10 dagen noord Viet nam is te doen maar dan wel afhankelijk van wat je wilt zien / doen.
Ik denk dat je een keuze moet maken of je noord van Hanoi wilt reizen of zuid van Hanoi.
Beide word wel een erge haastklus.
Wat betreft het weer, is natuurlijk persoonlijk.
Maar in het noorden is het zo’n 15 a 20 graden in jouw periode en natuurlijk in de bergen enkele graden kouder.
Aangenamere temperaturen is het in de zuidelijke route.
Halong is touristisch, maar wel een must.
Persoonlijk is vind ik 1 dag ( dus zonder overnachting ) voldoende om een idee te krijgen.
Een nacht meer is alleen maar duurder, en je kan meer beleven op andere plaatsen, gezien je beperkte reisduur.
Je snapt het misschien al;
mijn idee zou zijn om landen in Hanoi, dan naar Halong en via of zuid of noord naar Hanoi.
Hoi Ton, een expert ben je dus…ik zal iets uitgebreider zijn: mijn man gaat fietsen van zuid naar noord vietnam en ik sluit (zonder fiets) aan, de laatste 10 dagen. Mijn doel is dat ik in 10 dagen leuk stukje zie, maar leiver iets minder zien dan als een dolle rondreizen. Heb je een leuke route?\en als we het nou andersom doen: hij fietsen van noord naar zuid en ik meereizen in zuid. Is dat gunstiger/leuker? wat zou jij leuker vinden?
Dus als ik goed begrijp gaat je man fietsen van Zuid naar Noord; dus zeg grofweg van Saigon naar Hanoi met wat uitwijkingen.
Dus daar is al wat voorbereiding aan vooraf gegaan en de route is bekend.
Nu moet ik even gissen, maar misschien denkt je man dat het fijn fietsen is van warm naar wat koelere temperaturen.
Maar misschien is het voor jouw wat fijner om in een omgeving te wachten op je man, waar het lekker warm is en je een duik in de zee of zwembad kan nemen.Een drankje op zonning terras is ook wat fijner dan met een jas aan.
Van je man uit gezien is fietsen van zuid naar noord een goed idee; de laatste krachten in een betere fiets temperatuur.
Maar voor jouw is misschien de zon wat beter om te wachten bij het stand of zwembad.
Of wanneer je in een volgauto zit fijn te plonzen in de zee of zwembad na de rit?
Ik zou dus voor de optie noord naar zuid gaan; is leuker voor jouw en heeft je man een makkelijker traject in het begin om te wennen aan de drukte en temperatuur ( schrijf ik nu wel, maar ik heb helemaal nul punt nul van fietsen maar komt wel goed over denk ik (-:)?
Jammer dan van Halong, maar wel de Mekong Delta, wat ook een must is.
Misschien kan dan zelfs mee fietsen?
10 Dagen in het zuiden is wel te plannen en een beetje afhankelijk waar je je man wil oppikken.
Je man afzien en jij lekker genieten van het mooie weer.