1 maand Vietnam en Cambodja

Goedenavond,

Deze zomer reis ik samen met mijn vriendin door deze twee landen in 1 maand tijd.
We hebben al een bepaald idee en schema in ons hoofd, maar horen er nog graag op- en aanmerkingen over en bijna niets staat nog vast.

Het schema voor Cambodja:
1 augustus komen we aan in Cambodja door de Mekong Delta en reizen naar Phnom Penh. Hier verblijven we een aantal dagen.
4 augustus gaan we richting Sihanoukville.
6 augustus pakken we de boot naar het eilandje Koh Rong. De foto’s zien er veelbelovend uit en het lijkt een heerlijk eilandje met witte stranden en blauwe zee. Ook ligt er Koh Rong Samloen, naar welk eiland kunnen we het beste gaan?
Daarna willen we reizen naar Siem Reap, alleen is dit vanaf Koh Rong een behoorlijk stuk en zullen waarschijnlijk nog een overnachting moeten doen. We hebben wat gehoord over Battambang en vanaf daar kon je met een boot naar Siem Reap toe. Is dit goed te doen met 1 overnachting daar of zijn er andere leuke reismogelijkheden. Graag tips! :slight_smile:
Vervolgens blijven we een paar dagen in Siem Reap en bezoeken we uiteraard de tempels van Angkor.
Op 16 augustus vertrekken we vanaf Siem Reap met het vliegtuig naar Hanoi om daar nog een paar dagen te verblijven en vervolgens terug te vliegen naar Nederland.

We horen graag nog tips en op- en aanmerkingen! We zijn zeer benieuwd naar deze reis en horen graag of er andere leuke plekjes zijn die we eigenlijk niet mogen overslaan of we ons zeker van bewust moeten zijn!

Alvast bedankt!

Zoals je het nu schrijft, zijn het volgens mij hooguit 3 weken en geen maand. En je ziet ook maar een klein deel van Vietnam, anders zou ik zeggen probeer er wat tijd bij te boeken. Maar globaal gezien heb je een mooi plan.
Als onderbreking is Battambang wel 2 nachtjes waard, de stad en omgeving heeft wel wat te bieden doen.
Koh Rong is recentelijk opvallend in het nieuws. Vorige week een Italiaan (32) overleden en nu een Duitse (1985) vermist. Een beetje voorzichtig dus wanneer je van plan bent de bush bush in te gaan.
Hanoi is een aanrader, en biedt ook mooie meerdaagse uitstapjes naar bijvoorbeeld Sapa-regio (Bac Ha Sunday market), Ninh Binh en Halong Bay. En je mist het mooiste stadje van Vietnam: Hoi An. Het is de moeite waard om nog een keer terug te komen voor een reis door Vietnam.
Phnom Penh is een interessante culture shock om mee te beginnen.
Johan

Nee, wij komen 21 juli aan in Hanoi en vliegen dezelfde dag door naar Danang van waaruit we naar Hoi an vertrekken. Vervolgens reizen we naar Nha Trang en HCMC. Daarna trekken we over de grens naar Phnom Penh in Cambodja op omstreeks 1 augustus. Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik gaf alleen aan wat onze reis in Cambodja precies zou zijn. Ik hoop dat het nu duidelijker is.

Zal dan toch eens gaan kijken hoe we Battambang kunnen betrekken in onze reis vanaf Koh Rong naar Siem Reap!

In Hanoi hadden we inderdaad Halong Bay al op de planning staan! Helaas staat onze terugvlucht al vast vanaf Hanoi en is er helaas geen tijd om Sapa te bezoeken. De vlucht van Siem Reap naar Hanoi is namelijk ook al geboekt.

Vervelende verhalen over Koh Rong, zal dat verder nog eens naar kijken. Geloof wel dat het een eiland is wat je haast niet mag overslaan of heb ik dan een te geromantiseerd beeld?

Bedankt voor je reactie in ieder geval en meer opmerkingen zijn van harte welkom!

Leuke route hoor lijkt erg op wat wij pas hebben gedaan. Ook begonnen in HCMC en uitkomen in Bangkok. Je hoeft geen georganiseerde tour te doen je kunt ook zelf naar bijvoorbeeld can tho en dan cambodja in gaan ter hoogte van kep en kampot. Dan hoef je ook niet twee keer door PP. Wij vonden vooral Kampot erg leuk. Ja Koh Rong is mooi maar jammer genoeg niet meer overal. Ook al reis je niet met kinderen dan nog denk ik dat je aan deze link Koh Rong met kinderen wel wat hebt omdat het een eerlijk beeld geeft over het eiland. Die mooie foto’s van een paar jaar terug moet je nu een stuk meer moeite voor doen.

Hai Gezin op Reis,

Ik wil even reageren op je berichtje ,aangezien ik zie dat je hebt gereisd van HCMC naar Bangkok. Ik ga hetzelfde doen en zit erg te puzzelen met mijn reisplan. Ik verblijf van 1 september tot 19 oktober in HCMC om een project met kinderen te doen. In die periode heb ik voldoende tijd om de omgeving van HCMC in de weekenden te zien. Ik zal op 5 december terugvliegen vanaf Bangkok en wil in de tussentijd zo veel mogelijk zien van Vietnam, Cambodja en misschien nog een paar daagjes Thailand (aangezien ik vanaf Bangkok terugvlieg). Ik vroeg me af of je misschien tips voor mij hebt? Ik zou namelijk heel graag Halong Bay en Sapa zien, maar dat zou betekenen dat ik een vlucht van HCMC naar Hanoi zou moeten nemen. En vervolgens weer terug naar Cambodja moet (per vlucht of OV). Dit is dus een erg grote omweg. Ten eerste weet ik niet of ik genoeg tijd heb, en ten tweede vraag ik me af of het waard is om te doen aangezien het makkelijker is om via het Zuiden naar Bangkok te reizen via Cambodja.
Heb jij tips voor mijn reisplan en kun jij me verder vertellen of het echt waard is om zo’n omweg te maken? Er is geloof ik namelijk ook genoeg te zien en te beleven in een min of meer rechtstreekse route via de Mekong naar Cambodja en vervolgens naar Bangkok.

Alvast heel hartelijk dank!

Je hebt eigenlijk maar 2 weken om te reizen. Ik zou dan zelf niet voor ha long bay en sapa gaan en ook niet voor strand in Cambodja. Ik zou echt alleen de grootste hoogtepunten meepakken. Killing fields, Ankor en Bangkok. Verder je nu vast abonneren op air asia list om te weten wanneer ze weer gave vliegacties hebben. Misschien kan je voor een paar euro wel een keer een weekendje weg naar een andere plek in vietnam.

Hallo Gezin op Reis,
Nee, ik heb in totaal 7 weken om te reizen. Van 19 oktober tot 5 december is 7 weken in totaal. Wat ik nu had bedacht is om van HCMC via Hue en Hoi An naar Hanoi te gaan. Vanuit Hanoi kan ik dan naar Halong Bay en Sapa uitstapjes maken. Daarna kan ik van Hanoi vliegen naar Siem Reap of (Phnom Penh) en vanuit daar via Phnom Penh - Sihanoukville - Koh Kong en Trat naar Bangkok uitkomen. Wat vind je van deze reismethode? Dan zou ik 3 weken hebben van HCMC naar Hanoi en 3 weken van Siem Reap naar Bangkok. Dan heb ik nog een week voor uitloop. Dat is een erg handige tip om me te abonneren op air asia! Wanneer raad je aan om vliegtickets te boeken? Kun je dat nog een paar dagen van te voren doen of moet je dat echt een paar weken van te voren al vastleggen ?

Wij hebben wel eens een paar dagen van te voren vliegtickets bij airasia geboekt voor een lage prijs. Je moet dan wel wat geluk hebben. Je zou nu alvast regelmatig de ticketprijzen kunnen bekijken voor een datum op korte termijn voor de routes die je zelf wilt vliegen later dit jaar. Je kunt zo een globaal beeld krijgen van de prijsontwikkelingen.

Greetz,
Reisbloggers.