Is er iemand die me iets kan vertellen over de mogelijkheid voor mensen uit Peru om een zorgverzekering af te sluiten? Namen van goeie verzekeraars, eventuele kosten per maand, etc.
Ik ben blij met alle informatie.
Mag ook per privebericht!
Dick
Is er iemand die me iets kan vertellen over de mogelijkheid voor mensen uit Peru om een zorgverzekering af te sluiten? Namen van goeie verzekeraars, eventuele kosten per maand, etc.
Ik ben blij met alle informatie.
Mag ook per privebericht!
Dick
Hoi Dick,
Als iemand hier (in Peru) in loondienst werkt (wit, op de loonlijst) heeft hij/zij een verplichte verzekering die ongeveer alles dekt (EsSalud). De wachttijden zijn soms lang en niet iedereen is overtuigd van de goede kwaliteit. De ziekenhuizen van EsSalud worden hospital genoemd.
De werkgever betaalt 100% van de premie.
Daarnaast zijn er (particuliere) clinica’s, waarvan wordt gezegd dat ze beter zijn. In ieder geval zijn ze veel duurder. Veel clinica’s hebben een eigen verzekering, maar pas op, vaak valt er van alles niet onder of is er een (te) laag verzekerd maximaal bedrag. (Er zijn bijvoorbeeld verzekeringen voor kanker, maar wat heb je daaraan met een hartaanval, en andersom).
Echte verzekeraars zijn er ook. Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer. Toevallig heeft er net vorige week een groot overzicht in de krant gestaan van verzekeringen. Als je Spaans een beetje redelijk is, kom je er wel uit. Je vindt de pagina uit de krant (als PDF-file) op: http://e.elcomercio.pe/101/impresa/pdf/2009/03/13/ECTU130309b5.pdf
Je vindt daar alles, inclusief prijzen (er gaan ongeveer 4 soles in een euro).
(Ik praat alleen over ziekenhuizen, omdat Peru geen systeem kent van huisartsen, zoals in Nederland. Je gaat hier altijd naar hospital dan wel clinica).
(Altijd de kleine lettertjes lezen! Verzekeraars, vooral die van ziekenhuizen, doen enorm hun best om de klant te misleiden.)
Sterkte met zoeken.
Bas
Ha Bas, hartelijk dank voor je informatie. Het gaat om een vriendin die niet op de loonlijst staat en dus niet via haar werk verzekerd is. We zijn nu aan het kijken wat wel kan…ik ga haar het artikel doorsturen, kan ze zelf lezen!
Dick
Je kunt je bij Es-Salud ook vrijwillig verzekeren tegen redelijke prijs. Vaak is de wachttijd zo lang dat men voor niet-spoedgevallen toch zijn toevlucht neemt tot een betaalbare privé kliniek (bijvoorbeeld Peruano-Japones in Lima), ondanks verzekerd zijn bij Es-Salud. Bij spoedgevallen is er natuurlijk geen wachtlijst en dan heeft een verzekering bij Es-Salud wel zin (afgezien van overwegingen van kwaliteit).