Zou jij gaan?

Beste mensen, ik heb hulp nodig. Mijn man heeft een geweldige baan kregen aangeboden in california , USA.
Hij is amerikaans, ik nederlandese, we hebben 2 kinderen 5 en 7 jaar.
Iedereen zegt, dat zou ik meteen doen.
ja, zouden ze echt. Kun je je thuis zomaar achter laten? Ja, mij man heeft het 20 jaar geleden ook allemaal achter gelaten , toen hij in de U.S. Airforce ging. Nu wonen we al 15 jaar samen in nederland.
Ik zie hij heeft twijfel. Ik ben bang. Kan niet slapen en heb al een uitslag van de zenuwen.
Wie heeft zinnig advies. Wie is gegaan en kan mij vertellen. Overleef ik het daar.
Ik heb hier een carriere , wat ga ik daar doen?
O god, wijs me de weg.
Bedankt voor enig advies.:wereld:

Ik begrijp je situatie. Mijn vriendin woont in Canada en zolang zij nog geen Nederlands spreekt, mag zij haar beroep hier niet uitoefenen. Mijn Engels is vrijwel vlekkenloos en mijn Frans wordt steeds beter. Op grond daarvan hebben we besloten dat ik naar Canada kom en op termijn zien we wel weer verder.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet zenuwachtig ben. Waar ik zal wonen, spreekt iedereen Frans en nauwelijks Engels. Ik moet dus nog flink mijn Frans bijschaven om daar mee te kunnen draaien in het dagelijks leven. Ook is dit vereist voor een baan. Los daarvan zijn er op het moment totaal geen vacatures te vinden voor mij en ik heb nog veel te leren op het gebied van plaatselijk wetgeving omtrent veiligheid (arbo) en fysieke verschillen met de Nederlandse werkvloer.

Ik heb geleerd dat het een kwestie is van koffiedik-kijken/glazenbolwerk… Kortom: het is moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren. Daarom moet je vooral een keuze maken op basis van gevoel. Het is belangrijk er veel over te praten met elkaar en dat het mogelijk is alles tegen elkaar te kunnen zeggen, zonder daar kwaad of opgewonden over te worden. Gelukkig zijn jullie kinderen nog vrij jong en kunnen heel snel een nieuwe taal oppikken (en voor Nederlandse kinderen is Engels nog een makkelijke taal ook). Wellicht realiseren ze nog niet goed wat voor consequenties de verhuizing heeft, maar sluit ze ook niet buiten, zodat ze zich kunnen voorbereiden op wat wellicht komen gaat.

Zoals ik zei: het is een gevoelskwestie. Denk jij dat je kunt aarden in het land en de streek waar jullie naartoe verhuizen? Hoe denk je dat het leven eruit zal gaan zien?

Als jullie de sprong wagen, zorg dan dat jullie in ieder geval daar een keer uitgebreid zijn geweest. Een nieuw huis uitzoeken, eventueel een paar mensen in de buurt ontmoeten, kijken voor een nieuwe basisschool voor de kids en kijken voor vacatures voor jezelf. Als er niet direct een baan voor je klaarligt, is dat geen reden om alles af te blazen. Wellicht kun je zorgen voor iets meer financiële ademruimte, voor het geval het nog een tijdje duurt voor je iets leuks vindt.

Ga ook eens praten met familie en vrienden. Vanzelfsprekend zullen ze het jammer vinden als jullie zo ver weg verhuizen, maar aan de andere kant… Ik kreeg van een aantal vrienden ook de reactie dat ze enorm blij voor me zijn, dat ze meeleven in alle spanning en dat ze me zeker op komen zoeken daar! En je bent uiteraard nooit te oud om nieuwe vrienden te maken. :wink:

Nogmaals: neem de tijd en krop je twijfels niet op tot paniekreacties!

Zou ik gaan? Ik kan moeilijk voor je beslissen en onze situaties zijn niet helemaal hetzelfde. In mijn eigen geval ga ik er gewoon voor: een spannende nieuwe uitdaging en een fantastische berg ervaringen die gaan volgen!

Helemaal eens met Jurenb.

Het is persoonlijk.

Dit is mijn kort verhaal.
Ik zelf heb 18 jaar geleden mijn biezen gepakt, nu moet ik zeggen dat ik mijn man hier in South Cal hebt ontmoet. Maar ik had geen twijfel en geloofde in mezelf dat dit mijn nieuwe home zou worden.
Ik kwam hier met niks, sprak toen niet zo goed Engels. Moest veel dingen zelf uitzoeken, in 1991 had niet iedereen een computer, laat staan Internet. Ben terug gegaan naar college… heb gedaan wat ik moest doen. Na twee jaar heb ik een part time job gevonden en ik werk nu nog steeds voor deze company.
Ik ben erg goed terecht gekomen, ik leef een goed leven, zou niet meer terug weg willen. Twee weken vakantie/bezoek in Nederland is genoeg voor mij.
Het enigste is dat ik zo af en toe mijn familie mis, maar nu komen ze allemaal regelmatig hier. En ik ga ook regelmatig terug naar Holland.

Er zijn hier (OC and LA) veel Nederlanders. Als ik me niet vergist hebben we hier ook een Nederlandse school.

Volg je hart.

Je kan me emailen als je meer vragen hebt.

MVG

:vak02:Peggy

Peggy, hoe oud was je toen jij naar Amerika ging? Ging jij met een doel naar Amerika? Of was het een spontane beslissing?

Hoi Prue,

Ik was 32. In Mei ging ik op vakantie en heb toen mijn man ontmoet. Ben in Sept terug gegaan en ben gebleven. Ik heb nooit getwijfeld en heb er geen spijt.

:vak02:Peggy

Waarom niet gaan. Je voordeel is dat je man Amerikaan is, misschien familie van hem in de buurt of vrienden, maar hij zal Amerika onderhand wel ontgroeit zijn.

Ga er heen en kijk waar je eventueel komt te wonen, zoek er goede scholen voor de kinderen, leuk huis. Ga er niet heen met een vakantie gevoel, maar ik ga daar wonen gevoel en kijk niet door een roze bril. Nu loop je maar te denken en te malen, niet goed, want zo wordt je steeds ontzekerder.
Maar als je je eigen baan niet wilt opgeven, ja…
Natuurlijk moet je fingen opgeven, maar je krijgt er zoveel andere dingen voor terug. En wie weet vind je een leuke goed baan ook daar, maar misschien ga je in de USA totaal wat anders doen. Zie het als een uitdaging…

Ik weet er alles van.
susc6 met je beslissing!
groet uit een warm Zuid Afrika,:zon02:

ik wil graag gaan (ben nu 14) als ik 24/25 ben wil ik echt gaan
Maar hoe doe je het met je werk en zo
ben echt heel onzeker over dit want iedereen schrijft best negatief over de prijzen
(Wil in New Hampsire gaan wonenmet de voorkeur het plaatje Derry) Is op 50 min van boston en op een uur van canada
Mijn engels is erg goed(in tegestelling tot mijn medeleerlingen) ik zou graag iets in het ontwerpen gaan doen (games maken enz ) en misschien zelfs in boston gaan werken maar is dit te houden met 50 min heen en terug en files soms???
tanks alvast