertjes). Zo zijn sommige HiFi-spullen anno 2009 nog steeds alleen voor 230V, maar veel reisapparatuur (camera-/-acculader, laptopvoeding) zijn geschikt van 110-240V 50-60Hz.

Mocht je toch een omvormer nodig hebben: ze zijn DUUR. Het voltage is doorgaans niet zo’n probleem, maar de netfrequentie wel. Wil je rondreizen met een camper, dan kun je wellicht beter een omvormer van 12V naar 230V kopen om spullen op te laden.

Als je reisstekkers wilt kopen, hangt dat af van de stekkers aan de opladers. Doorgaans hebben veel opladers (sommige laptopvoedingen uitgezonderd) een platte stekker (ongeaard), daar kun je dan ook een hele simpele platte reisstekker voor halen. Voor de geaarde voedingen, kun je een geaarde reisstekker zoeken OF een nieuw snoer voor in Canada (met aan de ene kant de Canadese stekker en aan de andere kant de euro-plug die je nodig hebt). Ik weet niet precies wat je zoal meeneemt en tegelijkertijd wilt gebruiken, dus vanaf hier kan ik moeilijk een inschatting maken.

Nog een laatste tip: koop alles hier in Nederland. Reisstekkers en bekabeling is behoorlijk prijzig in Canada (tenminste, in Québec). Ik mocht bijvoorbeeld voor een ongeaarde reisstekker in La Source (Radio Shack) al bijna 20 dollar neertellen, terwijl zo’n ding nauwelijks 2 euro waard is in een elektronicagroothandel!

Vrijwel alle kleine electronica werkt tegenwoordig ook op 110V.
Voor het opladen heb je genoeg aan een verloopstekkertje met twee platte polen(1 à 2 euro), die werkt nl. ook op een geaard stopcontact.
Ben je met de camper neem dan af en toe een “full hook-up”, om alles op te kunnen laden. Heb je ook geen omvormer 12V nodig.