Zomerfestivals in Japan

Ik ben van plan komende zomer weer naar Japan te gaan, en dan specifiek voor de zomerfestivals in het noordelijke deel van Honshu. Nu ben ik al even aan het zoeken geweest en heb al een aardige lijst festivals begin augustus:

[ul]
[li]Nebuta Matsuri (Aomori)[/li][li]Kanto Matsuri (Akita)[/li][li]Tanabata Matsuri (Sendai)[/li][li]Neputa Matsuri (Hirosaki)[/li][li]Hachinohe Sansha Taisai (Hachinohe)[/li][li]Oshika Whaling Festival (Oshika)[/li][li]Shiogama Minato Matsuri (Shiogama)[/li][li]Sansa Matsuri (Morioka)[/li][li]Hanakasa Matsuri (Yamagata)[/li][li]Niigata Matsuri (Niigata)[/li][li]Nagaoka Matsuri (Nagaoka)[/li][li]Takasaki Matsuri (Takasaki)[/li][/ul]
Nu zal ik ze onmogelijk allemaal kunnen bezoeken, en waarschijnlijk zal een aantal wel in de categorie “meer van hetzelfde” vallen. De festivals in Aomori, Akita en Sendai (gezamenlijk bekend als “de drie grote festivals van Tohoku”) en ook Hirosaki lijken me no-brainers. Maar voor de rest?

Heeft er iemand al eens dergelijke festivals bezocht? Wat zijn aanraders, wat juist niet zo, en wellicht ontbreekt er juist nog een geweldig festival? En ook andere tips voor die regio zijn welkom, die hele regio is nog volkomen onbekend terrein voor mij.

In die festivals hebben wij ons nog niet zo in verdiept.
Maar het toeval wil dat wij precies die twee dagen in Sendai zijn als het Aoba Matsuri Festival er is.
We hebben deze twee dagen al vol gepland maar zullen ongetwijfeld hier wat van mee krijgen.
T.z.t. zullen we hier op het forum wel verslag uit brengen.
Verder zijn wij ook nog steeds op zoek naar allerlei informatie.Veel steden hebben een eigen website waar je info kunt afhalen.Maar het noorden van Japan gaan inderdaad niet veel mensen naar toe en blijft welliswaar wat onbekend terrein.

Datum van dit festival,zie boven,is 19 en 20 mei.

Dat is een kleine 3 maanden te vroeg voor mij, maar ben zeker benieuwd!

Vorig jaar was ik (niet geheel toevallig) in Nara tijdens Wakakusa Yamayaki, was toch zeker een van de hoogtepunten van die trip. Van de hele ceremonie heb ik door de enorme drukte weinig meegekregen, maar het vuurwerk en vervolgens een brandende berg is toch niet te missen. En daarna de tientallen eetstalletjes uitproberen…

Misschien ben je aan het mee lezen in ons reisverslag en dan heb je kunnen lezen dat we er niet voor gekozen hebben om in Sendai iets van het festival mee te nemen.We hebben er voor gekozen om naar Matsushima te gaan wat erg mooi was en indrukwekkend omdat er ook nog sporen van de aardbeving/tsunami te zien waren.Morgen is onze laatste volle dag hier,mocht je nog info nodig hebben,laat het dan maar weten.Misschien kunnen we nog iets voor je betekenen.

Groetjes Jan en Yvonne

Ik was (nog) niet aan het meelezen, waar kan ik jullie verslag ergens vinden?

Ik heb de plannen voor deze zomer overigens toch even (bijna letterlijk) in de ijskast gezet. In april nog in Taipei kunnen ervaren hoe goed ik tegen de warmte kan (niet dus), en in Japan zal het in de zomer alleen nog maar erger zijn. Dat gaat dus geen succes worden. Wellicht dat ik in het najaar nog die kant op ga, en anders volgend jaar toch maar eens in het hanami-seizoen…

Geniet nog van die laatste dag! Jullie eindigen overigens weer in Tokyo? Ik las net dat vandaag de Tokyo Sky Tree is geopend…

Het is nu niet zo warm hier, momenteel een graadje of 14 en lichte regen in Hirosaki.

Ons verslag kun je lezen op http://www.jan-yvonne-japan.reismee.nl

Veel van die festivals trekken veel publiek aan dus erg druk en dan ook nog die warmte erbij; dat lijkt mij ook te veel van het goede.
Wij ervaren nu wel dat je rond deze tijd overal rustig kunt rondkijken want druk met toeristen is het niet, al helemaal geen niet-aziaten.

Oh ja, dat vergat ik nog.

De Sky Tree Tower is inderdaad nu geopend maar daar komen wij niet aan te pas; de eerste maanden alleen als je reserveert en dat zit al weken vol.

Ik heb een collega van een wereldconcern waar ik werk in Tokyo en die vertelde hetzelfde al!