Zuidelijk Afrika

Hallo allemaal!

Allereerst wens ik natuurlijk iedereen een mooi reisjaar toe in 2014!

Mijn vriendin en ik gaan in Juli / Aug dit jaar naar Zuidelijk Afrika, het plan is om van Johannesburg naar Windhoek te rijden (of andersom) via Zimbabwe en Botswana.

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar autohuur maar een 4x4 huren is erg duur, er zijn goede alternatieven zoals een 4x2 (Nissan Trailrunner oid) maar ik hoor ook vaak genoeg dat zulke reizen met een gewone auto worden gedaan (sedan), wat is jullie mening / ervaring over zo’n trip? Kunnen jullie een verhuurbedrijf aanbevelen en hebben jullie nog tips ivm rijden?

Verder heb ik het een en ander gelezen over satelliet telefoons, is dit nodig? wat is jullie mening / ervaring?

Bedankt voor de hulp!

Stefan

Stefan , Volgens mij moet dit kunnen , ik ben jaaaaren geleden met mijn vrouw en kind door Z-Afrika gereisd en toen waren de wegen daar soms beter dan in Belgie . Wij reden er toen rond met een Renault megan of zo iets . Zelfs in Kruger park waren er zand wegen die goed te berijden waren . Wij konden er toen al gsm’s huren bij de auto verhuur maatschapijen ,waar je kon aflezen op welke lokatie je juist was ,dit was soms wel handig . Ik spreek hier over 10j geleden .Wij zijn van Johannesburg -> Pretoria -> Mepumalnga -> Kruger -> Drakensberg -> Durban -> Kaapstad gereisd . Ik weet dat de wegen in Namibie ook goed zijn . Jo

In Zuid Afrika geen probleem met een gewone auto! maar voor de andere landen moet je toch echt een 4x4 hebben. Daar zijn niet veel geasfalteerde wegen, dus een must, net als extra jerrycans met diesel en water. Maar huur je een Toyota Hillux, die hebben een dubbele benzine tank!
En je moet ook genoeg reservebanden (3) bij je hebben, maar een goede verhuurder levert dit allemaal erbij. Als je met de auto de diverse grenzen over wilt steken, dien je dat van te voren melden en welke landen, dit ivm met een extra papiertje ( verzekering) is nodig ook.

Je kan met je eigen lockvrije mobiel de lokalen Sims en airtime kopen. Maar nee je hebt niet overal signaal. In ZA zal het meevallen, maar ook daar heb je gebieden waar je niets oppikt.
Wij reisde door Namibia met onze mobiel. Natuurlijk kan je een satelliet telefoon huren. En alleen gebruiken in nood, dan vallen de kosten mee.

Neem genoeg water en e.v. Eten mee, want je hebt niet op elke hoek een benzinestation of winkels.
En de afstanden nier zijn groot en je kan uren echt niemand zien, zeker in Namiba.
Voor Zimbabwe moet je US dollars meenemen, alleen daarmee kan je betalen en super lang Wachten voor de grensovergang kan uren duren. Of je geeft geld aan de douane mensen. Maar daarom laten ze lang wachten en zo verdienen ze extra. Triest gewoon.
Wij willen eens naar dat Land, maar zeker nu niet. De bevolking heeft veel honger en wat in de winkel ligt kunnen alleen buitenlanders kopen. Wil je wat meenemen om te ruilen voor hele mooie souvenirs, is kleding! Schoenen, t- shirts, lange broeken etc.

1 like

Beide bedankt voor julllie reactie! Als we in buiten Zuid-Afrika op de gewone wegen blijven redden we het dan met een gewone auto? De gamedrives kunnen we toch waarschijnlijk beter uitvoeren met gids omdat zij weten waar het wild te vinden is.

Weet iemand of er campinggidsen zijn over Namibie / Botswana / Zimbabwe? We wilden onze eigen tent meenemen en afwisselen tussen campings en hostels.

@ Thatch22:
Is het echt nodig om 3 reservebanden bij te hebben? Zijn er veel garages / tankstations die banden repareren? Jerrycans voor water en benzine zijn neem ik aan gewoon te krijgen bij de tankstations for een paar euro?
Weet jij of er wandeltochten in Zuid Afrika zijn die echt de moeite waard zijn en 1-3 dagen duren (zonder gids) of is dit te gevaarlijk?

bedankt!
Stefan

Nee voor die landen moet je echt een 4x4 hebben, gewone wegen zijn ook gravelroads! Natuurlijk zijn er garages om Iers te maken maken, maar alleen de grotere plaatsen, onderweg niet!
Wij hadden een hillux en waren blij die te hebben.de wegen kunnen uren zo slecht zijn, dat je blij bent niet in een gewone auto te rijden, echt! En ja het kost meer…maar met regen etc ervij ven je blij day je meer power ook hebt!
Jerrycans kan je vaak erbij huren bij de autoverhuurder, of gewoon kopen.

Je ook een hillux met daktent huren, dat is super makkelijk mee te reizen. En veilig slapen op de auto.

Je kan hier bij de AA (ANWB) genoeg kampeergidsen kopen, maar misschien ook al online thuis al? Www.aa.co.za

Genoeg reserve banden mee is echt geen luxe, als je pech hebt, kan je meer lekke banden hebben op 1 dag. Je kan die dan niet even onderweg laten maken, want er is gewoon niets daar voor uren!

Op sommige parken kan je zelf rijden om wild te zien, maar je kan met een ranger gaan, die moet ook zoeken hoor naar het wild. Het zijn wilden dieren, en blijven nooit lang op 1 plek. Maar ze kunnen veel vertellen over die dieren, altijd interessant.

Je kan super wandelen in za. Zoek via google.co.za. Op Hiking in south Africa.

Hallo,

Wij hebben 4 maand rond gereden met een gewone Ford Telstra zoiets als een Mazda 636 met een zeer lage ophanging. We reden van Joburg door Kruger naar Botswana en dan via een zelf te bouwen het Hwange NP binnen om zo verder naar de Victoria Falls te rijden en via de Caprivistrip naar Etocha NP te rijden en helemaal door Namibië terug naar Z- Zfrika. Dus beslist geen 4x4 nodig tenzij je in Botswana de Okovangadelta wil doen maar dan kom je er nog niet met 1 4x4 , men raadt er minstens 2 tot 3 aan om elkaar los te trekken. Natuurlijk er zijn veel gravelroads en je rijdt wel wat platte banden ( 7 in 4 maanden ) maar overal maken ze die of je laar er tubes in steken + zelffixatie spuitbus waarmee je 100 km extra kan rijden. Een iets hogere ophanging is wel fijn, wij reden onze knalpot er af, maar herstelt voor 10 euro.
Slapen deden we in een tent in caravanparks, NP en bij hostels waar je de tent mocht zetten , overal was er ruim voldoende benzine, voedsel en goede raad + de Z Afrikaanse Rand heeft nooit zo goedkoop gestaan. Wel het gevaar niet gaan opzoeken, dus nooit alleen na 20 uur buiten in steden. Ongelofelijke reis, prachtige natuur, veel keer de Big Five gezien, lekkere wijntjes enz, ook de beste reistijd. Wij hebben daar de auto gekocht en nadien verkocht, maar huren gaat ook vlotjes, of zelfs een buy back
Good luck
Whaleshark