Zuid Afrika met tieners

Hoi,

Ik wil met mijn twee jongens van 15 en 17 naar Zuid Afrika, ik zit aan vakantieperiode’s vast. Wat is beter, met de kerst of juli?
Hebben jullie ook een tip voor een reis?
Alvast bedankt!!
Marion

Hoi Marion,

December is hier de grote vakantiemaand en volop zomer. Je zit ook in het regenseizoen. Juli is droog en minder warm, wel vaak zonnig en tegen de 24 graden.

Wat wil je allemaal gaan zien in dit grote land? 33 x groter dan Nederland dus er zoveel variaties mogelijk wat een reis betreft.

Groetjes uit de bush,
Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

1 like

Beste Marion,

Zoals Corné al aangeeft, is december de tijd dat de Zuid-Afrikaners ook en masse op vakantie gaan (en veel blijven dan in eigen land). Het is dan druk en veel accommodaties hanteren dan hoogseizoentarieven!
In het noorden / oosten / binnenland wordt het dan inderdaad heel warm en voor ons (wederom in het noorden en oosten) is het dan tevens regenseizoen. Dan wordt Kruger Park en omgeving bijvoorbeeld ook malariagebied!
Aan de kust (Westkaap) is het in december wel wat beter te doen qua klimaat: droger en net iets minder warm door de zee-invloed. Maar ook daar geldt wel dat het druk en duur(der) is.

In juli is het bij ons ‘winter’. 's Nachts kan het kwik dan dalen tot nét boven het vriespunt (lekkere slaaptemperatuur). Overdag toch vaak nog 18 - 20 graden. Het regent dan niet!
Aan de Westkaap is het dan vaak veel kouder, ruiger, onvoorspelbaarder qua weer. Kan daar behoorlijk koud zijn.

Zal dus aan jullie ideeen en plannen liggen welke reistijd daar het beste bij past PLUS de locaties / omgeving. Willen jullie erg actief zijn, veel zien, cultuur, natuur, strand / watersporten?? Het land biedt in elk geval zeer veel mogelijkheden en is zo ontzettend groot dat je altijd keuzes zult moeten maken.

Voor natuur / safari’s e.d. zou ik zeker juli preferen boven december. Ook vanwege de kosten. Alleen als je per se rond kerst in Zuid-Afrika wilt zijn, dan moet je dat natuurlijk doen. Kerst op het strand met slippers en korte broek is grappig alhoewel ik er persoonlijk nog altijd niet aan wennen kan…

Groetjes en veel plezier bij de voorpret,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

1 like

Hallo Marion,
Wij zijn (ook met onze twee jongens) in de maand juli geweest en vonden het er heerlijk. We hebben alleen maar strak blauwe lucht gehad met ruim 20 graden. Voordeel is dat het veel rustiger is, je kunt nog lekker in je eentje wild spotten (hoeft geen file te rijden) en wat verder kijken in de wildparken, omdat alles niet zo volgegroeid is en geen malariapillen slikken. Nadeel dat het zwemwater soms te koud is (mn in de Drakensbergen). We hebben een fantastische vakantie gehad, 3 weken met een huurauto rondgereisd, het rustig aan gedaan, voornamelijk highlights, maar heel afwisselend (Johannesburg, Blyde river, Kruger, Swaziland, Hluwehluwe, Sodwana bay (aan het strand gelegen en gedoken), St. Lucia (heet nu anders), de Drakensbergen en weer terug naar Johannesburg. Mocht je meer info willen, hoor ik het wel.
Veel voorpret.

1 like

Bedankt voor je reactie, ik heb besloten dat het juli word,
Beetje dezelfde route als Koeri :slight_smile:
Nuttige info!!

Koerio, zijn jullie in juli nog naar Royal Natal ( Drakensbergen) geweest? En zo ja, vonden jullie dat de moeite waard in deze maand ( wij gaan in aug.) Zouden vanaf Inkosana lodge dan richting Royal Natal ( oostkant) richting Thendele camp willen rijden en daarna richting Lionsrock lodge bij Bethlehem.

Wij doen ( globaal) ook dezelfde route als jullie hebben gedaan. Hebben er zin in! Veel afwisseling…

Jom: als je naar camps in Kruger wilt zou ik zsm gaan boeken… Wij wilden voor aug. Satara en Lower Sabie, beide volgeboekt. Bij Skukuza was nog wel plek… Juli is nog eerder dus misschien nog wel meer volgeboekt…