De laatste jaren ben ik twee keer in noord thailand geweest en ook in noord laos tot vientiane. Nu sprak laos me erg aan en ik denk er aan om cemtraal/zuid laos te bezoeken.
Heeft iemand ervaring met tha khaek/the loop en pakse/ boloven plateau? Ik zou graag willen wten of het makkelijk reizen is daar ( is het zoals omgeving luang prabang etc) en of de omgevingen vergelijkbaar zijn met elkaar of compleet anders. En hoeveel tijd heb je nodig om relaxed die twee gebieden te bezoeken? Ik zou graag afsluiten met een weekje zuid thailand.
ik heb de loop niet gedaan. maar ben wel van noord naar zuid gereisd. Vanaf Vientianne is het een eind reizen maar pakse en de Boloven plateau zijn zeker de moeite waard. Er rijden regelmatig bussen maar je kunt ook een scooter huren en zelf gaan reizen. En hoelang je nodig hebt, hangt af van de plaatsen die je wilt bezoeken.
Ik heb niet die ‘loop’ gereden met een motor ofzo, maar ben wel naar de Kong Lor Cave geweest (ook wel bekend als Konglo). Ik had het als ‘georganiseerde tour’ geboekt vanuit Thakhek (ook wel Tha Kheak), maar dat zou ik niet aanraden want het kwam er op neer dat we gewoon alles met openbaar vervoer deden en veel tijd kwijt waren met wachten, maar dan heel veel geld (in verhouding) betaalden voor een gids. Dus ik zou dan eerder aanraden om op het juiste punt uit de bus te stappen en zelf door te reizen naar Ban Kong Lo. Ook dat kan veel wachten en tijd kosten, maar je kunt het dan makkelijk zelf regelen. Er zijn daar telkens meer guesthouses in de verschillende dorpjes (ik zag er diverse in aanbouw in 2009) en homestays, en een toeristenbureautje dat kan helpen bijvoorbeeld om een wandeling met gids te boeken naar een waterval toe.
Ik vond die cave en de omgeving wel de moeite waard! En ook de homestay in Ban Kong Lo vond ik leuk, al zag je wel dat ze het al een paar jaar deden en daardoor het rijkste gezin uit het dorp waren: de enigen met tv enzo. Maar het waren lieve mensen.
Het voordeel van die gids uit Thakhek was wel dat hij voor ons kon vertalen.
Meer info en foto’s in mijn blog! (Je kunt ook doorklikken naar vorige en volgende ‘entries’ om te lezen over andere plaatsen.)
Ook in het zuiden is veel moois te zien. Ik had niet heel veel tijd maar wel genoten van Tat Lo, een superklein gemoedelijk dorpje bij mooie watervallen, en je kunt er een olifantentocht maken. Het liefst zou ik daar op een brommer zijn rondgereden naar meer plekken op dat Bolaven plateau, maar in mijn eentje durfde ik dat niet zo goed (op die slechte wegen en met vrachtverkeer enzo). Dus ik was met de bus gegaan, en dan wachten, en een taxi…
In Pakse kun je brommers / lichte motoren huren.
Vanuit Pakse (beetje stoffig saai stadje maar wel een goeie ‘hub’ voor naar het zuiden of westen) kun je makkelijk Thailand in reizen. En vanuit dat plaatsje (Ubon of Udon?) kun je makkelijk per (nacht- of dag)bus of trein verder reizen. Ken je de site www.seat61.com al? Super info over de treinen in Thailand.
4000 islands vond ik eerlijk gezegd een klein beetje tegenvallen… ja het is er best relaxed, maar een Thais strand is nog veel relaxter en daar kun je tenminste massages nemen. Op Don Khon of Don Det was geen masseur te bekennen en behalve wat watervallen vond ik er niet zo veel te zien en doen. Zwemmen in de Mekong is ook niet echt een pretje, bruin water met sterke stroming en bijna niemand gaat zwemmen dus alle Laotianen kijken heel erg naar je.
Dat er niet zoveel te doen is, is denk ik ook de reden is dat mensen daar gaan relaxen… maar ik zou dat achteraf gezien liever doen op een strand waar je ook kunt zwemmen.