1 maand in Indonesie - graag opmerkingen over onze planning

Hallo iedereen

Komende zomer gaan mijn vriendin en ik naar Indonesië voor de eerste keer.
Na redelijk wat op te zoeken naar wat en naar waar we willen, kom ik op deze planning, wat vinden jullie er van?

Aankomen Bali
3 a 4 dagen Sanur: rusten, strand, turtle conservation, duiken Joe’s Gone Diving of ander duikcentrum
vlucht naar Yogyakarta
3 dagen Yogyakarta: Borobudur, dansvoorstelling, kookcursus
3 dagen tocht via Bromo en Ijen naar Pemuteran -> via te boeken uitstap
4 dagen Pemuteran: rusten, strand, snorkelen en duiken zou er prachtig zijn, Menjangan Island
nog uitzoeken hoe van Pemuteran naar Lovina
1 dag Lovina: dolfijnen, of is zo’n dolfijnen spotting ook te regelen vanuit Pemuteran?
van Lovina naar Ubud, ook nog uitzoeken
7 dagen Ubud: monkey forest, uitstap naar Jatiluwih rijstvelden, fietstocht van berg, goa gaja, spa massage, rafting
met ‘Gili Boat’ busje opgehaald in Ubud en dan naar Gili T (via Padang Bai)
4 dagen Gili Trawagnan: rusten, strand, snorkelen
boot terug naar Bali, Padang Bai of allicht Serangan gezien kort bij luchthaven
dan nog 2-3 dagen voor ons vertrek een locatie in de buurt van de luchthaven op Bali, suggesties?
Vertrek Bali

Totaal 29 dagen in Indonesië, van begin juli tot begin augustus

Graag zou ik komende dagen al een paar verblijven boeken. Wat ik schrok er toch wel van om te lezen op Agoda dat op sommige plaatsen (zoals Gili T, Pemuteran) er al een volzetting van 92% tot 99% is!

Gezien we graag alles op voorhand vastleggen en dus via internet regelen (waar mogelijk), kan ik me dus maar beter haasten?

Wat vinden jullie van onze planning?
Blijven we ergens te lang, te kort, … ? Wat past er nog in onze planning? Alle suggesties zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt! :slight_smile:

Hoi traveldave,

Als ik het zo lees heb je je inderdaad al goed ingelezen. Het lijkt me allemaal goed te doen. Het meest ambitieuze gedeelte is Jogja-Bromo-Ijen-Pemuteran maar als je dat met een tour doet is dat natuurlijk ook prima.

Ik zou langer uittrekken voor Jogjakarta (ten koste van Ubud wellicht). Naast de dingen die je al genoemd hebt kan je daar bijvoorbeeld de stad bekijken (sultanpaleis e.d.), naar de Prambanan-tempel, naar de Merapivulkaan (bijvoorbeeld Jeep-lavatour bij Kaliurang) en naar de stranden/grotten van Gunung Kidul. 3 dagen lijkt mij wat aan de korte kant, zeker omdat je in totaal meer dan genoeg tijd hebt.

Voor de laatste locatie dicht bij Bali Airport ligt het er een beetje aan wat voor iets je wil doen die laatste dagen. Als het gaat om relaxen bij het strand kan je kiezen voor bijvoorbeeld iets op het zuidelijke schiereiland (Uluwatu en omgeving). Of als je wilt uitgaan kan je kiezen voor Kuta of Seminyak. Of weer naar Sanur (gezien je keuze voor Sanur de eerste dagen lijkt je dat misschien beter dan de andere opties?).

Ik heb voor Bali en Gili nog nooit echt lang van tevoren geboekt, ook in het hoogseizoen niet (en vaak op de bonnefooi), dus volgens mij moet het geen probleem zijn (meer dan 90% volgeboekt nu al lijkt me onzin). Als ik kijk op www.traveloka.com (een soort Indonesische booking.com) dan zijn er voor eind juli op Gili Trawangan nog tientallen hotels en homestays beschikbaar. En op booking.com zelf ook trouwens.

Groeten,

Erwin

Zeer goede tips, bedankt Erwin!

Het meest ambitieuze gedeelte is Jogja-Bromo-Ijen-Pemuteran maar als je dat met een tour doet is dat natuurlijk ook prima.

Wel ik zou eerlijk gezegd zelf niet goed weten hoe het anders aan te pakken. Initieel dacht ik Bali - Java - Lombok - Bali te doen, door dus naar Bromo en Ijen te trekken, dan naar Surabaya te gaan en van daar een vlucht naar Lombok. Maar dit lijkt erg omslachtig en ik zou ook niet goed weten waar te beginnen met zoeken achter vervoer, locaties, … ed om bij de Bromo en Ijen te geraken. Vooral betreft vervoer maak(te) ik me wat zorgen.

Toen ik door het surfen op zo’n tour kwam, leek het mij een ideale oplossing. Hier heb ik dat idee vandaan gehaald.
Zo zouden we meteen op Bali aankomen en zo ben ik ook beginnen op te zoeken over Pemuteran wat kennelijk zwaar de moeite zou zijn om te snorkelen en duiken.
Want hoewel we allicht twee keer voor een Discover Scuba Diving gaan (allebei nog maar 1 keer gedaan in Thailand), willen dit wel op twee verschillende locaties meemaken.
Ik had gehoord dat op Gili Trawagnan het duiken minder een aanrader zou zijn door veel dood koraal, snorkelen daar nog wel de moeite.

Een jeeptocht naar de Merapivulkaan stond eerst ook op ons lijstje, maar is dat niet wat overkill als we ook Bromo en Ijen doen? Of zijn alledrie de moeite/ verschillend genoeg?

Hoi Dave,

Zo’n Jeeptour bij de Merapi is heel anders, omdat je behalve de natuurlijke omgeving vooral de impact ziet van een vulkaanuitbarsting. In 2010 is de Merapi uitgebarsten en zijn meerdere dorpen bedolven (en veel mensen omgekomen). Bij zo’n Jeeptour rij je over al het gestolde lava, en kan je de verwoeste huizen zien enzo (het is eigenlijk een soort modern Pompeï), en de schuilkelders voor vulkaanuitbarstingen. Ik vond het zelf erg indrukwekkend en zeer de moeite waard.

Maargoed, je moet toch keuzes maken. In principe zou ik zeggen: je plan ziet er goed uit en er is geen reden om nog van alles te gaan veranderen. Alleen dus voor Jogja/Ubud zou ik de dagenverdeling 5/5 maken in plaats van 3/7.

Groeten,

Erwin