Tips voor rondreis Zuidwest USA

VS-gangers,

Wij (gezin met 2 oudere teeners) zijn voornemens in de zomervakantie naar het zuidwesten van Amerika te gaan. We zijn er niet zo uit: Nemen we een hotel of huren we een camper.

Op dit moment hebben we globaal een reis uitgestippeld. In ongeveer 3 weken willen we graag het volgende zien.
Steden: San Francisco, Los Angeles, San Diego en kort: Las Vegas.
De volgende NP: Grand canyon, Yosemite, Death valley, Monument valley, Mesa verde, Bryce.

We zien zoveel interessante bezienswaardigheden en zien door de bomen het bos niet meer. Wie heeft een tip(s) voor mij.

groeten,
anna

Vanwege de grote afstanden: een auto en motels. Goedkoper en meer ‘tussen’ de Amerikanen (wat je ook wilt, neem ik aan).
Als je tijdig bent is er meestal wel plaats, anders een of meer dagen vooraf boeken, dan blijf je flexibel.
Al geeft hele reis strak plannen wat meer zekerheid.
Wat steden betreft: ok. Ik neem aan dat je er de ‘must-sees’ gaat bezoeken.
Persoonlijk zou ik LA en San Diego weg laten, maar Disney, Sea World, Hollywood etc. kunnen natuurlijk een goede aanleiding zijn.
(LA is verkeerstechnisch een ramp).
Death Valley in de zomer??? Met recht een hot spot. Veel te, vind ik.
Parken: zijn allemaal mooi. Grand Canyon - Monument Valley - Bryce; voor mijn gevoel ligt Mesa Verde wat uit de route. Maar de moeit waard, als je tijd hebt!

Probeer eens een logische route te maken en calculeer de reistijd ruim in.

Op het forum http://www.usa4all.nl vind je een aantal soortgelijke vragen met antwoorden van mensen die er vaker (dan ik) geweest zijn.

Over Grand Canyon, Monument Valley en Mesa Verde en een route via Arizona (San Diego naar Grand Canyon??) kan ik evt meer info geven als daar behoefte aan is.
Ook interessant is het Lonely Planet Forum: Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet
Veel plezier bij het plannen.
A.

He wat attent!

Dank u wel voor het adres van het forum. Daar kan ik mijn voordeel mee doen.

U schreef :Over Grand Canyon, Monument Valley en Mesa Verde en een route via Arizona (San Diego naar Grand Canyon??) kan ik evt meer info geven als daar behoefte aan is.

Ja… ik heb interesse in uw informatie.

Voorlopig denk ik aan de volgende route: san francisco (3 nachten), yosemite(1), death valley(1), bryce (2), lake powel (1), monument valley(2), mesa verde/cortez(1) , grand canyon(2) , scotsdale(2), palm springs(1) san diego(2) en los angeles (2). En dan houden we dacht ik nog 2 dagen over. (Misschien dat hij toch iets anders wordt, want ik begreep dat het goedkoper is via phoenix te vliegen.

Onze teeners willen graag steden en pretparken zien en wij willen de n.parken bezoeken. Daar zoeken we een middenweg in. U had het over motels. Zijn die dan niet vol, oja: op tijd aanwezig zijn.

Ik krijg er wel steeds meer lol in. Zit al de hele dag op het internet te surfen.

Route lijkt ok, een paar kanttekeningen.
Idee? (of was je het al van plan?)
Neem tussen Mon. Valley en Cortez in ieder geval de 162 via Bluff (heeft aardig motel). Veel mooier dan de Hwy 160 via dat vierlandenpunt. (vond ik een van de mooiste routes ooit, tussen de rode rotsen en prachtige vergezichten). Twee dagen is teveel voor Monument Valley. Je rijdt er ahw doorheen, de kleine omweg om bv. een jeepsafari te maken in wat officieel Mon V. is, heeft meer een commerciële bijbedoeling.
(Het andere uiterste trouwens, wat ik zag: een bustoer van een dag naar Grand Canyon en Monument Valley…)
Voor overnachting **binnen **het Grand Canyon park - als je dat echt wilt - moet je wel reserveren. Maar ik denk dat de kinderen het nabijgelegen (nou ja, nabij!) Flagstaff aardiger vinden. Is trouwens ook goedkoper, bv. Grand Canyon Internationa Hostel.
Dat reserveren geldt trouwens voor alle parken waar je **binnen ‘de muren’ **zou willen bivakkeren. Is duur en nu al vaak vogeboekt maar je ziet bv. de zonsopgang bij het Canyon.

Je zou bv. van Kayenta via het GC naar Flagstaff kunnen rijden (die route heb ik gefietst, vrij saai tot Tuba City, - ach een uurtje *gamen *voor de teeners - maar dan komt de beloning)

Scottsdale kies je wsch vanwege de Malls om te winkelen?! Ik zou anders bij voorkeur helemaal wegblijven uit de Phoenix-area. Bloedheet en qua stad niet zoveel te bieden.
(toevallig ga ik er 5 febr heen, familiebezoek in Tucson, daar is het nu aangenaam, zie Weeronline; en hoop ook weer naar het GC te gaan en misschien Mon.V., afhankelijk van het weer, en Tucson, saguaro-gebied.).
Vanaf Flagstaff adviseer ik de prachtige Oak Creek Canyon (Hwy 89A, via Sedona, aardig om daar eens te kijken) afsnijden naar de Interstate 10.
As je dagen over hebt:
San Diego (minus reistijd twee hele dagen waard) San Francisco (heeft zoveel te bieden, nogmaals, zie Lonely Planet Forum,bij de FAQ’s). En Yosemite is wat krap bemeten.
http://img443.imageshack.us/img443/8225/usa253pp2.th.jpg
(als de link lukt, hier een foto op weg/door Monument Valley, april 2007)
Have fun.
A.

Nou… nou mijnheer Bovenwijzer,

Allemaal tips die ik goed kan gebruiken. De route is nog steeds een idee. Van San francisco tot de Grand Canyon heb ik er vertrouwen in, vooral met uw tips. Ik zit inderdaad een beetje met die hoek bij Phoenix.

Mijn man wil graag San Diego bezoeken en daarom zoek ik vanaf de Grand Canyon iets ‘aardigers’ richting San Diego. Ik had wel begrepen dat aanvliegen op San Diego of Phoenix wat voordeliger is. Want ja… als ik daar op kan bezuinigen, kan ik weer een keertje lekker uiteten oid. Of nee: dan kan ik in ieder geval in 1 of 2 NP overnachten. Welke is het meest aan te raden? Ik dacht dat je in Mesa Verde ook snel moest zijn om met een gids mee te kunnen. Voor de Antylope Canyon moet je toch ook vlak naast de deur zitten om een kaartje te krijgen. Ik dacht dat die goed te bezichtigen was als we ook bij Lake Powell waren.

Heeft u dan misschien een alternatieve route? Ik begrijp dat u binnenkort weer gaat. Het wordt voor mij de eerste keer. Mijn man zegt dat als ik er kom, ik dan niet zal begrijpen waarom we het niet eerder hebben gedaan. Hij is eerder geweest zo’n 30 jaar terug, maar dan echt low of beter gezegd no-budget. Liften en met de bus gewoon maar zien waar je uit komt (Via New-york en Washington naar San francisco dus.) Ik ben niet zo avontuurlijk, vandaar dat ik nu met heel veel plezier iets aan het uitstippelen ben waar het hele gezin lol in heeft.

Voorpret is al begonnen.

groetjes,
anna

De voorpret, ja inderdaad. Ik zit nu ook wat alternatiefjes uit te zoeken ivm onvoorspelbaarder weer in februari.
Aanvliegen op Phoenix of Las Vegas is altijd het goedkoopst, ik vlieg meestal vanaf Düsseldorf. maar woon ook in Twente dus…(alleen nu stunten de airlines - buiten het seizoen - vanaf Amsterdam, voor € 350!!!)
Goede optie vanaf Phoenix:
ga naar de wat kleinere stad Tucson (hoewel qua maatvoering nog groot maar veel relaxter om te rijden). Een paar dagen acclimatiseren, al is het er wel bloedheet, net als in Phoenix!!! Kies een hotel met zwembad, dat hebben de meeste. Door de betrekkelijke warmte is het er laagseizoen dus niet echt duur. Bekijk bv. of je zin hebt om behalve in de koele winkels, bv. WallMart (koel en cool) een bezoek te brengen aan:
-Sonoran Desert Museum (Vergeet het woord museum, 't is een fanastisch openlucht natuurpark een must-see. Vlakbij zijn de Old Tucson Studios).

http://www.rvtravel.com/publish/rvgilbertraycampground.shtml

En vandaar naar San Diego.
Enzovoort.
En dan aan het einde vanuit Flagstaff via Sedona, evt. een extra dag. Ik zou dan in het levendiger Flagstaff blijven, Sedona is Slowdona.http://img443.imageshack.us/img443/9272/usa330wo4.th.jpg
Maar de route 89A!!! Gorgeous. Bv. dit: http://img443.imageshack.us/img443/9272/usa330wo4.th.jpg
http://img90.imageshack.us/img90/1/oakcreekcanyoncn3.th.jpg

Anna,

Als je verwacht regelmatig in de stad te komen is het waarschijnlijk verstandiger een auto te huren. Houd ook rekening met de restricties die de verhuurder oplegt mbt Dead Valley in de zomer. Ik heb het nooit voor 4 personen berekend, maar ik weet wel dat het met twee personen veel goedkoper is om met de auto+motel te gaan dan met een camper, dus met z’n 4’n zal je waarschijnlijk net boven het omslagpunt zitten. dus daar hoef je het niet voor te doen. Het nadeel van overnachten in hotels is wel dat je niet op de verschrikkelijk mooie campings in de nationale parken komt.
Zelf reizen wij altijd met auto+tent, wat ons enorm goed bevalt.

Wat betreft bezienswaardigheden zou ik, kijkend naar de richting van je eerste opzet ook Zion meepakken, als je de kans hebt is Bodie, net als Antelop Canyon ook erg leuk om te zien. En natuurlijk de Hooverdam. in deze reis zou ik Mesa Verde laten vallen, dat ligt iets te ver uit de richting en is niet super spectaculair. En vergeet ook Hwy1 met Julia Pfeifer Burns SP en Monterey Bay Aquarium niet !!

Kijk ook eens naar onze reisverslagen op Toerkoe.nl misschien doe je nog leuke ideeen op.

Veel plezier en als je nog vragen hebt…

Groet,
Conrad

Hallo Anna,

Je hebt aardig wat goede ideeen en tips gekregen om een fantastische reis te plannen. Dit land is ontzettend groot en er is zoveel te zien.

Wij reizen zelf hier met een RV/Motorhome en voor ons is dat ideaal (ook tent en hotels gedaan voordat we de RV hadden). In 2007 kwam mijn zoon hier met zijn vier vrienden en die hebben de RV genomen, omdat de hotels in het hoogseizoen vrij prijzig kunnen zijn. En de jongens hadden er niet zoveel zin om de tent te pakken. Plus ze hadden de ruimte om zich te bewegen in de RV, want de afstanden kunnen lang zijn.
Je kan stoppen waar je wilt en je hebt alles bij je, de RV heeft alles.

Ik zou een map te voorschijn halen, en een keus maken wat jullie precies willen bezoeken. Hou de route simpel en geef het ruimte voor bezienswaardigheden die misschien niet zijn gepland.

San Diego is een trip waard, je kan onderweg een bezoek brengen aan Laguna Niguel, Dana Point, San Juan Capistrano, Carlsbad. Je komt langs See World, Animal Park. Je kan overnachten in de RV of een hotel. Volgende dag door naar San Diego, Old Town, Coronado Island, San Diego zoo.
Elke stad hier heeft zijn bezienswaardigheden en charms, zelfs Los Angeles County en Orange County.

Wat ik persoonlijk niet zou doen is Death Valley in de zomer. Het kan erg heet zijn, en ik bedoel heet :zon02: … 48C - 50C zijn.
Nevada, Arizona in het algemeen is al heet in de zomer, reken op ongeveer 35 to 40 C. En maak zeker dat je altijd water bij je hebt.

Voor de kinderen: Universal Studios, Disneyland & California Adventure, Knotts Berry Farm, Knotts Soak City, Griffith Park (LA), J. Paul Getty Museum (LA), een bezoek aan de Magic Castle (LA), Melrose (shopping). Zelf ben ik niet zo geintereesd in Hollywood, maar iedereen wil toch even in Hollywood zijn geweest en de walk of fame hebben gezien.

Anyway, genoeg te zien en te doen.

Veel fun gewenst met het plannen van jullie trip. Email als je vragen hebt.

:vak02:Peggy

Hallo Anna,
De route ziet er mooi uit. Zelf heb ik vorig jaar ook een grote rondreis gemaakt met mijn ouders en zusje (wij waren toen 14 en 18).

De steden vonden wij ook helemaal top.

  • San Francisco een hele gezellige stad, Pier 39 met zijn zeehonden, een ritje in de cable car, een boottochtje naar Alcatraz, Chinatown bezoeken en wij vonden het erg leuk om over de Golden Gate Bridge te fietsen naar Sausolito en daar vandaan met de ferry terug.
  • Los Angeles vonden wij persoonlijk niet zo heel veel aan, het verkeer is ook een ramp. Gezellig is de Santa Monica Pier. En ook Hollywood Boulevard is leuk om te zien! Universal studios is wel een aanrader.
  • Las Vegas, dit vonden wij echt waanzinnig. Shows, achtbanen, dierentuinen, echt ieder hotel is een belevenis! Ook de buffetten zijn zeer uitgebreid en lekker!

Dan nu de nationale parken.

  • Yosemite National Park, heel erg mooi! In de zomer minder watervallen dan in het voorjaar, maar zeker de moeite waard. Wij hebben zelf een 2-uur durende tramtoer door Yosemite gemaakt, waarmee je op enkele mooie uitkijkpunten komt. En natuurlijk veel gelopen.
  • Death Valley, dit vonden wij echt heel bijzonder. Ja het is HEET, maar met genoeg water is het zeker de moeite waard. De uitkijkpunten zijn echt geweldig! Wij hebben de uitzichtpunten met de auto bezocht, lopen kan ook maar dan wel 's ochtends of 's avonds.
  • Grand Canyon, heel erg bijzonder. Omdat wij niet zo van de trails zijn hebben wij gekozen voor een helicoptervlucht! Echt een hele mooie ervaring! Bij de helicoptervlucht was een champagnebrunch inbegrepen.

Dan nog een idee, een walvisvaart! Wij zelf hebben deze gemaakt vanuit Santa Barbara, maar er zijn meerdere plaatsen van waaruit deze boten vertrekken. Echt heel gaaf! Honderden dolfijnen gezien en natuurlijk zo’n 8 Blue Whales en Humpback Whales, die steeds dicht bij de boot waren! Een top ervaring.

Nou alvast heel veel plezier!

Wat een mooie reis. Ik zou lekker een auto huren, want die afstanden zijn behoorlijk groot en je wilt af en toe gewoon doortrekken. Ook zijn de hele mooie wegen beter te doen met een gewone auto. Vanuit San Francisco naar Montery moet je over HWY 1 gaan en dan is een camper net niet leuk.

Monument Valley is schittered en laat je niet iets anders inpraten. Ik kan daar een week doorbrengen in die omgeving. Schitterend. Ik zou doorrijden naar Canyon De Chelley (spreek je heel anders uit, Canyon duché). En dan ben je vlak bij Santa Fé en Albuquerque wat echt heel andere steden zijn. Mesa Verde is dan ook goed te doen.

Heel veel plezier alvast. En laat de zuidelijke kant van Arizona (Phoenix, Tuscon, Scottdale) gewoon liggen. Veel te heet en niets, helemaal niets aan.

Hannah

Als je met zijn vieren een auto huurt neem dan een grote. Een fullsize SUV (heet in de USA Midsize maar we praten dan over een SUV met de grootte van bv een BMW X5 of een Volvo XC90). Je zal merken dat je anders je bagage niet kwijt kan. Een 4x4 is niet nodig. En ik ga het heel erg met Deter oneens zijn over zuidelijk Arizona en vooral Tucson. Wel is het zo dat het er heet zal zijn en dat zuidelijk az niet op elke route ligt dus voor jouw reis minder interessant.
Yeehaw