dag beste mensen,
iemand ervaring met het zwemmen met dolfijnen in mexico? weet iemand misschien of er een eco tour is in cozumel, wellicht een boottocht opzoek naar in het wild levende dolfijnen? alvast bedankt voor een reactie!
x Sanne
dag beste mensen,
iemand ervaring met het zwemmen met dolfijnen in mexico? weet iemand misschien of er een eco tour is in cozumel, wellicht een boottocht opzoek naar in het wild levende dolfijnen? alvast bedankt voor een reactie!
x Sanne
Hoi Sanne,
Ik heb met dolfijnen gezwommen in Xel-Ha. Was erg duur, maar wel een aanrader. Daar zwemmen de dolfijnen is een soort afgesloten baai, dus niet in een zwembad. Er wordt gezegd dat het dolfijnen zijn die gered zijn uit de netten van vissers (en de jongen ervan die in gevangenschap geboren worden), maar of dat allemaal echt waar is valt natuurlijk niet te controleren. Het zag er iig wel correct uit allemaal. Sommige dolfijnen hadden erg veel littekens; die dieren uit het wild, anderen haast geen; in gevangenschap geboren jongen.
Ik ben eerder wezen kijken in de Dom. Republiek en Bali, maar daar zwemmen de dolfijnen in een mini-zwembadje, zo zielig, dus niet gedaan.
Het is voor een ieder een persoonlijke afweging of je het zielig vindt; dieren in gevangenschap, maar wij gaan hier ook naar de dierentuin en heb het dus toch maar gedaan. En wat een ervaring! We hebben het duurste programma gekozen en dat was elke cent waard, wat een fantastische dieren!
Eco-tours om wilde dolfijnen te spotten op zee ben ik op Bali veelvuldig tegen gekomen, maar in Mexico geen enkele keer.
Veel plezier vast!
Sorry maar dat verhaal dat de dolfijnen gered zijn klopt niet.
Was het maar zo.
Alle dolfijnen worden in gevangenschap geboren en gebruikt om 6 en soms 7 dagen in de week duizenden toeristen te vermaken.
In dit land mogen alleen deze dolfijnen gebruikt worden.
Het is zelfs verboden om geredde dolfijnen te gebruiken. Zo kunnen de grote bedrijven ervoor zorgen dat er geen nieuwe kleine bedrijven met wellicht gezonde eco ideeen erbij komen.
Het geld gaat naar enorme bedrijven die niets terug geven aan de natuur.
Ja het klopt dat de bassins er “mooi” uitzien, maar het blijft gevangenschap.
Helaas is het een enorme business hier in Mexico en wellicht in de rest van de wereld.
Er zijn gelukkig voldoende dagen dat we dolfijnen zien langszwemmen in vrijheid.
We kunnen dit (gelukkig) echter niet vooraf plannen.
Hallo Karen,
Het klonk al te mooi om waar te zijn… Zoals ik al zei heb ik ook in andere landen dolfijnen gezien waarmee je kon zwemmen in hele kleine badjes en in vergelijking daarmee ziet dit er erg goed verzorgd en ruim uit. Het blijft een gevangen dier natuurlijk, daar ben ik me van bewust. Wat me verder opviel is dat er alleen in de vroege ochtend met de dolfijnen werd gezwommen. We hebben de hele dag in Xel Ha rondgelopen en na een uur of half 12 werd er niet meer met ze gezwommen (wij waren de eersten, om 9 uur). Dus ik denk dat áls je het voor jezelf goed kan praten, dit een goede keuze is.
Groetjes vanuit een bar-koud Nederland,
Cynthia
Misschien hebben jullie ook iets aan de volgende informatie van WSPA klik hier
Ik heb in o.a. Mexico dergelijke parken gezien. Xel-Ha is bedroevend en de verhaaltjes m.b.t. de manier van verkrijgen zijn gewoon gelogen. Het ziet er misschien mooi uit, maar schijn bedriegt…
Ga lekker bij o.a. Cozumel naar deze prachtige dieren kijken :zon02:
Het is een triest verhaal. Wat ik me afvraag, het misbruiken van dieren is wellicht voor de wet toegestaan (helaas). Maar hoe zit het met het voorliegen van je klanten? Wettelijk gezien dan.
Wat ook welleens gezegd mag worden, is dat wij als (naieve) consument dergelijke praktijken in stand houden.
In Mazunte heb ik tijdens een boottochtje meegemaakt dat er een zeeschildpad even tijdelijk gevangen werd zodat je het dier in het water even kon kietelen en aaien. Ik heb bewust voor dit “genoegen” bedankt.
Zo ingewikkeld is het niet, dergelijke dieren in gevangenschap als toeristenattractie is nooit in het belang van het dier. Ook met sneue verhaaltjes valt het uitbuiten niet goed te praten. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen te geloven wat je graag wilt dat waar is.
Wilde dieren kom je in het wild tegen (als je geluk hebt) of niet, zo eenvoudig is het. Als je ze dan tegenkomt, toon een beetje respect en hou gepaste afstand en geniet van het natuurlijke gedrag (dus niet aaien).
Ik voel me nu wel een beetje een naïeve muts, natuurlijk weet ik dat het dieren in gevangenschap zijn en dat het zielig is, maar het verhaal van ‘geredde dieren’ klonk heel aannemelijk, zeker gezien sommige dieren onder de littekens zaten (ik moet er niet aan denken hoe ze die dan gekregen hebben). Vol trots werd er verteld over het eerste succesvolle ‘breeding-program’ dat voor deze bedreigde diersoort was opgezet door het bedrijf. Het staat zelfs op hun website! www.delphinusworld.com Daar staat overigens niets over geredde dieren…
Ik heb mijn lesje geleerd in zal ik het vervolg niemand meer aanraden met dolfijnen te zwemmen. Bedankt voor jullie verhelderende informatie.
Groetjes,
Cynthia
Ik moet zeggen dat de website ook wel erg overtuigend overkomt. Principieel blijf ik er op tegen wat het voor mij eenvoudig maakt. Al is het heel verleidelijk, zegt het denk ik meer over de waarde van “eco” labels.
Dit staat er op die website:
The methodology of the Via Delphi’s Dolphin Breeding program begins with the selection of apt individuals that are sexually mature, followed by the detection of estrous cycles that helps to properly schedule the handling and grouping of determined males with selected females.
Ik ken degene die dit mede heeft opgezet.
Hij is o.a. de trainer geweest van de Orca die men destijds gebruikt heeft voor free Willy.
Hij heeft het programma verlaten, omdat het na jaren tegen zijn natuur in ging om de dieren zo te behandelen.
Hij vertelde mij dat de mannetje gewoon handmatig moeten worden geholpen om vervolgens het gewonnen zaad kunstmatig bij de vrouwtjes in te brengen.
Heel interessant de reacties te lezen over zwemmen met dolfijnen. Maar weet iemand waar je een eco tour kunt doen om te kijken of je dolfijnen in het wild kunt zien? Zoals Sanne vroeg?
Ben ik ook wel in geinteresseerd nl.