"Zware" jongen

Misschien een vreemde vraag die ik ga stellen.
Ik ben een behoorlijk uit de kluiten gewassen man van bijna 2 meter en breng 120 kilo op de weegschaal.
Door deze “afmetingen” vraag ik me af af Japan het geschikte land voor mij is v.w.b. hotelbedden en openbaar vervoer.
Japanners zijn toch wat kleiner dan dat ik ben.
Kan ik problemen verwachten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvrgr,

Harrie

Met mijn 1,85 (met de nodige kilo’s teveel…) kan ik niet helemaal uit ervaring spreken, maar ik denk niet dat het een reden hoeft te zijn om Japan links te laten liggen. Hotelbedden zijn in mijn ervaring niet kleiner dan hier, en matrassen over het algemeen aan de (zeer) stevige kant. Waar je het eerder zal merken is in de badkamer, die hebben vaak een verhoogde vloer en verlaagd plafond wat ook met mijn lengte al krap overkomt, en sowieso ben ik er inmiddels wel aan gewend dat een douchekop ergens ter hoogte van m’n nek zit. En over de gemiddelde badkuip zal ik maar helemaal niet beginnen…

Wat betreft OV, in treinen zal je er vermoedelijk weinig last van hebben. In treinen voor langere afstanden worden de stoelen altijd in de rijrichting gedraaid, en heb je altijd wel voldoende beenruimte. Hooguit zal je liever niet de middelste van drie stoelen hebben bij treinen met een 3+2 opstelling. Treinen met zitplaatsen tegenover elkaar komen minder vaak voor, die plaatsen zullen wel krap zijn. Metro’s en forensentreinen hebben vrijwel altijd lange banken langs de zijkant, daar is ruimte geen issue. Wel opletten voor laaghangende stangen en wellicht ook lage deuren. Bussen daarentegen zijn wel een ander verhaal. Niet de highway bussen, dat zijn gewoon touringcars met ruime stoelen. Stadsbussen daarentegen lijken echt gemaakt voor mensen met korte beentjes, daar moet ik meestal al schuin met m’n benen in het gangpad gaan zitten.

Waar ik zelf nog het meest gemerkt heb dat ik wat forser ben dan de gemiddelde Japanner: in krappe, totaal afgeladen winkeltjes waar ik me letterlijk niet om durfde te draaien uit angst van alles om te gooien :ninja:

1 like

Wizard,

Bedankt voor je informatieve antwoord. Nu nog beslissen of het per trein of huurauto wordt.

Zou zelf voor de trein gaan in plaats van een auto te huren, veel verkeersborden zijn in het Japans, en ze rijden links:varen:

1 like

Utamaro,

Bedankt voor je antwoord. Links rijden is voor ons geen enkel probleem. En in Japan is toch GPS bij te huren bij de huurauto?
Persoonlijk vind ik het gesjouw met bagage in en uit het openbaar vervoer bezwaarlijk. En met een auto heb je meer vrijheid. Lijkt me…

• Updated - - -

Utamaro,

Bedankt voor je antwoord. Links rijden is voor ons geen enkel probleem. En in Japan is toch GPS bij te huren bij de huurauto?
Persoonlijk vind ik het gesjouw met bagage in en uit het openbaar vervoer bezwaarlijk. En met een auto heb je meer vrijheid. Lijkt me…

1 like

Het ligt er denk ik ook sterk aan waar je heen gaat. In grote steden als Tokyo of Kyoto zal een auto eerder een last zijn, al is het alleen maar vanwege het peperdure parkeren. En bedenk ook dat veel hotels en bezienswaardigheden in steden geen eigen parkeergelegenheid hebben. Maar buiten de grote steden zal dat nauwelijks een probleem zijn.

Het rijden an sich moet wel te doen zijn. Er wordt over het algemeen vrij rustig gereden, en ook in de grote steden heb je totaal niet de hectiek die je in de meeste andere Aziatische steden tegenkomt. De meeste borden zijn tegenwoordig tweetalig. GPS is anders uiteraard ook een uitkomst, al zal ook die in de meeste gevallen uitsluitend in het Japans zijn.

Afhankelijk van met hoeveel mensen je gaat (en dus de kosten kan delen) kan het wel een vrij prijzige reismethode zijn. De goedkoopste huurauto’s zijn keicars, en een stapje duurder kom je op iets als een Honda Jazz of Mazda 2 uit. Gezien je postuur zou dat weleens te krap kunnen zijn. En nog grotere auto’s zullen uiteraard ook duurder zijn. Benzine kost ongeveer een euro de liter. Daarnaast moet je voor de snelwegen rekening houden met tol. Hier meer info over autorijden in Japan.

In het centrale deel van Japan is het OV dusdanig goed dat ikzelf niet snel een auto zou overwegen. Sowieso vind je juist rond stations vaak een hoop hotels (businesshotels, niet sfeervol, wel goedkoop en gewoon goed), zodat je zelden meer dan 5 minuten zou hoeven lopen. Maar ik ben ook wel in plaatsen geweest waar 4 of 5 treinen en een handvol bussen per dag rijden, daar zou een auto het leven zeker wel makkelijk maken…

Vandaag op Tsunagu een uitgebreid artikel over autohuur en rijden in Japan: Complete Guide to Driving in Japan for Travelers – Renting a car is a great way to explore | tsunagu Japan

1 like

Dag hroolvink,

Ervaring heeft ons geleerd dat je inderdaad een GPS kan huren bij je huurauto, zelfs 1 die engels spreekt.
Maar de GPS moet wel in het japans ingesteld worden…
Wij hebben dit opgelost door, ofwel de GPS laten instellen door iemand, ofwel op je gsm kijken waar je naartoe wilt en dan via “kaarten” (als je dit vindt op de GPS) zo de bestemming aanduiden.
Het was een heel gedoe maar ik zou het zo opnieuw doen al is het alleen maar voor het plezier dat we hieraan beleefd hebben. (uiteindelijk zijn we wel op de plaatsen geraakt waar we naar toe wilden en die waren niet zo voor de hand liggend)