1 maand door Patagonië (dec. 2016)

Buenos Dias Globetrotters!

Eind december (het liefst zitten we met kerst in het vliegtuig) vliegen wij naar Zuid Amerika. Ik zeg ZA omdat we nog zoekende zijn naar de juiste route. We zijn geen mensen die dag tot dag vooraf plannen maar we weten natuurlijk wel wat we willen gaan zien. We hebben inmiddels al veel gelezen en komen ook al tot de conclusie dat 1 maand eigenlijk nog kort is maar helaas onze baas vind een maand lang genoeg.

Ons plan tot nu toe is:
**
27-12-2016 Amsterdam - Santiago (Chili) **
Vanuit hier willen we met een camper naar het zuiden van Patagonië rijden.

20-01-2017 Punta Arenas
Hier willen we de camper weer inleveren en de bus pakken naar El Calafate

23-01-2017 Binnenlandse vlucht naar Buenos Aires
Nog een aantal dagen de stad verkennen.

**28-01-2017 Buenos Aires - Amsterdam **

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en wat je denkt als je deze “planning” ziet.

Ik zie weinig planning :wink: Houd er rekening mee dat je in het hoogseizoen zit en wildkamperen niet (overal) is toegestaan. Lees ook van tevoren ervaringen van andere reizigers die campers hebben gehuurd, ik heb hele vervelende ervaringen gezien van mensen die belachelijke bedragen moesten betalen voor schade die ze soms niet eens zelf hadden veroorzaakt. Zitten best wat louche verhuurders bij volgens mij. In Argentinië is het lastig campers huren, in Chili heb je meer kans inderdaad dus goeie keuze. Houd er wel rekening mee dat je bij de verhuurder moet aangeven dat je ook de grens met Argentinië zal overgaan, daar moeten ze speciale papieren voor aanvragen (je kan in Chili niet helemaal naar het zuiden rijden, de weg houdt letterlijk op en je zal via Argentinië moeten).

1 like

Is het niet praktischer om eerst el calafate te doen met camper en dan punta arenas? Anders rij je eerst helemaal naar beneden om vervolgens weer omhoog te gaan.

Ah, dat had ik zo gauw niet gezien. Maar je komt in principe langs El Calafate op weg naar Puerto Natales/Punta Arenas. Lever je daar de auto in en neem je de bus naar Ushuaia, prachtige route waarbij je ook met de veerboot gaat (duh…). En dan vlieg je vanuit Ushuaia terug naar Buenos Aires.

1 like

Waar ik niets over lees is over de te betalen drop-off kosten: het huren van een camper in Santiago de Chili en deze achter laten in Punta Arenas, betekent vrees ik astronomisch hoge drop-off kosten. Wil je die kosten een beetje beheersen (of simpelweg uitsluiten) dan kun je beter lokaal een camper/auto huren en deze weer retourneren op startplek. Dus bijvoorbeeld in Santiago camper/auto huren, rondje Santiago - Puerto Montt - Bariloche - Mendoza - Santiago doen, camper/auto inleveren en vliegen naar Punta Arenas en daar hetzelfde doen (rondje Punta Arenas - Puerto Natales - Torres del Paine - El Calafate - El Chaltén).

Groet,

Jan

1 like

met deze maatschappij niet zo’n hoge drop-off-kosten, maar zijn meer busjes ipv campers:

1 like