Mijn vriend en ik willen deze zomer (juli 2013) een kleine rondtrip in Cambodja en Vietnam maken. Dit voor een periode van 18 dagen. Het is de eerste keer dat we zullen reizen naar Azië. We houden enorm van de natuur maar hebben ook veel interesse voor cultuur. Ondertussen hebben we een route kunnen uitstippelen, maar zouden we toch graag van mensen met ervaringen hieromtrent wat tips willen krijgen. Tips i.v.m. de route, niet te missen stadjes, natuurplaatsen, bezienswaardigheden, enz. om onze reis nog aangenamer te kunnen maken.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
Voor HCMC zou ik je de Foodie tour willen aanraden, achterop de scooter door het verkeer van HCMC is al een belevenis opzich. Op 5 stops in diverse districten een lokaal gerecht proberen maakt het helemaal compleet.
Als je echt het binnenland van Cambodja (PP) wil zien en leuk contact met de locals wilt, is dit misschien wat voor jullie.
Ik heb beide vorig jaar juni gedaan en voor mij waren het zeker de leukste tours van de reis.
Vanuit Hanoi kan je naar Halong Bay, als het goed weer is zou ik zeker de 3 daagse boottocht doen. Bij koud weer is er echt niets aan op de boot voor 3 dagen en volstaat een dagtocht
Ho Chi Minh City is erg druk, maar zeker een bezoekje waard! Het leukste gedeelte om te verblijven vond ik District 1. Leuk om te zien: Het war remnants museum, Ben Tranh markt (vissenkoppen, ingewanden, vanalles) en natuurlijk de Cu Chi tunnel )je mag hele stukken onder de grond lopen, kleed je hierop).
Het reizen per bus in Vietnam is niet slecht (sommige bussen in Australie vond ik erger) maar duurt lang… Dus neem dat goed mee in je schema!
Phnom Penh & Siem Reap, dit vond ik het echte Aziè… Wel veel armoede, maar super lieve mensen. Angkor tempels kan 1 of 3 dagen, net hoelang je zelf denkt rond te willen lopen daar. Ik vond 1 dag genoeg… S21 en Killing fields zijn heftig, een lekkere cocktail erna is wel op zijn plaats!
In Cambodja is Sihanoukville ook erg leuk! Het eiland Koh Rong is erg mooi voor een dagtocht! En bij Otres Beach (Mushroom Point!) zit je rustiger dan op Sihanoukville zelf.
Ik neem aan dat je al tickets hebt, want wanneer je nu nog gaat boeken dan ben je veel duurder uit. 18 dagen is krap. Normaal heb je al snel 3 weken nodig voor Vietnam, maar voor een highlightreisje zou het kunnen.
Halong Bay kan in een dagtrip. Maar neem de tijd voor Hanoi, dat is een fantastische stad. Wel berucht voor berovingen, let dus op je camera. Naar Da Nang /Hoi An is een flinke afstand. De moeite waard met een tussenstop in Hué en eventueel een binnenlandse vlucht. Vervolgens naar HCMC is ook een flinke afstand. Zou ook met een vlucht vanaf Da Nang kunnen. Ik heb dat in een aantal dagen per bus via Qui Nhon, Nha Trang (strand) en Dalat (koeler in de heuvels) gedaan. Van HCMC naar Cambodja kun je ook nog via de mekong delta bij Can Tho met een mooie drijvende markt. Maar er rijden ook bussen rechtstreeks van HCMC naar Phnom Penh.
Ton zal je op het Vietnam-forum van advies voorzien
Reken op minstens 2 nachten Phnom Penh en 3 nachten Siem Reap. Het liefste meer. En een dag reizen naar PP en een dag om van PP in SR te komen (circa 6 uur met een grote bus). Ik ben nu 7 keer in Cambodja geweest en wil eigenlijk steeds langer blijven en meer verkennen. Maar jullie zullen je tot de highlights moeten beperken…
Als het goed is dan raak je wel verslaafd aan (Zuidoost-)Azië. Laat je niet afschrikken door de bedelaars in Cambodja.
Johan
Die Blazing Trails heb je ook in Siem Reap. Volgens bepaalde reviews is die in SR nog leuker. Mss een leuke afwisseling tussen de 3 dagen tempels? Mijn plan was 1 dag de centrale tempels te doen. Dag die trail, dag later de verder afgelegen tempels.
Juli is wel regenseizoen in Cambodja/Vietnam denk ik? Dus daar moet je ook wel rekening mee houden…
Juli valt nog mee in vergelijking met de periode augustus-oktober (overstromingen). Het grote voordeel is mooie groene rijstvelden.
Het regenseizoen is riskant i.v.m. dengue (en malaria, maar je komt niet in malariagebieden).
Ik zou Danang over slaan. Hoi An is zeker de moeite waard! Super leuk! Je kan vanuit Hoi An op de fiets in 20 min naar het strand. Ik ben zelf niet met de bus gegaan in Vietnam, maar heb daar inderdaad erg slechte verhalen over gehoord. Nachttrein was erg goed te doen, maar de afstanden zijn soms best groot.