Zomerwerkkamp Italie

Hallo allemaal!

Afgelopen zomer heb ik vrijwilligerswerk gedaan in Italie. Ik kan je vertellen dat het helemaal geweldig was!
Volgens de website Beheerder Arturo is er hier behoefte aan wat ervaringen dus zal ik jullie wat vertellen over mijn werkkamp.

Ik had mij opgegeven voor een werkkamp van 2 weken in de buurt van Torino (ongeveer 150 kilometer van Milaan af). De reis moesten wij zelf boeken (ik ben samen met een vriendin gegaan). Die hebben wij heel goedkoop via Ryanair kunnen boeken (65 euro voor een retour). De rest van de route per trein afgelegd.

Het werkkamp waar ik heen ben gegaan was een organisatie voor psychiatrische en gehandicapten mensen. Er waren 3 landhuizen in een geweldige omgeving in de bergen. Ik en de andere vrijwilligers sliepen in tentjes bij het huis van de psychiatrische patienten.
Tijdens de twee weken hebben we heel wat klusjes gedaan, zoals in de keuken helpen, de tuin bijhouden, schoonmaken, verven, verven en nog eens verven!!

Ik moet eerlijk zijn dat ik niet super hard heb gewerkt. Het werkkamp vond dat namelijk niet zo belangrijk. Ze vonden het al erg fijn dat wij daar waren en konden socializen met de patienten. Zodat zij ook eens andere mensen zagen. Het werk wat voor hen dan ook meer bijzaak dan noodzaak.
Communicatie tussen de patienten was in het begin wat lastig aangezien ik geen italiaans kon spreken. Na verloop van tijd ken je wel wat woorden en zinnen en met handen en voetenwerk kom je ook een heel eind. Toen wij vertrokken waren de patienten dan ook erg verdrietig, wat toch laat zien dat ook zij zich vermaakt hebben die 2 weken en zich zijn gaan hechten aan ons.

In het kamp waren wij met totaal met 9 vrijwilligers uit verschillende landen. Wij hadden een hechte groep en deden van alles samen. We gingen ongeveer elke avond stappen of een feestje bouwen.In het weekend toen we vrij waren zijn we 2 dagen naar zee geweest.

Na de 2 weken kon je goed het verschil zien in het kamp. De huizen waren mooi opgeknapt en zaggen er weer netjes uit. Ons werk was niet voor niks geweest.
Het afscheid met de vrijwilligers was erg zwaar aangezien iedereen erg gehecht aan elkaar was geraakt, maar met een hoop mooie herrineringen is iedereen naar huis gegaan.
Ik heb nog nooit eerder zo’n geweldige werkvakantie gehad, en het is wat mij betreft dan ook zeker voor herhaling vatbaar.

Ik heb dit geregeld via de organisatie VIA. http://www.xs4all.nl/~vianl/index.htm
Een andere organisatie waar je mee kan gaan is www.SIW.nl
Let wel op dat deze organisatie een stuk duurder is dan VIA en eigenlijk precies dezelfde werkkampen heeft.

Ik hou nu op met typen, want als het aan mij ligt kan ik nog wel uren doorgaan. Als iemand vragen heeft of iets wil weten. Kom maar op!

Groetjes
Janneke
p.s Arturo…tevreden???

Ciao Janneke,

Ha, eindelijk eens een keer een verslag over ervaringen van vrijwilligerswerk en een link
http://www.xs4all.nl/~vianl/index.htm
naar vrijwilligerswerk die… wérkt.

Heel leuk en interessant verslag. Ik moest wel even met mijn ogen knipperen toen ik las dat je geen Italiaans verstond, maar na even nadenken bedacht ik dat dat voor die psychiatrische patienten misschien wel het allerbelangrijkste is:
geen woorden ,maar daden!
Ze zàgen immers wat jullie kwamen doen en vervolgens moet die communicatie vaak een bron lachen zijn geweest.

Trouwens als je drie opgeknapte huizen achterlaat zien ze dat nog steeds en daar mag je best trots op zijn.

Interessant Janneke vind ik ook dat je dus niet alleen met Italiaanse, maar ook met andere buitenlandse vrijwilligers blijkbaar samen gewerkt hebt!
Zo doe je dus ook nog eens buitenlandse kennissen op.
Uit welke landen kwamen die andere vrijwilligers? Ik neem aan dat de gemeenschappelijke taal dus (?) Engels was.

In zo’n situatie lijkt het mij wel handig om, als je voor de eerste keer gaat, met z’n tweeen, met een vriend of vriendin dus, te gaan. Maar noodzakelijk is dat natuurlijk niet.

Enfin, jij bent weer een leuke en heel waardevolle ervaring rijker en niet alleen jij, maar ook die patienten daar hebben een leuke vakantie gehad, dacht ik zo als ik jouw verslag lees.Grazie.

Distinti Saluti
Arturo

Hee Arturo,

Wij zaten daar met 9 vrijwilligers waarvan
2 uit italie
2 uit servie
2 uit slovenie
1 uit polen

En wij 2 natuurlijk uit nederland. Er waren 2 vrijwilligers die zowel italiaans als engels konden. (italiaanse en sloveense vrijwillgers)
ZIj vertaalde vaak een hoop dingen. Ik kan inderdaad geen italiaans, maar na 2 weken daar gezeten te hebben kon ik wel globaal begrijpen waar ze het over hadden als ik ze hoorde praten. Het viel de mensen in het kamp ook op dat we na een tijdje steeds meer dingen begrepen. Met patienten konden we kleine zinnetjes praten en veel handen en voetenwerk! Erg leuke uitdaging in ieder geval.

Tussen de vrijwilligers was engels en italiaans de meest gesproken taal. Het was ook erg interessant om te zien dat het engels van iedereen ontzettend verbeterde naarmate het kamp vorderde.
Een italiaans jongen sprak in het begin abosluut geen engels omdat hij vond dat hij het niet kon, op het einde kletste hij vrolijk met ons mee.

Janneke

Cara Janneke,

Acht van de negen personen hadden dus iemand met wie ze in de moedertaal konden spreken en ja dan kun je ook goed overleggen hoe een-en-ander in een andere taal gezegd moet worden en dan leer je die taal inderdaad snel stukken beter, bovendien komen dan natuurlijk ook nog de verbeteringen, suggesties van de anderen! Feitelijk heb je met zo’n werkkamp van 9 personen uit 5 landen de hele dag privé-taalles! (P.S.: Die ene Pool heeft misschien nog wel het meeste van andere talen geleerd… ) En je leert ook nog verven…

Het gaat mijns inziens bij vrijwilligerswerk nòòit om het (hard) werken op zich, maar om het idee dat daar achter zit: contact met mensen door gewoon iemand, die om wat voor reden hulp nodig heeft of op een andere manier gehandicapt is,even een tijdje helpen. Dat contact is altijd tweezijdig postitief en daarnaast is het een leuke manier van vakantie vieren: je leert mensen kennen (uit Italie,Slovenie,Polen, Servie en Nederland en ik denk dat als je later in de buurt bent, je altijd even langs kunt wippen, met andere woorden je doet met vrijwilligerswerk ook nog adresjes op. Het werk werkt dus naar twee kanten.

Moesten jullie het eten ook zelf betalen?

Distinti Saluti
Arturo

Hee die Arturo,

Of wij het eten zelf moesten betalen? Nee hoor! Wij werden daar werkelijk helemaal volgestopt met eten. De bijnaam die wij het kamp hadden gegeven was niet voor niks FAT-camp!

In de ochtend mochten we zelf bepalen wat we graag wilden eten. Dat haalden ze dan een keer per week in de supermarkt.
Om 1 uur in de middag en half 8 s’avonds kregen we dan nog warm eten. Eerst een bord pasta…(natuurlijk) En daarna de secondo (zo heet dat toch?) dus vlees en groentes.
Tussendoor was er ook altijd genoeg eten als je lekker even wilde snacken. Fruit was er volop, koekjes, ijs, soms was er tiramisu…
Ik ben niet voor niks een kilo aangekomen!! hahahha

Wat betreft de contacten? Ja die zijn erg goed. We sturen veel emails naar elkaar of smsen. Nou zal dit wrs wel weer minder worden. Maar als ik ik heb er in ieder geval een aantal mooie slaapadresjes bij!

Groetje
Janneke

Hallo!

Helemaal geen gek idee, ben zelf 18, en denk wel dat je wat geld moet sparen om dat een feestje te kunnen bouwen of niet? niet dat het daar om gaat maar je moet wel wat geld hebben om te leven of niet?

Mooi!

groeten, Johan

Johan,

Het feest bestaat uit verven,verven en nog eens verven. Dat kost niks.

L.S.

10 Vrijwilligers gezocht voor werk in… Rome.

Op de website van “Vrijwilligerswerk Internationaal Aktief” (VIA) lees ik:

Citta dell’utopia Roma

The Municipality of Rome has given to SCI an old house which will become the centre of the SCI-Italy activities at local, national, international level.

The project called “La Città dell’Utopia” (The city of utopia) consists in putting together international and local associations working together on common issues like participated democracy and active citizenship, voluntary work, intercultural and sustainable lifestyles in the old house, in order to give to the quarter a lively place in which meeting, workshops, initiatives will take place.

There is the need to renovate all the structure, but going step by step we want to go on with the work started in previous workcamps with the “BIO-OSTERIA” (Organic restaurant).

The volunteers will start to prepare the renovation work of the room that will become the organic restaurant.
Work foreseen: Taking out the old floor, digging, carrying bags of the material removed, ecc…

Life conditions are quite primitive, and work quite hard, therefore only very motivated and willing volunteers are very welcome .

Study part will be on the project of the house, on active citizenship and on the experimentation of participated democracy started by the municipality XI of Rome.

Number of Volunteers: 10

Tijdvak:"Begin:December 5, 2004, End: December 15, 2004
Topic: Environment
Campcode:IT-6-10

Meer info zie:

http://www.xs4all.nl/~vianl/index.htm

Klik aldaar op:
“kampdatabase”

Zoek je vrijwilligerswerk in andere landen, of zoek je liever op thema van het vrijwilligerswerk? Handig is dan:

http://camps.sciint.org/