Hallo allemaal!
Afgelopen zomer heb ik vrijwilligerswerk gedaan in Italie. Ik kan je vertellen dat het helemaal geweldig was!
Volgens de website Beheerder Arturo is er hier behoefte aan wat ervaringen dus zal ik jullie wat vertellen over mijn werkkamp.
Ik had mij opgegeven voor een werkkamp van 2 weken in de buurt van Torino (ongeveer 150 kilometer van Milaan af). De reis moesten wij zelf boeken (ik ben samen met een vriendin gegaan). Die hebben wij heel goedkoop via Ryanair kunnen boeken (65 euro voor een retour). De rest van de route per trein afgelegd.
Het werkkamp waar ik heen ben gegaan was een organisatie voor psychiatrische en gehandicapten mensen. Er waren 3 landhuizen in een geweldige omgeving in de bergen. Ik en de andere vrijwilligers sliepen in tentjes bij het huis van de psychiatrische patienten.
Tijdens de twee weken hebben we heel wat klusjes gedaan, zoals in de keuken helpen, de tuin bijhouden, schoonmaken, verven, verven en nog eens verven!!
Ik moet eerlijk zijn dat ik niet super hard heb gewerkt. Het werkkamp vond dat namelijk niet zo belangrijk. Ze vonden het al erg fijn dat wij daar waren en konden socializen met de patienten. Zodat zij ook eens andere mensen zagen. Het werk wat voor hen dan ook meer bijzaak dan noodzaak.
Communicatie tussen de patienten was in het begin wat lastig aangezien ik geen italiaans kon spreken. Na verloop van tijd ken je wel wat woorden en zinnen en met handen en voetenwerk kom je ook een heel eind. Toen wij vertrokken waren de patienten dan ook erg verdrietig, wat toch laat zien dat ook zij zich vermaakt hebben die 2 weken en zich zijn gaan hechten aan ons.
In het kamp waren wij met totaal met 9 vrijwilligers uit verschillende landen. Wij hadden een hechte groep en deden van alles samen. We gingen ongeveer elke avond stappen of een feestje bouwen.In het weekend toen we vrij waren zijn we 2 dagen naar zee geweest.
Na de 2 weken kon je goed het verschil zien in het kamp. De huizen waren mooi opgeknapt en zaggen er weer netjes uit. Ons werk was niet voor niks geweest.
Het afscheid met de vrijwilligers was erg zwaar aangezien iedereen erg gehecht aan elkaar was geraakt, maar met een hoop mooie herrineringen is iedereen naar huis gegaan.
Ik heb nog nooit eerder zo’n geweldige werkvakantie gehad, en het is wat mij betreft dan ook zeker voor herhaling vatbaar.
Ik heb dit geregeld via de organisatie VIA. http://www.xs4all.nl/~vianl/index.htm
Een andere organisatie waar je mee kan gaan is www.SIW.nl
Let wel op dat deze organisatie een stuk duurder is dan VIA en eigenlijk precies dezelfde werkkampen heeft.
Ik hou nu op met typen, want als het aan mij ligt kan ik nog wel uren doorgaan. Als iemand vragen heeft of iets wil weten. Kom maar op!
Groetjes
Janneke
p.s Arturo…tevreden???