1 maand voor Vietnam en Cambodja

Goedenavond, ik heb eerder al eens een ruw schema van mijn reis gepost, maar nu komt het al wat dichterbij en hebben we al wat meer beslissingen genomen en is het al wat duidelijker.
Toch zijn er nog een aantal dingetjes waar we benieuwd naar zijn. Ik reis deze zomer samen met mijn vriendin.

Reisplan:
22 juli aankomst in Hanoi en 's middags vliegen we al naar Danang om vervolgens naar Hoi an te reizen en verblijven hier een aantal dagen.
26 juli aankomst in Nha Trang met de nachttrein.
29 juli aankomst in HCMC met de nachttrein. Hier verblijven we kort, want we hoorden er niet zulke goede verhalen over. Is dat een goede keuze of zijn er nog leuke dingen die we eigenlijk niet mogen overslaan in deze stad?
30 juli vertrekken we via de Mekong Delta naar Phnom Penh, Cambodja. Wat is de beste manier van reizen in naar Phnom Penh waarbij je ook nog kan genieten van de natuur en mensen om je heen?
We verblijven t/m 15 augustus in Cambodja en vliegen vervolgens van Siem Reap naar Hanoi.
19 augustus vertrek naar Halong Bay. Wij zijn van plan om hier een nacht te verblijven op een boot en daarna terug te keren naar Hanoi. Is dit te kort voor Halong Bay of meer dan genoeg? Er zijn ook zo ontzetten veel boten, welke zijn het leukst?
22 augustus vertrekken we weer richting Nederland vanaf Hanoi.

Tips en op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom! Zijn er nog leuke plekjes en dingen die we kunnen doen of niet mogen overslaan in de buurt waar wij komen? Moet er niet aan denken dat we ons van bepaalde activiteiten en leuke dingen niet bewust zijn en dat het dus langs ons heen gaat.

Ook ben ik benieuwd hoe we het het beste kunnen aanpakken qua geld. Dollars meenemen? Daar makkelijk te pinnen?

Alvast bedankt!

Hallo Lars,

Sorry , ik kan het echt niet laten om je het volgende te vragen.

"Ik reis deze zomer samen met mijn vriendin "

Is de volgende reis je vriendin veranderd in vrouw en komt er een huwelijksaanzoek deze vakantie?
Kwam zo maar ineens bij me op, sorry.

Je schema

Jammer dat je bijna geen tijd hebt vrij gemaakt voor Saigon, zou graag willen weten waar je de negatieve verhalen vandaan hebt?
Is echt een geweldige stad en ik kan je echt vele highlights geven om daar een weken te verblijven en in de omgeving.
Zit er minimaal 2 weken per jaar al 13 vakanties.

Reizen van Mekong naar PP

Je kan reizen naar PP , vanaf de Mekong, word dan wel via Chau Doc,
De opties zijn dan de boot, bus, prive vervoer.

Even een kanttekening , je kan ook terug naar Saigon en dan bus, prive vervoer en vliegen naar PP, dan hoef je niet naar Chau Doc.
Chau Doc is echt voor over het water.

Bus
Snap je wel, snel en dat is het belangrijkste voor hen.

Vliegen
geen uitleg nodig.

Boot ( alleen vanaf Chau Doc )
Natuur en geen contact met lokalen.

Prive
Natuur en mensen ( lokalen )

Met veel mensen om je heen is het vliegtuig/bus en met een grotere boot een optie, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Geld in Cambodja

Zorg dat in je Cambodja voldoende Dollars bij je hebt ( niet te grote coupures ) , alles gaat in USD.
Ook voor de visums is Dollars noodzakelijk.
Houd ook even rekening met pasfoto’s; je hebt er 2 nodig pp.

Halong Bay.

Niet naar de boot kijken, maar eerst beslissen wat je wilt ( aktiviteiten ed. ), welk gebied ?.
Ben je daar uit, dan pas de boot zoeken.

gr.
Ton.

Haha nee, dit wordt onze eerste lange vakantie samen en we dachten doe eens gek, we gaan gewoon naar Azië. We zijn allebei 21 jaar en trouwplannen schuiven we nog even op naar verder in de toekomst :redface:.

We hoorden dat HCMC een veel te drukke stad is met allerlei viezigheid, maar zo te horen heb ik precies de verkeerde recensie erover gelezen. Het is vast wel mogelijk om wat te schuiven en ergens anders een dagje af te halen om meer tijd vrij te maken voor HCMC. Ik hoor graag wat er echt leuk is!

Wat betreft de reis naar Phnom Penh. Ik dacht dat er bepaalde trips waren met een overnachting door de Mekong, maar dat is er dus niet of zijn niet zo bijzonder? Anders misschien maar kijken voor een excursie in de Mekong Delta en daarna terug te keren naar HCMC en vanaf daar een bus te pakken. Vliegen en privebus past niet echt in het budget aangezien we daar ook wel een beetje op proberen te letten.

Qua geld. In Cambodja wordt het dus betalen met de Dollar en niet met de Riel (schrijf ik het goed?)? En in Vietnam gewoon betalen met de Dong die ik gewoon makkelijk kan pinnen bij ATM’s? Van het betalen met de dollar voor de visa en de pasfoto’s was ik op de hoogte.

Zal nog even goed uitzoeken welke activiteiten ons het leukst lijken en ons wat verder er in verdiepen. Is er misschien nog een handige site waar je een keuze kan maken?

In ieder geval heel erg bedankt voor de reactie en hopelijk komen er nog wat bij zodat we onze reis optimaal benutten! :vak02:
Hebben er in ieder geval al erg veel zin in…
Gr.

Hallo Lars,

Zat ik er dus naast, maar leuk dat je de vraag beantwoord hebt.
Maar misschien met een beetje alcohol, op een romantische plek, heb je toch ineens voor jaren een verloofde :nadenken:

Even wat recht zetten.

Natuurlijk kan je een trip boeken met overnachting in de Mekong Delta en door naar PP.
Misschien heb ik het wat onhandig geschreven; wanneer je wilt varen, dan moet je naar Chau Doc.
Dus je hoeft echt niet terug naar Saigon voor de bus, deze kan je bijv. ook in Chau Doc nemen naar PP

Saigon.
Natuurlijk is het druk, maar dat maakt het wel weer leuk en bijzonder.
Je vind er oude gebouwen met de sfeer van vroeger, china town, gebouwen die bekend zijn van de oorlog.
Vele prima restaurantjes op zeer mooie plekken.

Ook ben je in 1.5 uur in een nationaal park ( Sam Vat ) of aan zee ( Can Gio of Vung Tau ( laatste kan je ook per boot in 1.5 uur )
Natuurllijk de Cu Chi tunnels, kan je ook weer per boot of met een bus naar toe.

Pinnen kan je overal in Viet Nam en dan ontvang je VND.
In Cambodja gewoon betalen met USD.

Handige site

Dit is een beetje afhankelijk waar jullie interesse naar uit gaat.
Wanneer ik dat weet kan ik er wel wat aan bevelen.

Maar misschien is dit even een oplossing om sfeer te proeven van sommige gebieden.
Ga gewoon even naar "travelvideos " en dan kan je ook nog Cambodja filmpjes bekijken.
Dus alleen voor wat ideeën en sfeer proeven, zijn een beetje boven jullie budget waarschijnlijk, maar toch leuk om een idee te krijgen voor nu.

Laat het maar weten wanneer ik jullie verder kan helpen want sta er klaar voor .

gr.
Ton.