Zonnepanelen op de Filipijnen!!

Sedert een tijdje zit ik met het idee om zonnepanelen te plaatsen achter ons huis in Caibran (Biliran Island)
Via google ben ik op een paar leveranciers gevallen in de omgeving van Manila .Ik zou ze echter zelf willen plaatsen bij mijn volgende bezoek net zoals ik hier in Belgie deed. Na 20 jaar huwelijk ken ik wel de filipijnse mentaliteit wat betreft kopen en leveren,en hun manier van denken dus daar gaat het niet om.
Ik weet ook dat zonnepanelen die warmer worden dan 25° een opbrengst verlies geven van 10 tot15%.
Alleen rest mij de vraag , moet men werken met batterijen of kan men terugleveren op het net , uiteraard zonder GSC , dat weet ik wel !!!hahaha…
Weet iemand hier meer over of heeft iemand er reeds geplaatst ???

Ook ik hou mij aanbevolen voor info van ervaringsdeskundigen met betrekking tot zonnepanelen in de Filippijnen. Ben zelf n.l. niet zo’n klusser (je kent het wel twee paar linkerhanden). Verblijf regelmatig aan zee in een typhoon gebied dus ben wel bang dat zonnepanelen in geval van stormachtig weer snel beschadigd kunnen raken door rondvliegende / afgerukte takken, vallende kokosnoten etc. en dan heb ik het nog niet eens over door de wind losgerukte panelen. Wie oh wie heeft hier ervaring mee?

Terug leveren aan het net is er niet bij in Filippijnen, je moet dus puur en alleen je eigen batterijen vullen. Probeer een solarinstallatie zie lokaal mogelijk te kopen. Dus als je op Biliran zit ,zou ik geen installatie in manila kopen, Probeer in Tacloban of andere grote stad wat te kopen. Koop je wat in manila en er is later wat kapot komt men dus never niooit naar Biliran voor reparatie, of je moet zelf handig zijn.
Ik zie hier in Palawan vooral veel kleine paneeltjes op de daken zo 50 bij 50 centimeter, vallende takken kunnen ze wel tegen als ze niet te dik zijn, vallende kokosnoot is wat andere koek natuurlijk , maar wie gaat nu zo een paneel onder de bomen zetten,tis toch de bedoeling zonlicht op te vangen ?

Natuurlijk had ik wel gedacht om een verkoper te vinden in Tacloban of Ormoc.Bomen die eventueel op je eigendom staan op minder dan 20 meter worden het liefst met de grond gelijk gemaakt, en als het kan plaats je panelen op de grond zuidgericht en een invalshoek van 10° verticaal .

Paneeltjes van 50 x50 cm zullen ook niet veel electriciteit genereren.
Het is de bedoeling als ik dan toch een investering doe er meteen een volledig huis te laten op verlichten of toch zoveel mogelijk!!

Ik zal vandaag hier eens info trachten in te winnen .

http://bluesolara.sulit.com.ph/

Hieronder een interessant stukje vanaf de website www.bluesolara.com: solar energie vs generator:

Many people in the Philippines have purchased generators as a way of beating the current energy crisis, but in doing so they may have sacrificed their peace of mind. One alternative that people have considered is solar energy which is noiseless and non-polluting. But which of these options is really better? Not enough public education has been done on the merits and disadvantages of solar energy.
When is it best to go for solar energy and when should one settle for a generator? What are some of the important things you should consider in deciding for one over the other? It all depends on your short term and long term needs, where you live, and whether certain issues are important to you.
A common perception about solar energy is that it is expensive, but this is wrong. For an investment that will last you thirty years or more, solar energy systems are a very good value. There is almost no running cost and the replacement costs of some equipment such as batteries only occurs once every few years.
In home based solar energy systems, a group of photovoltaic modules (or solar panels) is used to generate enough power for the household by placing them on a rooftop or similar open space. Batteries are used to store the energy produced and ensure that electricity is available both day and night. The rest of the system includes equipment to control the charge level of the battery (a controller) and another called an inverter which converts the battery’s energy to 220 volts AC so that standard household appliances such as televisions, fridges, and fans can be used.
Generators provide an easy but ultimately expensive standby power source. They are readily deployed and can supply power indefinitely as long as fuel is available. The initial cost of a diesel or petrol generating set (genset) is also lower than a solar energy system of the same capacity. Solar electric systems, on the other hand have a higher entry cost and can only store free sunshine during the day. If you run out of power at night you would need to wait until the next day to replenish the batteries.
A solar energy system may cost more to start with, but it costs very little to run. In fact the only running cost is that of replacing batteries every few years. Because the energy is stored, you can use as little or as much as you want at the same efficient rate. However, being more conservative lets you run your system for a longer period without recharging.
The choice of generator versus solar energy system depends largely on your planning horizon. Maintenance costs have been ignored. The PV system pays off against the generator after about three years in terms of maintenance. If you plan to use standby power continuously for three years or more, you’re better off with a solar energy system.
Comparing solar energy with generators watt-for-watt is not correct because you may need a much smaller capacity solar energy system to run the same load. Generally, generators are designed to handle a worst-case load. You determine the maximum load by adding the various loads in your house, and then you select a generator that is sized above that maximum. With solar energy, on the other hand, you need to know the characteristics of that load in addition to the maximum.
For example, the maximum power a refrigerator will draw occurs momentarily when the compressor motor starts (you can hear it start every few minutes). The power drawn is less when the compressor is running steadily, and the refrigerator draws very little power when the compressor is not running. If you were selecting a generator for your refrigerator, you should select one that will be able to run its maximum load. If you were running the same refrigerator on solar energy, it would be equally important to design for the total energy consumed by it.
Photovoltaic technology provides additional environmental and social advantages over other energy sources such as gasoline fuels. Some of the advantages are:
• Solar delivers free energy
• There are virtually no maintenance costs
• There is no pollution during operation
• No noise emissions
• Solar provides power for many applications
• No dangerous fumes or fire risks
• Simple and reliable service both day and night.
Cost of Usage: Does a generator cost money to run? Yes, it uses fuel, gasoline, diesel, propane or natural gas. Does solar energy system cost money to run? No, there is no fuel involved.
Maintenance: How much maintenance does a generator need? A generator needs oil and filter changes regularly just like your car. How much maintenance does a solar energy system need? None. (Battery replacement is not considered maintenance).
All mechanical devices, generators included, will wear to the point of wearing out at which point they must be replaced. The choice of a diesel generator, a far more expensive alternative than a gasoline fueled unit, is made because of the far lower life cycle cost of diesel. A diesel generator that is well cared for should easily last 15 years with nothing more than cleaning, occasional adjustment, and periodic fluid changes.
There is no point wasting fuel and firing up your generator just to keep a few lights running.
Yes, the initial cost of solar energy is high, but you get the advantages of low running cost and a system that is modular and expandable. You can start with a small solar energy system now and add on to it when you have the means. Solar is an energy solution that goes far beyond the present energy crisis. It is a solution that will keep saving you money for many years to come.

Natuurlijk weet ik ook wel dat het niet handig is om panelen onder bomen te plaatsen. In mijn geval staat het hutje aan de kust, heeft een groot plat dak maar is wel omringd door bos. Na een storm ligt er altijd een aanzienlijke hoeveelheid aan afgebroken takken en bladeren op het dak. Wordt er stormachtig weer voorspeld hoger dan stormsignal 2 dan haal ik nu ook de satellietschotel van het dak. Misschien zou dat met een of andere quick connect / disconnect ook met panelen kunnen? :vak02:

Nee,paneeljes van 50 bij 50 centimeter leveren niet veel stroom. Maar veel simpele boeren en vissers hier in Palawan hebben niet meer dan een paar lampjes in huis. Tv, koelkast en dergelijke zijn voor hun finacieel onberijkbaar. het solarpaneel hebben de meesten op afbetaling= 300 peso per maand, dat is nog net haalbaar, en tis goedkoper en beter dan die stinkende petroleum lampen in huis.
grote delen van Palawan zijn nog niet op het elektranet aangesloten, en een generator is zeker qua verbruik niet goedkoop heb zelf een kleinetje op bezine die een lter per uur op slurpt= 70 peso, staat dagelijks van 6uur savonds tot 10 uur aan dus draaid er 4 liter=280peso per avond door heen. Das voor veel mensen een dagsalaris hier. Heb nou pas een dieselgenerator gekocht die zou zuiniger moeten draaien.
Zonnepanelen vind ik geen optie, is te grote uitgave wil je alles op panelen laten draaien

Ik vermoed dat jouw huis een beetje op zijn belgisch ( of europees) is ingericht , mijn vraag is ; Moest je de nodige zonnepanelen leggen, hoeveel zou je eraan moeten spenderen, dan kan ik mij toch al een richtprijs voorstellen!!

Ik heb een mail gestuurd naar bovenvermelde verkoper maar nog geen antwoord gekregen, maar ja we weten dat ze niet van de rapste zijn hé !!!

ik vermoed als je wat handig bent kan je veel dingen vindendie goedkoper zullen uitvallen dan hier op deze site. http://www.bluesolara.com/module/products/solar-panels/
Er is wel een goed voorbeeld hoe alles in elkaar te steken en hoe alles werkt.

ik heb er ook aan gedacht zonnepanelen tr plaatsen maar heb besloten om het niet te doen veel te duur ik betaal nu een 500peso per maand eer ge die zonnepanelen hebt terug betaald dan zijn we al 10 of 15 jaar verder en wint ge niet zoveel denk ik groetjes

Dat is hier het punt. Ik betaal ook ongeveer 600 Pesos per maand. Dus een duurdere zonnepaneel investering is nu nog niet aan de orde.De overheid heeft geen interesse hier, dus geeft ook geen subsidie. Als je het overweegt gaat het om de toekomst, dus een principe kwestie. Succes en blijf iedereen op de hoogte houden Wilhelm.