Zwemmen met dolfijnen in Playa del Carmen, Mexico

dat is toch ieder zijn eigen keus!

Het is inderdaad ieder zijn eigen keus.
De meeste mensen zien er echter van af als ze eenmaal weten dat dolfijnen in gevangenschap een zeer slecht leven hebben (dan heb ik het niet alleen over hoe ze behandeld worden, dolfijnen hebben heeeel erg veel ruimte nodig anders raken ze in de war en gedrepimeerd).

Denk er aub nog eens goed over na. Als je het toch doet help je mee aan een zeer dieronvriendelijke industrie, enkel omdat jij een uurtje plezier wilt.

1 like

Ik snap best wel dat jullie voor dieren opkomen, maar ieder moet voor zichzelf weten of deze dit willen gaan doen of niet. En dan kun je idd wel met redenen komen om het af te raden of om het anders te doen, ieder maakt toch zijn eigen keus. En daar kun jij helaas niks aan doen. Sommige zullen er naar luisteren, sommige die doen toch hun eigen ding.

Zo is het nu eenmaal.

Ja oke, maar er zijn zoveel plekken in mexico om met dolfijnen te zwemmen, jij weet toch niet of dat oval zo gaat. Misschien is dat bij de meeste wel zo ja, maar er zal vast een plek zijn waar dat niet zo is. Ik ben ook niet van plan om dat te gaan doen in een park als Xcaret en Xel ha…

Maar ik zal er zeker na gaan kijken! (trouwens geld dat niet alleen voor dolfijnen, zo zijn er meer dieren waar dit voor geldt!er

Dat klopt, maar die dolfijnen hebben die helaas niet…

ook dat klopt idd!

@ priscilla,

Er zijn veel parken in Mexico die de dolfijnen erg goed behandelen. Met name in parken als X-caret en Xel-Ha zullen de dieren goed behandeld worden. Maar dit is niet het probleem.
Het probleem is dat dolfijnen geen geschikte dieren zijn voor gevangenschap. In meerdere Europese landen wil men dolfijnen in gevangenschap daarom dan ook gaan verbieden. Simpelweg omdat de dieren erg veel lijden.

Ik kopieer wat info van de WSPA (World Society for the Protection of Animals) website:

Wetenschappers hebben berekend dat tijdens het gevangen nemen van iedere wilde dolfijn, een andere dolfijn gewond raakt of sterft.

Het wetenschappelijke rapport ‘The Case against Marine Mammals in Captivity’ van WSPA en HSUS (Humane Society of the United States) toont aan dat dolfijnen niet geschikt zijn om te leven in gevangenschap. Zo blijkt dat dolfijnen in gevangenschap over niet meer dan één tienduizendste procent (0,0000001) van de ruimte beschikken die zij in hun natuurlijke leefomgeving hebben en dat dolfijnen in gevangenschap vaak stereotype gedrag als gevolg van verveling en mentale stress vertonen. Het betonnen bassin biedt de zeer intelligente en onderzoekende dieren bovendien geen prikkels die hun nieuwsgierigheid kunnen bevredigen. Ook zijn dolfijnen zeer sociaal en leven zij in het wild in grote groepen, in gevangenschap is hun sociale leven beperkt tot slechts enkele dieren in hetzelfde bassin. De dolfijnen hebben in gevangenschap evenmin de mogelijkheid om hun natuurlijke gedrag te vertonen omdat ze juist worden getraind om onnatuurlijke en vaak zelfs risicovolle stunts uit te voeren. Het onderzoek bevestigt volgens WSPA dat een leven lang in gevangenschap de dolfijnen onaanvaardbaar veel mentaal en fysiek leed bezorgt.

En daarnaast nog iets anders… voor het geld wat je uitgeeft voor zo’n drie kwartier zwemmen met dolfijnen kun je een stuk of 3 andere excursies boeken die ook écht de moeite waard zijn.
Als je tips wilt laat het maar weten, ik woon in Playa del Carmen en ken alle ins&outs hier.

Laat Nederland dan een voorbeeld stellen? In Dolfinarium Harderwijk kun je ook gewoon met dolfijnen zwemmen.

Wij worden regelmatig benaderd voor reclame voor zwemmen met dolfijnen in Mexico (Delphinus). Zoals Ferdy12 zegt worden deze dolfijnen goed behandeld netzoals de panda’s in Mexico Stad. Zoals gezegd het blijft een eigen keuze maar er zijn belangrijkere dingen in Mexico dan de discussie of dolfijnen wel in gevangenschap gehouden kunnen worden.

@Mexico Vandaag,

wat een vreemde reactie.
Omdat er in Mexico veel problemen zijn (van een volledig andere aard) maakt dierenwelzijn niet zoveel uit? Het één heeft niets met het ander te maken lijkt mij. Ik vrees dat het zwemmen met dolfijnen in Mexico nooit verboden zal worden. Daar is het een te grote industrie voor, er gaat simpelweg te veel geld in om.

In Nederland zijn dolfijnen in gevangenschap inderdaad nog niet verboden. In slechts een paar Europese landen is dit al wel zo, in enkele andere landen is men bezig met nieuwe wetgeving en zelfs de Europese Unie is ernaar aan het kijken. Zal nog wel meerdere jaren duren voordat het zover is…

Ik ben trouwens niet aan het lobbyen voor een verbod, ik hoop op een stukje bewustwording.
Ondanks dat de dieren veelal goed behandeld worden, hebben ze een zeer slecht leven. (de redenen hiervan heb ik hierboven al genoemd).

Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust, maar wanneer ze eenmaal de achtergrond informatie weten over dolfijnen in gevangenschap kiezen ze er veelal voor om er toch niet aan mee te werken.
Maar zolang het legaal is, is iedereen vrij om een dergelijke excursie te doen. Ik val dan ook niemand aan, ik wil alleen informeren.

1 like

En dat doe je heel goed Ferdy12! Gelukkig maken sommige mensen wel een andere keus als ze de achtergronden eenmaal gelezen hebben. Dat bereiken we er toch maar mooi weer mee dan.:wereld:

Ik zal ook niet zeggen dat jullie geen gelijk hebben. Ik snap het helemaal! Maar wat jullie ook zeggen, toch zal dit blijven gebeuren zolang het niet verboden wordt.!
Ik heb ook nog opgezocht over het zwemmen met dolfijnen in de open zee, maar dit moet gevaarlijk zijn zeggen ze, ook omdat deze dolfijnen niet getraind zijn met mensen.
Natuurlijk weet ik er verder niks van, maar ik kan me voorstellen dat mensen heel graag met dolfijnen willen zwemmen, vooral als ze naar een land als mexico gaan. Dat is daar nu eenmaal zo in trek, dat mensen dat toch gaan doen!
En wat jullie doen, om het af te raden en om ons te informeren hoe het voor de dolfijnen is, vind ik ook goed van jullie! daar zeg ik ook niks over, maar dan hadden ze dit allang moeten verbieden!