Wij, 73 en 77 jaar vertrekken half mei naar Zweden met de camper en willen 15 juli terug via Larvik Hirsthals naar Nederland. Wat we in ieder geval in Noorwegen willen is de Lofoten en Vesteralen bezoeken.
Graag krijg ik tips welke plekken we in Zweden beslist niet moeten overslaan. Bijzondere natuurgebieden en stadjes of dorpjes die echt de moeite waard zijn. Met name over Lapland wil ik graag iets meer weten.
We waren al eens in Zweden en een paar keer in Noorwegen tot de Noordkaap maar dat is alweer jaren geleden. Nu via Kautokeino naar Alta en dan weer zuidwaarts.
We willen wel leuke wandelingen maken maar niet te zwaar.
We hebben vele reizen over de wereld gemaakt en blijven nu het liefst in Europa of daar direct omheen.
We zijn nog behoorlijk actief en mobiel maar gaan geen bergen meer beklimmen (tenzij afdalen met skien) .
Wat een mooie reisplannen! Zweden heeft veel te bieden, zeker als jullie van natuur en authentieke stadjes houden. In Lapland mag je absoluut het Abisko Nationaal Park niet overslaan. Dit is een prachtig gebied met spectaculaire landschappen en relatief toegankelijke wandelroutes, zoals het begin van de beroemde Kungsleden. De Trollsjön-wandeling is ook een aanrader; het leidt naar het helderste meer van Zweden en is goed te doen zonder zware inspanning.
Verder is Jokkmokk een interessant stadje, vooral vanwege de Sami-cultuur. Het Ájtte-museum geeft een goed beeld van de geschiedenis en het leven van de Sami-bevolking. Als jullie rond half juni of later daar zijn, kunnen jullie ook de middernachtzon ervaren.
Meer naar het zuiden zijn de Höga Kusten (Hoge Kust) en de eilanden van Stockholm zeker de moeite waard. De Hoge Kust biedt spectaculaire uitzichten en fijne wandelpaden, en de Stockholmse archipel is ideaal voor een paar dagen ontspanning tussen charmante eilanden en dorpjes.
Voor een combinatie van natuur en geschiedenis is Vadstena een mooi stadje met een indrukwekkend middeleeuws kasteel. En als jullie langs Göteborg komen, is een bezoek aan de Bohuslän-archipel een geweldige manier om de ruige kustlijn en vissersdorpjes.
Is dit een beetje de info die je zoekt?
Heel fijn om zoveel interessante informatie te ontvangen. Ooit, plm 50 jaren geleden, was ik al eens in Jokkmokk. Ik kan me daar nu niets meer van herinneren en er zal ook heus wel het e.e.a. veranderd zijn. Ik wil daar beslist nog weer naar toe.
Als je nog meer leuke orginele kleinschalige plaatsjes/dorpjes kent hoor ik het graag. Vooral het authentieke spreek ons aan.
Heeft de route langs de Botnische Golf nog bijzonderheden?
Heel bedankt voor de tips.
Woon je zelf in Zweden?