Beste mensen,
ik wil in de zomer naar India gaan, juli/augustus.
Ik weet dat het dan regenseizoen is, maar is het leuk om dan door India te rezien. Ik ken iemand die dat afraadt, maar is dat echt zo erg??
Groet, Jos Bartman
Beste mensen,
ik wil in de zomer naar India gaan, juli/augustus.
Ik weet dat het dan regenseizoen is, maar is het leuk om dan door India te rezien. Ik ken iemand die dat afraadt, maar is dat echt zo erg??
Groet, Jos Bartman
Ik ben slechts een paar dagen in Delhi geweest rond die tijd, dus ik heb niet echt ervaring met reizen door India in die tijd. Maar volgens mij moet je bestand zijn tegen extreme luchtvochtigheid en hitte om het leuk te hebben in die tijd.
Ik ben al vaak in die periode in India geweest. Komende zomer weer. Laat je niet afschrikken door het regenseizoen. Het kan meevallen, maar ook tegenvallen. Je weet het eigenlijk nooit. Waar wil je eigenlijk naartoe?
geloof dat er vorig jaar flinke overstromingen waren…
zelf ben ik in augustus van chennai naar het zuiden gegaan, door het binnenland naar mumbai. Amper regen gehad. Twee weken ervoor regende het er wel erg hard.
Ik heb me nooit zo laten weerhouden door regenseizoenen (ben ook in Mexico en Vietnam in het regenseizoen geweest). Nooit échte problemen gehad.
ik ben vorig zomer in juli in Noord India geweest, vooral in Agra was het erg heet
De ergste hitte in Delhi heb ik door vliegproblemen “gelukkig” gemist
we hebben af en toe een flinke plensbui gehad maar verder weinig last van gehad, onderweg wel gezien dat het op sommige plekken zwaar geregend had vanwege de grote meren water in de dorpen, toen ik net thuis was zag ik dat er flinke overstromingen waren, maar daar hebben wij weinig van gemerkt toen we er waren…
Hoi hoi,
Ik heb zelf vorig jaar van Augustus tot en met oktober in Zuid-India gezeten en best wel flinke buien meegemaakt, maar die duurden meestal niet veel langer als een halfuurtje.
Dat mag de pret niet drukken, sterker nog, het kan soms best een aangename verfrissing zijn.
Alleen in de buurt van Madurai heb ik wat problemen gezien met gedeeltelijk verdwenen wegen, maar dat was dan wel bij stukken waar gewerkt werd aan de weg.
Ik zou persoonlijk zeggen: Gewoon gaan en geniet ervan ![]()
is het niet zo dat de kans op tropenziektes verhoogt op t moment dat het vochtig/regenachtig weer is? ik hoorde laatst van iemand die een of andere vage bacterie had opgelopen toen hij in India was en die kwam schijnbaar alleen voor in de natte periodes… ik weet t ook niet precies hoor, maar lijkt me het uitzoeken waard!
De risico’s zijn op zich niet veel groter in vochtig weer.
Het is wel zo dat er bij (stilstaand) water, denk aan meertjes, plassen ed., meer muggen zitten.
Dit geeft dus wat dat betreft meer risico op malaria, maar als je gewoon je paludrine, doxycicline ofzo neemt, en smeert (niet te fanatiek) met deet, heb je niet veel risico.
voor een vage bacterie hoef je alleen maar de kraan open te draaien. Bij mij werd het voor me gedaan; de ananassap was aangelengd. Ik ben er twee keer een maand geweest, ook twee keer goed ziek geweest. Ben ook maar weinig mensen tegen gekomen die het allemaal perfect gezond hebben doorstaan. Tijdens mijn laatste ´veilige´ vakantie in Frankrijk was er een teek op het idee gekomen van mijn knie te snoepen. Kan je ook een vervelende ziekte van oplopen.
ik had t niet zo zeer over vage bacteries uit t drinkwater… dat is overal bekend toch?! we zijn gewoon te verwend in Nederland!! maar goed, als t mee schijnt te vallen volgens Zoeperman, zal t wel ok zijn. en malaria is ook wel te overzien, als je er maar op tijd bij bent!
is er trouwens in heel India malaria-gevaar? en klopt t dat je terplaatste medicijnen kan halen? ik heb in Ghana Lariam geslikt, maar toch malaria gehad (was er ook bij verteld hoor, dat dat nog steeds mogelijk was). plaatselijke medicijnen zijn meestal toch beter, zijn die in India preventief of niet?
In India kun je redelijk eenvoudig doxycicline kopen, maar het is aan te bevelen om toch hier van te voren bij een tropencentrum langs te gaan. Ik weet namelijk niet hoe de kwaliteit is en je wilt niet tijdens je vakantie moeten gaan zoeken naar een apotheek.
Malaria komt niet in heel India voor, maar wat de exacte risico gebieden zijn, kunnen ze bij tropencentra precies vertellen (die hebben als het goed is de laatste info van de WHO)
afgelopen december was het globaal ten noorden van Mumbai, boven Delhi niet meer.
Kreeg dit kaartje van het tropencentrum:
http://www.fitfortravel.scot.nhs.uk/destinations/malariamaps/india.htm
Trek je helemaal niets aan van regen of hitte. Gaan, het is geweldig en zelfs aan extreme hitte wen je langzaam en is niet zo erg. Vochtig, ach…dan maar permanent een nat t-shirt.
Ziektes zijn er de laatste tijd wel meer. Oa in grote steden (Delhi) Chickengunia, een malariagerelateerde ziekte die niet fijn is en knokkelkoorts, ook niet leuk (zelf gehad en dus ervaringsdeskundige). Malaria valt mee de afgelopen paar jaar.
De meeste mensen (ook Indiers) worden ziek bij het wisselen van de seizoenen (diaree)…en zomers heb je meer kans om verontreinigd voedsel te eten. Niet getreurd…niets aan de hand.
Als diaree langer dan 3 dagen duurt: Ga naar de dokter!!!Je bent er binnen 3 dagen vanaf…Niets aan de hand…De meeste mensen wachten te lang of denken dat diaree allen het moment is dat je niets meer op kan houden, maar zij noemen het geen diaree als je gewoon water hebt als je 2 x per dag gaat…Dit is ook diaree…3 dagen en hup naar de dokter…geen probleem…thoort bij de India ervaring…