Zuid Afrika in Februari 2018 ?

Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik waren van plan om voor 4 weken de route vanaf Johannesburg naar Kaapstad te doen in november van dit jaar. Nu is dat door omstandigheden niet meer mogelijk en zijn we van plan dit in februari te gaan doen. Nu is onze vraag is dit een goede periode ? Ik heb gelezen dat dit de warmste maand is van het jaar ? Hoe is het dan in Kruger ? Hebben de zuid afrikanen in deze maand dan ook vakantie ?

Is zeker een goede maand. NEe zeker niet de warmste maand dat is december. Het is zomer nog, dus kan het heerlijk warm worden, maar de warmte is anders dan in thuis. En er zijn geen vakanties die zijn afgelopen al rond 8 januari.

februari is een heerlijke maand.

Ok, geweldig dank je wel !
Ik dacht dat de hele maand januari vakantieperiode was voor de Zuid-Afrikanen.
Ik het dan beter om te beginnen in Kaapstad en dan te rijden naar Johannesburg ?
Of andersom ? Zijn de drakensbergen in deze periode ook goed te bezoeken of valt er in deze periode veel regen ?

In feite maakt het niet veel uit als je van Joburg naar Kaapstad rijdt of omgekeerd. In de Kaap is het dan droog en warm. Ik zou kijken wat het best uitkomt voor het boeken van vluchten, en waar je het liefst de vakantie eindigt.

Regen of niet, moeilijk te voorspellen deze dagen. Ik zou er zeker je schema niet voor wijzigen. De Drakensbergen zijn zeker en vast goed te bezoeken, ook al kan er regen vallen.
Trouwens, de omgeving van Kaapstad zit momenteel in de regenperiode en de regen die er de afgelopen weken gevallen is is echt miniem. Dus misschien komt er geen regen meer, of valt het regenseizoen veel later dit jaar. Alleszins, het weer kan je niet voorspellen. Dus ga gerust alle dingen bekijken die je wil bekijken en geniet van het plannen :slight_smile:

Ok, dank je wel !
Is het in Kruger in de periode februari en maart een gunstige periode om dieren te zien ?
De Victoria Falls lijken ons ook geweldig om te zien, maar deze afstand is helaas te ver vermoed ik.
Denk niet dat dit in deze reis te combineren valt.

In de Kaap is nu het “regenseizoen” en normaal vanaf september, maar meestal later begint het regenseizoen in het Noorden dan. Maar het is echt geen regen zoals in NL. We hebben aan het end van de dag een bui en dan komt de zon weer. Dus zit er maar niet over in ook de temperatuur blijft gewoon lekker.

het maakt niet uit je reist, het is zomer. Wil je in de lente dieren gaan zien, dat is de dan september, minder bladeren. Maar geen probleem, altijd zie je dieren, al moet je altijd geluk hebben he, ze staan niet achter een boom te wachten.

De Vic Falls is een heel end weg, en dan is het beste er na toe te vliegen, maar erg goedkoop om daarheen te gaan is het niet. Wij hebben dit nog nooit gedaan gewoon te duur vonden wij, maar ja dat is persoonlijk he.

Februari - maart is qua natuur een prachtige tijd voor het noorden/oosten van Zuid-Afrika. Het is dan wel einde van de regentijd dus dat betekent wel volop blad aan de bomen en struiken en gras. Ook is er vaak in de bush overal genoeg water zodat het wild niet direct naar de waterplekken bij de weg hoeft te komen. En dat maakt het wild spotten dus wel moeilijker. Of, een mooie uitdaging :wink:

Mocht het tegenvallen wat je zelf bijv. in Kruger Park kunt spotten, kun je er altijd nog voor kiezen om een game drive met de rangers van Kruger Park te maken. Dat boek je vrij simpel bij de recepties van de rest camps in het Kruger Park zelf of bij de lodges om het park heen als je niet in het park zelf slaapt.

Mocht je er toch voor kiezen om Vic Falls in je reis op te nemen (moet je dan inderdaad wel voor op en neer vliegen vanuit Johannesburg), dan ga je voor de watervallen in elk geval wel in de perfecte tijd. De watervallen hebben dan optimaal water en dat is echt spectaculair.

Veel voorpret alvast.

Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Iedereen, bedankt voor jullie hulp !
We hebben de route klaar alleen nog een acc vinden in kaapstad. We willen het liefste in camps bay maar dat is vrij prijzig. iemand nog een tip ?

Amsterdam- Johannesburg
Johannesburg-Sabie Misty Mountains
Sabie- Klasserie Nature Reserve Nthambo Tree Camp
Klasserie Nature Reserve Nthambo Tree Camp
Klasserie Nature Reserve -Kruger Olifants Rest Camp
Kruger Lower Sabi Rest camp
Kruger-Swaziland Mlilwane Wildlife Sanctuary
Swaziland- Hluhluwe Umfolozi Rhino River lodge
Hluhluwe Umfolozi Rhino River lodge
Hluhluwe Umfolozi - St.Lucia Lodge Afrique
St.Lucia Lodge Afrique
Vlucht naar Port Elizabeth Storms River Mouth
Tsitsikamma Storms River Mouth
Tsitsikamma Knysna Teniqua treetops
Knysna - Oudshoorn Oudtshoorn Buffeldrift
Oudshoorn Oudtshoorn Buffeldrift
Oudshoorn - Heidelberg Skeiding Guest farm
Heidelberg - L’Agulas Agulhas Rest Camp
L’Agulas - Hermanus The Potting Shed Guest House
Hermanus - Stellenbosch River Manor Guesthouse
Stellenbosch River Manor Guesthouse
Stellenbosch - Kaapstad ?
Kaapstad (Camps Bay) ?
Kaapstad (Camps Bay) ?
Kaapstad (Camps Bay) ?

Een tip voor accommodatie in Camps Bay of accommodatie in Kaapstad? Camps Bay is zowat de duurste buurt uit Kaapstad dus veel goedkoops ga je daar niet vinden, vooral niet in Februari, dan is het nog steeds hoog seizoen.

Als je iets in Kaapstad algemeen zoekt, kijk eens op Seapoint, Green Point, iets goedkoper maar ook aan de zee. En anders eender waar in de City Bowl.

ok, dank je wel. We twijfelen ook nog over de overnachting in stellenbosch zelf. Een overnachting in franschhoek in een oude wine estate lijkt ons ook geweldig ! Iemand nog een tip ?

Hallo maze00

Wij gaan begin maart 2018 vpor 4 weken naar ZA
Gaan jullie ook met eigen vervoer?
Hoe leeft de laatste ontwikkelingen mbt overval op toeristen bij jullie?
Wij zijn aardig wat gewend en reizen veel, maar we zitten nu toch wel met enige twijfel mbt onze veiligheid.
We vliegen met de Emiraten op Johannesburg airport en komen ca 16:30 aan. Het gespuis dat voorzien heeft op toeristen is vooral tijdens de rit van airport naar je hotel actief. Er is ons ook geadviseerd om het 1ste hotel zo dicht mogelijk bij het vliegveld te boeken. Misschien ook een tip voor jullie.

Niet bang worden zeg, als er iets in Nederland gebeurt in een dorp, stad, gaan jullie er dan ook niet meer heen? Nee Ok is gebeurt, maar gewoon je ophalen halen door je accomodatie,mod het door hun laten regelen, dan is er niets aan de hand.

ik vind het vreemd dat de driver stopte, hij moet beter beter hoor.

Wij zitten nog steeds in de oriënterende fase, hebben nog niets geboekt.
Zijn inderdaad ook van plan om met eigen vervoer te gaan, maar dan wel met een binnenlandse vlucht vanuit Durban.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik (en ook mijn vriendin) er behoorlijk door zijn geschrokken.
De vraag om het allemaal door te laten gaan speelt wel door ons hoofd.
Maar aan de andere kant…waar is het tegenwoordig nog wel veilig ?
In sommige overzichten staat Kaapstad zelfs hoger in de lijst van gevaarlijke steden dan Johannesburg.
We zijn ook al 2x in Los Angeles geweest, ook niet bepaald een veilige stad maar daar had ik het gevoel van onveiligheid wel wat minder.

Mag ik vragen waarom jullie voor Emirates hebben gekozen ?
Het nadeel vind ik dat zowel de heen als terugvluct via Dubai gaan en je reisduur daardoor een stuk langer is. Wel mooi dat je in de A380 kunt vliegen.

Het gevoel van veiligheid is er weldegelijk hoor, er komen zoveel toeristen elke dag aan, en er gebeurt dan helemaal niets…denk daaraan ook…

Je moet ook denken dat de steden in Zuid Afrika als gevaarlijk beschouwd worden, maar dat de plaatsen waar het gevaarlijk is, daar kom je als toerist niet. In de steden als Kaapstad zelf kan je overvallen worden, maar dat is dan voornamelijk pickpocketing. Dat gebeurt in alle (de meeste) grote steden. Er is veel criminaliteit in de townships, veel problemen met drugs, enz. Dat zie je niet in het centrum van de steden zelf.

En zoals Tatch22 zegt, er komen zovele toeristen naar Zuid Afrika, en je hoort steeds van een paar gevallen. De media en vooral de social media blaast alles ook zo op. (behalve die overval op die bus, dat is verschrikkelijk…)

De Emiraten kwam als voordeligste qua prijs en aankomst tijd Johannesburg uit de bus. We halen gelijk de auto op het vliegveld. Daarna gelijk inchecken in het hotel.
De volgende morgen naar Orighstad…als rustig begin.

Emirates heeft inderdaad hele goede prijzen zie ik.
De aankomsttijd is ook ideaal !
Vliegen jullie ook weer met Emirates terug vanuit Kaapstad via Dubai naar Amsterdam ?

inderdaad de prijzen van Emriraten, et zijn voordeliger, maar de reis is wel een heel stuk langer. En hopelijk geen kink in de kabel, dat je aansluiting niet mist, want dan duurt de reis nog langer.
Wij zijn een keer gevlogen met Qatar airlines via Doha, heel erg goed, meer beenruimte, schitterende luchthaven, maar vanuit Joburg door een thundersorm 1,5 uur later vertrokken, dat was een probleem op Doha met de aansluiting. Maar we werden opgevangen aan de gate en doorgeboord naar de volgende gate, die aan het andere end van de luchthaven was, dus rennen…gelukkig wel gehaald en daar genoeg tijd om weer bij te komen…

Veiligheid, net wat Moonrise zegt, 90% van het geweld komt (helaas) voor in the Townships, waar jij als toerist en wij als bewoners echt niet komen.
Maar vreselijk wat die mensen van die bus is overkomen, moet er echt niet aan denken.