Mijn vriend en ik willen graag in juli 2013 voor een jaar naar ZO-Azie.
Wij hebben 2 jonge kinderen en willen daarom in Thailand een huis huren om een basis te hebben, wij denken aan omgeving Rayong… Vanuit die plek kunnen we dan gaan rondreizen in Thailand maar ook naar Laos, Vietnam, Burma etc.
Ik heb een aantal vragen:
1.Hebben jullie misschien tips m.b.t. aanvragen visum? Dat gedeelte van de voorbereiding vind ik erg lastig te doorgronden. We hebben genoeg geld op een rekening staan (voor sommige visa aanvraag een vereiste).
2.Ik heb ook gelezen dat je op basis van een huurcontract een visum kan krijgen? Is inschrijving in het “blauwe boek” moeilijk te regelen?
3.Welke bankrekening kun je het beste openen? Ik dacht nu aan een “foreign currency deposit account” bij de Siam Commercial Bank. Iemand daar ervaring mee?
-
Kun je het beste qua vliegreis en een “jaarretour” kopen of een enkele reis? Of heeft dat ook weer met je visum te maken?
-
We willen het eerste half jaar veel reizen door Thailand en we zouden een auto willen huren of kopen. Is dat lastig?
We willen het laatste half jaar op een plek blijven. We kunnen dan overwegen of emigreren een optie is voor ons.
Ik hoop dat ik niet te voorbarig ben met het alvast hartelijk danken voor uitgebreide tips, antwoorden en suggesties!:zon02:
Jullie komen niet in aanmerking voor een B-visum of )-visum, dus de beste kans is een toeristenvisum of een education visum. Het laatste is waarschijnlijk het makkelijkste te regelen, moet je je alleen inschrijven bij een school (cursus Thai of Muay Thai bijvoorbeeld) die je daarbij kan helpen.
Huurcontract visum bestaat niet.
Ik zou geen foreign currency account nemen, zitten veel te veel nadelen aan.
Hallo Steven,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Het lijkt mij lastig om voor een education visum in aanmerking te komen aangezien we heel zeker willen reizen en niet elke week naar school kunnen, dat zou wel het 2e half jaar kunnen natuurlijk.
En hoe lang kun je nou precies op een “half jaar multiple entry toeristen visum” in Thailand verblijven? Het visum is een half jaar geldig:Je zou het dan zo kunnen uitkienen: Eerst een maand verblijf op binnenkomst luchthaven (zoals iedereen uit Nederland zonder visum) en daarna pas je visum in laten gaan. Steeds een aaneengesloten periode van 2 maanden max in Thailand verblijven en na bv. een maand buurland weer Thailand inreizen. Kun je dan aan het eind van het half jaargeldige visum weer Thailand inreizen (3e keer) en dan nog 2 maanden blijven? =dus 9 maanden in totaal Azie waarvan 7 maanden in Thailand? (dus inclusief de maand aan het begin vanuit Nederland). Volg je me nog? Helaas mag je dan volgens mij Thailand 3 maanden lang niet meer in. Dan zouden we dus in een buurland de laatste maand kunnen verblijven.
We kunnen ook eerst een visum voor 2 maanden aanvragen en dan verder kijken. Als we precies uitkienen wanneer we reizen kunnen we vanuit Laos, Maleisie, en Cambodja natuurlijk ook steeds een 2 maanden toeristvisum aanvragen. Kost wat meer geld en tijd alleen.
Over deze mogelijkheden zou ik graag eens sparren met iemand die er ervaring mee heeft.
Groetjes, Pamela
Ik heb het niet over naar school gaan, maar aanmelden bij een school/via een school een educational visum aanvragen.
Multiple entry kan, maar: je bent in je opzet afhankelijk van de medewerking van de immigratie beambte om de eerste keer visumvrij binnen te komen, officieel moeten ze nameljjk je visum afstempelen. Maar je planning klopt verder, nog sterker, je kun taan het einde van iedere 60 dagen periode verlenging krijgen met 30 dagen.
Thailand 3 maanden niet meer inmogen klopt niet, dat is erg oude informatie, van voor de huidige visumregeling.
Dank voor je info, Steven.
Ik ga toch nog even achter de mogelijkheid aan om via een huurcontract een non-imm-o- jaar visum aan te vragen, want dat lijkt mij natuurlijk de meest fijne optie. Dan moet ik er ook achter zien te komen of ik dat visum alleen in Nederland kan aanvragen of ook bijvoorbeeld in Kuala Lumpur. Nou ik ga weer een beetje bellen en schrijven.
Huurcontract (of ander bewijs van adres) is vaak een voorwaarde voor een visum extension, maar geen grond voor een visum.