1 maand voorbij.......

(origineel bericht op be-more.nl)

1 maand voorbij…

Dinsdagochtend veel vroeg, rond 05:00 uur, zijn we met Joy heb veld op gegaan om mais te zaaien. Hij maakte de gaten in de grond, wij gooiden er 3 korreltjes mais in met een groen kleurtje en maakten het gat weer dicht. Doordat het mais groen was zagen we aan het einde van de ochtend ook helemaal groen. We hadden het snel gedaan, maar het was toch wel zwaar werk zonder een ontbijtje, kopje koffie en sigaretje. Dus daar hebben we daarna extra van genoten.
Over de ochtendactiviteit zal ik niet veel vertellen, om negativiteit te sparen.We hadden een bussiness meeting for girls. Meer chichewa dan engels, in een bloedhete bibliotheek.
's Middags hadden we een evaluatie over de afgelopen 3 weken, kwam er steeds niet van. Wat ideen gegeven over wat anders zou kunnen. Zoals met de disabled children, er zijn weinig local volunteers. Maar het is erg belangrijk dat die er wel zijn, want sommige kinderen hebben echt speciale aandacht nodig, maar zonder vertaling lukt dat natuurlijk niet. Verder hebben we het gehad over het donatiegeld. Er is erg veel gedoe over en heel weinig duidelijkheid. Maar we hebben 2 ideeen, die hopelijk nu uitgevoerd gaan worden, en zo goed als klaar is als wij weg zijn. Idee 1: een klimrek maken, Marc kan dat met zijn scoutingtechnieken met touw en palen. Mia en ik gaan het dan verven zodat het er leuk uitziet. Idee 2: Van de week hadden we bezoeken bij andere ECD’s van Yodep. Mia kwam bij een ECD aan waar geen dak op het gebouw zat, geen vloer, geen deur, geen lesmateriaal en 32 kinderen in een hele kleine ruimte. Hier moet natuurlijk wat aan gebeuren. Dus zijn we bezig met een dak, een deur zodat het gebouw op slot kan en bedenken van lesmateriaal.
Na de evaluatie hebben we engelse les gegeven aan kinderen. Was erg leuk, er werden 2 groepjes gemaakt. 1 groep die al kon lezen en daarmee hebben we dan ook engelse boekjes uit de Library gelezen. Groep 2, daar zaten ook kinderen bij van 10/11jaar, die konden niet lezen en niet schrijven. Dus met hulp van het alfabet hebben zij hun naam leren schrijven en dat kwamen ze dan ook vol trots aan mij laten zien, ook hadden ze geleerd “what is wha name?” betekend “what is your name?” dat werd dus ook erg veel gevraagd.
Dinsdagnacht was het weer heeel hard aan het regenen, en ja hoor Demi had weer een lekkage in dr kamer, precies boven me hoofd. Wel lekkere afkoeling. De volgende dag was die weer gemaakt en dit keer ook echt gemaakt.
Woensdag was mijn off-day (eigenlijk een beetje de hele week). 's Ochtends ECD gedaan in de stromende regen. Kinderen vielen in slaap en hadden erg veel honger. Normaal gesproken krijgen ze elke ochtend pap bij ECD. Maar de smoes was het regent, een andere smoes is weer er is geen firewood of er is geen suiker, noem zo maar op. Om boos van te worden als je die kinderen zo ziet zitten in de les. Verder hadden we de kids in een U-vorm neergezet, zo konden ze minder klieren en letten ze beter op. Veel liedjes gezongen en doordat we niet naar buiten konden hebben we binnen een gymlesje gedaan met lopen en springen over banken. Na een lang middagdutje en weinig eten gingen we maar weer naar Yodep voor Children’s Corner. Geen local volunteers en geen kinderen, dus wandelde we weer terug naar Joy’s huis, onderweg zagen we veel kinderen met nieuwe rugzakken, die hadden ze gekregen op school. Vol trots waren ze! Daar maar weer gaan slapen en muziek geluisterd, toen even gegeten en rond 20:00uur weer naar bed gegaan. Je zou zeggen wat een luiedonder daar in Afrika, maar had het echt even nodig en was daarom de volgende dag ook weer lekker fit.
Donderdag met Mia naar Teaching Charles geweest. Het alfabet gedaan, wiskunde, kleuren en de lichaamsdelen geleerd. En vooral veel gezongen, want dat vindt hij prachtig! Hij zat binnen, veelste warm en in een ongezonde lucht. De local volunteers zeiden dat hij binnen wou zitten, maar volgens mij vonden ze het gewoon vies om hem op te tillen. Gehandicapte mensen worden hier nog niet door iedereen geaccepteerd.
Op de terugweg hebben Mia en ik popcorn van de buurman gekocht, 10 MK, geen geld dus heb je het in de Nederlandse bios niet voor.
Donderdagmiddag hadden we Special Needs Class. 4 kinderen en 8 volunteers, maar de kids hebben het leuk gehad en het laatste gedeelte ben ik met Floor, Jan en Marc fanta gaan halen voor Flola’s (floor) afscheidsfeestje. Toen we terug kwamen was het voor haar versiert en werden er toespraken gehouden en gezongen. Was erg gezellig! Ook nog foto’s gemaakt met de local volunteers, net als de kids vinden zij het ook geweldig om op de foto te gaan en doen de meest gekke dingen.
Terug bij Joy’s huis ging het feestje verder en hebben we met de Nederlandse volunteers lekker gedanst op de lekkere afrikaanse muziek. Kim kwam nog met de verrassing dat ze wijn had gekocht en dat maakte de avond compleet heh.
Vrijdagochtend was het dan zover, we moesten bye bye zeggen tegen Flola. Kim en ik gingen alvast mee naar Pakachere en hebben daar ook nog de andere volunteers uit kunnen zwaaien.
Daarna nog even me visum verlengt, want problemen bij de douane moeten we hier al helemaal niet hebben. Verder een lekker rustig weekendje in Pakachere, vanavond heerlijk eten bij Annie’s Lodge en morgen stappen at Mamma G en misschien nog even een zwembad opzoeken.

Jaja, er zit al een maand op. Ging me toch wel erg snel hoor, voordat ik het weet ben ik alweer thuis…

Tiwonana!
xxxx

(origineel bericht op be-more.nl)