Zuidwest USA: keuze maken uit nationale parken

Hi,

Wij gaan in september een rondreis van 24 dagen maken. We starten en eindigen in San Francisco. Maar ik vind het lastig om een keuze te maken uit de vele nationale parken en om te bepalen hoeveel nachten ik in een bepaald park moet blijven. In sommige wil ik een volle dag (= 2 nachten) blijven. In anderen kan er misschien in de ochtend een relatief korte hike/wandeling gemaakt worden en dat je dan 's middags doorrijdt naar de volgende plaats. Of misschien zelfs puur even langs rijden voor een mooi uitzicht/mooie foto’s.

Wat vinden jullie? Welke mogen echt niet ontbreken en welke kan ik i.v.m. tijd beter skippen?
In welke parken moet ik langer blijven en welke zijn geschikt voor een kort bezoek?

  • Joshua Tree (wordt in veel georganiseerde rondreizen van +/- 3 weken vaak niet meegenomen, skippen?)
  • Grand Canyon (volle dag!?)
  • Monument Valley
  • Bryce Canyon
  • Zion
  • Death Valley
  • Yosemite
  • Sequoia & Kings Canyon
  • Antelope Canyon
  • Horseshoe Bend

Groet,

Anouk

Ik ben in al deze parken 1 of meerdere keren geweest en zal proberen mijn visie erover te geven.

  • Joshua Tree
    Is wat betreft deze parken wellicht de minste. Maar je kan er doorheen rijden en een goede indruk krijgen. Is het om, dan zou ik hem skippen.
  • Grand Canyon
    Is in principe in een halve dag te doen tenzij je een bepaalde hike wil gaan doen. Maar met de auto langs de uitzichten is zo gedaan.
  • Monument Valley
    Kan ook op doorreis gedaan worden. Neem een tour of rijdt er met je eigen auto door en rijdt dan door naar je volgende bestemming.
  • Bryce Canyon
    Als je vroeg begint dan zou je aan het eind van de dag al bij je volgende bestemming kunnen zijn. Tenzij je hier de vallei in gaat voor een hike. Rijd direct door naar het einde en dan op de terug weg alle uitzichten doen, dan heb je minder last van tegemoetkomend verkeer. Alle afslagen liggen nl aan 1 kant.
  • Zion.
    1 Volle dag besteden.
  • Death Valley.
    Kun je een hele dag in vertoeven, maar kan ook op doorreis de hoogte punten eruit pakken. Afhankelijk van hoe heet het is en hoe goed je daar tegen kan.
  • Yosemite
    Hier kun je meerdere dagen in kwijt. Hier is zoveel te zien en te doen. Meeste mensen nemen hier 2 dagen voor.
  • Sequoia & Kings Canyon
    Als je vroeg in Sequoia bent kun je laat in de middag in Kings Canyon zijn. Sequoia ligt heel hoog dus op heen en of op de terug weg heb je te maken met een hele lange weg met veel haarspeld bochten. Dit is niet fijn in het donker. (been there, done that).
  • Antelope Canyon
    De upper antilope canyon is er zeker een om te reserveren. reserveer deze altijd zo dicht mogelijk bij het middag uur. De lower is vaak wat rustiger maar ook daar is een reservering maken mogelijk. Het ligt dicht bij elkaar en kan makkelijk op 1 dag. Je kan daarna ook nog lake powel en de glenn canyon dam gaan bekijken. Of zelfs horse shoe bend erbij pakken.
    Dus voor Page zou ik zeker een volle dag nemen.
  • Horseshoe Bend
    Deze pak je mee zodra je er langs komt. Dit is een uitstapje naast de weg waar je toch langs komt. Je parkeert je auto en loopt een paar honderd meter en die moet je ook weer terug. Kost je misschien een uur of anderhalf.

Wellicht is het leuk om je route eens hier neer te zetten, dan kunnen we daar ook naar kijken. Of staat daar alles al voor vast? September is een hele fijne maand om in Amerika te zijn. Wij gaan meestal op de bonnefooi en dat is in september erg goed te doen. Als je echt in de parken wil zitten is het misschien wel slim om te reserveren. Maar wij gaan bijna altijd buiten het park zitten. Is vaak wat voordeliger en meer te doen savonds. In de parken is na zonsondergang niet veel meer te doen. Buiten de parken zijn er nog winkels en restaurants etc.

Check mijn website voor onze reisverslagen en tips. En stel je vragen. Je hoeft het wiel niet nog een keer uit te vinden als andere dat al gedaan hebben.

http://www.reistipsamerika.nl

Hi Christian,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!

Onze route ligt nog alles behalve vast. We hebben alleen de vluchten geboekt en willen waarschijnlijk een auto huren. Hiermee ben je toch sneller dan met een camper en we willen natuurlijk zoveel mogelijk dingen zien.

Dag 1 Vlucht DUS - SFO
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco - Monterey
Dag 4 Monterey - Morro Bay
Dag 5 Morro Bay - Santa Barbara - LA
Dag 6 Los Angeles
Dag 7 LA - San Diego
Dag 8 San Diego
Dag 9 San Diego - Phoenix/Scottsdale
Dag 10 Scottsdale - Sedona - Grand Canyon Village
Dag 11 Grand Canyon
Dag 12 Grand Canyon Village - Monument Valley
Dag 13 Monument Valley - Page
Dag 14 t/m 22 nog onbekend. nog te doen/te zien: bryce, zion, las vegas, death valley, sequoia/kings canyon, yosemite, sacramento (?)
Dag 23 Vlucht SFO - DUS
Dag 24 Aankomst DUS

Eerst hadden we op dag 8 een bezoekje aan Joshua Tree met een overnachting in de buurt om de volgende dag door te rijden naar Phoenix. Dan zouden we wel een dag minder in San Diego te hebben. Vandaag besloten om een dag langer in San Diego te blijven, wellicht om ook even lekker van het strand te genieten en niet naar Joshua Tree te gaan. Maar daardoor moet je wel een lang stuk rijden van San Diego naar Phoenix. Wat adviseer jij?

Na de Grand Canyon wilde ik eigenlijk naar Monument Valley, maar ik vraag me of of het de moeite is om daar heen te rijden als je ook meteen richting Page (Lake Powell, Antelope Canyon, Horsehoe Bend) kan gaan. Is Monument Valley in dit geval de moeite? Of kom je tijdens deze rondreis al door/langs zo’n zelfde soort ‘natuurgebied’?

Het lijkt mij erg leuk om een aantal hikes te doen in de verschillende parken. Waar kan je volgens jou nou echt de beste/mooiste hikes doen? Grand Canyon zeg jij is ook voldoende om een halve dag door te brengen?

Ik zou als je toch een rondje doet, San Fransisco op het laatst doen. Je zit nl met je jetlag. Dat wil zeggen dat je rond een uur of 04:00 wakker bent. Dan is SF nog in diepe slaap. Je kan die tijd mooi gebruiken om alvast naar Monterey te rijden. Op het moment dat je er bent ontwaakt de rest van Cali.

Toen ik je ritje San Diego - Phoeni zag, dacht ik inderdaad, oei. Dat is een flinke trip. Rekening houdend met fotostops, plaspauzes, tanken en eten. Wordt dit een flinke trip. Maar als je deze dag incalculeert als rijdag, is het best een keer te doen. Ik zou zo’n rit nooit aanraden, zeker niet als je meer van dit soort ritjes hebt. Maar 1 is nog wel te overzien. Neem er dan ook lekker de tijd voor en stop onderweg wat vaker voor foto’s, picknick, shoppen of wat dan ook. Dan heb minder het idee dat je aan lange rit bent begonnen.

Monument valley is een paradijs op zich. Dit is het cowboy gebied te voeten uit. Veel mensen komen er langs op weg van of naar Moab. Daar liggen de parken Arches, Canyonlands en Dead horse point. Dan is het minder een omweg. Je zou die mee kunnen pakken, maar dan wordt het wel wat krapper vanaf dag 14.

Op zich ziet je planning t/m dag 13 er prima uit. Voldoende tijd voor alles dat je aangeeft. Je zou evt indien je toch besluit om met jetlag al te gaan rijden naar San Louis Obispo kunnen rijden. De dag erna kun je dan al in LA zijn. Dat scheelt je 1 dag die je weer ergens in kan stoppen. ( Las Vegas of San Fransisco bijv.)

Dan zou het er zo uit kunnen zien:

Dag 1 Vlucht DUS - SFO
Dag 2 San Francisco - San Louis Obispo/Pismo Beach
Dag 3 San Louis Obispo/Pismo Beach - LA
Dag 4 Los Angeles
Dag 5 LA - San Diego
Dag 6 San Diego
Dag 7 San Diego - Phoenix/Scottsdale
Dag 8 Scottsdale - Sedona - Grand Canyon Village
Dag 9 Grand Canyon
Dag 10 Grand Canyon Village - Monument Valley
Dag 11 Monument Valley - Page
Dag 12 Page - Bryce Canyon Besteed de dag nog in Page (indien nodig) en ga later rijden zodat je savonds aan komt in Bryce.
Dag 13 Bryce Canyon bekijken. Begin achterin het park en rijd dan terug. Wellicht heb je savonds nog tijd om alvast richting Zion te Rijden.
Dag 14 Bryce - Zion.
Dag 15 Zion
Dag 16 Zion - Las Vegas
Dag 17 Las Vegas
Dag 18 Las Vegas - Death Valley
Dag 19 Death Valley - Yosemite
Dag 20 Yosemite
Dag 21 Yosemite - San Fransisco
Dag 22 San Fransico
Dag 23 San Fransico - DUS
Dag 24 DUS aankomst.

Ivm te weinig tijd, zou ik Sequoia/kings canyon en Sacramento laten vervallen.
Wat vind je ervan?

Qua hikes zijn er in elk park zat te vinden. Hikes van 1 uur t/m 8 uur. Als je in Grand Canyon geen hikes naar beneden wil doen kun je alle uitzichtpunten makkelijk zien in een halve dag. Maar dat geldt een beetje voor elk park. Als je er geen gekke hikes gaat doen kun je heel veel zien in een dag. Maar soms zijn er hele speciale plekjes die je niet ziet als je er niet heen loopt. En het hangt er natuurlijk ook van af wat jullie wensen zijn. Als je niet zo’n hiker bent en alleen vanuit de auto of alleen hele korte tripjes wil doen scheelt dat tijd. Maar houd je er wel van om lange hike te lopen zul je die tijd er voor moeten reserveren. Ieder zijn ding en allemaal prima.
Bij elk park is een visitor centre alwaar je een kaart kan krijgen (gratis) met alle hikes erop met de lengte erbij. Je kan dan zelf kiezen welke lengte jullie leuk vinden. Vraag daar ter plekke aan een ranger welke hij/zij aanraadt om te doen naar jullie lengte wensen.

Bedankt voor de tip om San Francisco aan het einde te doen! Dat is zeker een overweging waard omdat ik sowieso al snel last heb van een jetlag en dan inderdaad vroeg wakker ben. Echter wil ik de route San Francisco - Pismo Beach dan wel volledig over Highway 1 doen omdat dit natuurlijk het mooiste is. Als ik dan Google Maps raadpleeg zie ik dat dit een rit van +/- 6 uur is zonder te stoppen. Is dat niet te lang, ook al zou je al heel vroeg gaan rijden? Ik zou er nog voor kunnen kiezen om tot Monterey over de 101 te rijden en dan bij Monterey de Highway 1 op aangezien de Big Sur hier toch pas begint. Maar dat scheelt dan maar 15 minuten o.i.d.

Ik vind San Diego - Phoenix ook erg lang. Maar dan zou het inderdaad echt een reisdag worden. Als we dan voldoende stoppen op mooie plekjes etc. is het denk ik wel te doen.

De suggestie voor het tweede gedeelte van de route ziet er goed uit! Die ga ik zeker even bewaren. Al moet ik nog wel even bedenken of ik Sequoia echt wil laten vervallen, al lijkt het er op dat ik niet veel keuze heb omdat ik helaas al kort daarna terug vlieg. Ik ga me nog even wat meer inlezen de komende tijd en mocht ik nog vragen hebben, dan zal ik die hier weer bij zetten. Ik heb ook je website bekeken. Daar staan ook veel handige tips op!

Als ik de route in gmaps doe en inderdaad pas bij Monterey naar de 1 ga kom ik uit op een ritje van 4:45. Maar die ochtend heb je die tijd ook gewoon ivm jetlag.
Stel dat je na aankleden en ontbijten etc, ruim genomen om 06:00 uur in de auto zit ben je om 11:00 uur al in San Louis Obispo. Tijd zat dus.

Je zit altijd met keuzes. Ga gewoon volgend jaar weer terug voor de andere parken. Je kan me ook via mijn website bereiken.

In 24 dagen kan je een mooie route rijden met voldoende tijd voor de vele parken.
Dit artikel geeft je een mooi overzicht van een schitterende route langs de parken die je aangeeft in 26 dagen, incl. de tijdsverdeling (en prachtige foto’s!).
Deze route legt de focus op natuur (nationale parken), net zoals je vermoedelijk zoekt.

Aangezien je met de wagen gaat rijden en niet met een camper, zou je kunnen overwegen om na Monument Valley naar Moab te rijden en van daaruit via Capitol Reef over highway 12 naar Bryce Canyon.
Dan ga je wel wat moeten schuiven met je programma. Moet San Diego daar absoluut bij?

Ik heb mijn route iets aangepast. Hij ziet er nu als volgt uit:

Wat vinden jullie hiervan? Mis ik nog iets? Of blijf ik ergens te lang/te kort. Nog andere tips?

Dag 1 Vlucht DUS - SFO
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco - Monterey
Dag 4 Monterey - Morro Bay
Dag 5 Morro Bay - Santa Barbara - LA
Dag 6 Los Angeles
Dag 7 LA - Lake Havasu
Dag 8 Lake Havasu - Grand Canyon (Village)
Dag 9 Grand Canyon - Page
Dag 10 Page - Monument Valley
Dag 11 Monument Valley - Arches
Dag 12 Arches
Dag 13 Arches - Bryce Canyon
Dag 14 Bryce Canyon
Dag 15 Bryce Canyon - Zion
Dag 16 Zion - Las Vegas
Dag 17 Las Vegas
Dag 18 Las Vegas - Death Valley
Dag 19 Death Valley - Mono Lake
Dag 20 Mono Lake - Yosemite
Dag 21 Yosemite
Dag 22 Yosemite - San Francisco
Dag 23 Vlucht SFO - DUS
Dag 24 Aankomst DUS

Je zou SF toch aan het eind gaan doen?

Voor de rest ziet het er best prima uit.

Mooi reis, maar persoonlijk vind ik het wel erg veel ‘rode rots’ vlak achter elkaar. Ik was na GC, ZI en BC wel een beetje rode rotsen-moe; maar dat is natuurlijk voor iedereen anders :smiley:

-Page –> Als je naar horseshoe wilt, houd er rekening mee dat je een stukje moet wandelen. Neem genoeg water mee! Je loop nml in de volle zon en je komt niks tegen om drinken te kopen. Verder is reserveren voor de antelope canyons zwaar aan te raden. Ik ben in beiden geweest zonder vooraf te reserveren, en bij de upper konden we de volgende dag pas terecht en bij de lower 3 uur later :slight_smile:

-Als je bij Arches bent: sla ook Canyonlands niet over. Is redelijk dicht in de buurt. En een mooie wandeling in Arches vond ik de ‘park avenue trail’. Vreemd genoeg alleen geen ‘arches’ te zien daar :smiley:

-Leuk dagtripje vanuit Las Vegas: Valley of Fire statepark.

Dat is inderdaad persoonlijk, want ik zou er niet genoeg van krijgen. De verschillen tussen Bryce, Zion en Grand Canyon zijn trouwens groot.