Tips ivm rondreis vietnam - cambodja?

Hallo,

Mijn vriend en ik willen deze zomer (juli 2013) een kleine rondtrip in Cambodja en Vietnam maken. Dit voor een periode van 18 dagen. Het is de eerste keer dat we zullen reizen naar Azië. We houden enorm van de natuur maar hebben ook veel interesse voor cultuur. Ondertussen hebben we een route kunnen uitstippelen, maar zouden we toch graag van mensen met ervaringen hieromtrent wat tips willen krijgen. Tips i.v.m. de route, niet te missen stadjes, natuurplaatsen, bezienswaardigheden, enz. om onze reis nog aangenamer te kunnen maken.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Route:

• Hanoi
  • Halong Bay
  • Hanoi
  • Danang
  • Hoi An
  • Ho Chi Minh City
  • Phnom Penh
  • Siem Reap

Had je hier niet genoeg aan?

Hallo Lotte,

Fijn dat Johan je gewezen heeft op het Viet nam forum en dat je je vraag hier ook wilt plaatsen.

Ik heb de reakties van op het Cambodja reiscafe gelezen en kan ze wel onderschrijven.

Jammer dat je niet geschreven hebt op welke plaats je vliegt en vanaf welke luchthaven je weer naar huis gaat.
Ga even uit van 18 dagen zonder de aankomst-en vertrekdag.
En inderdaad is het aanpoten en ontkom je niet aan binnenlandse vluchten in Viet nam.
Deze zijn niet echt duur en bijna gelijk aan een treinreis of een busticket voor de gehele rit.

Komt erop neer dat je voor een busticket van hanoi naar Saigon ongeveer net zoveel kwijt bent pp als 2 binnenlandse vluchten.
Wel moet je de transfers van en naar de luchthavens erbij rekenen, maar die kosten zijn ook weer te overzien en zijn dan rond de 50 a 80 usd voor de 2 vluchten voor 2 personen, dus 25 a 40 usd pp.

Ik denk gezien je 18 dagen dat je beter voor een dagtocht naar Halong Bay kunt gaan, ben je er geweest en je hebt er een indruk van.
Misschien is ook Mai Chau een aanrader met 1 overnachting.
Samen met Hanoi, 2 dagen kom je dan op 5 dagen voor het noorden.

Vliegen op Danang voor Hoi An.
Het is gewoon jammer dat het vliegveld in Hue gesloten is, zou het makkelijker maken.
Je kunnen overwegen, afhankelijk van je budget om eerst Hanoi te doen, 2 dagen Mai Chau, 1 dag Hanoi, 1 dag Halong Bay en niet terug naar Hanoi, maar dan na de boottocht naar Hai Phong Viegveld te gaan en dan vliegen naar Danang.
Dan de keuze maken of je naar Hue wilt of Hoi An en Danang.
Zo kan je een dag winnen, maar is wel wat duurder.

Ga je naar Hue, dan heb je daar de gehele dag voor en zou je laat in de middag naar Hoi An kunnen reizen of overnachten in Hue en de dag erop naar Hoi An gaan.
Maar dan wel met een bezoek aan het Chammuseum ( denk dat daar wel je interreses liggen en misschien ook de pas en de kabelbaan?)
Dan 2 dagen hoi An met even rust op het strand en in de avond het stadje.

Avond vlucht , of late middag vlucht naar Saigon en naar een leuk restaurantje, kan je wel tips geven als je dat wilt.
Niet vergeten een trip naar Cu Chi te regelen als je dit wilt; is wel touristisch, maar hoort er wel bij.

Dan dus dag erop naar Cu Chi en zou niet een tour boeken met de Cao Dai, of je moet dat echt voor 100% willen.
Maar zou na de Cao Dai de wandeling doen die ik heb uitgestippeld, is een halve dag en kost je aan entree voor 2 personen misschien 5 a 7 usd max.

Doe je deze wandeling via een touroperator dan betaal je een faktor 5 a 8 pp voor hetzelfde.

Misschien zou je ook nog naar de delta kunnen voor 1 dag, maar dan is het wel de touristische tour, maar dan is een tour naar Vam Sat een alternatief. Niet doen wanneer je in het weekend daar naar toe wilt, want de gaan er ook vele Vietnamezen er naar toe en is het druk.
Op werkdagen ben je bijna alleen, wel gaan voor het Vam Sat mangroven en voor de apen tour.

Wanneer ik nu goed geteld heb heb je nog 5 dagen voor PP en SR, maar je moet ook reizen en dan wordt het moeilijk.
Denk aan 1 dag PP en 2 SR, hoewel ik weet dat dit te weinig eer is voor Cambodja.

Maar je zal moeten kiezen en dat zal je zelf moeten doen, geen Mai Chau en 2 dagen PP.
Geen Hue en wel Mai Chau en 2 dagen PP.
Geen Hue wel mai Chau, 1 dag PP en 3 dagen SR.
Geen Hoi An en Danang en alleen noorden ( Mai Chau + Halong Bay + Hanoi ) + zuiden ( Saigon + tunnel + Mekong Delta ) en Cambodja ( PP en SR ).
Zijn nog meerdere te verzinnen, maar laat het hier even bij.

Maar als je het mij persoonlijk zou vragen wat ik zou doen , ga ik voor de laatste optie.

Denk dat je zo in het noorden mooie natuurgebieden hebt en een mooie stad.
In het zuiden een westerse aandoende wereldstad en , je ziet iets van de oorlog en varen over de Mekong.
En je hebt wat meer tijd voor Cambodja.
Ook is het wat relaxter.

En om de woorden van Johan aan te halen:" Als het goed is dan raak je wel verslaafd aan (Zuidoost-)Azië".

Kan je het een volgende keer met Hoi An en Danang en Hue en al die andere mooie plaatsen in Viet Nam Cambodja, misschien Laos, ZO Azië bezoeken.

Nog veel plezier met het uitdokteren.
Ton.