India eind juli begin augustus

Hoi
Ik wil eind juli 2007 gedurende drie weken in noordelijk India rondtrekken. Ik heb het eea al over de moesson gelezen. In hoeverre wordt je vakantie beperkt.
ik ben niet van plan om echt naar het noorden te trekken, daar de tijd te kort voor is.
Ik hoor graag van jullie
gr Marleen

als zoals vorig jaar in mumbai in 1 dag 1 meter valt dan wordt je vakantie aardig beperkt. Gelukkig is dit een uitzondering. Zelf ben ik van Chennai -> Mumbai gegaan in de maand augustus. Tamil Nadu blijft het langs gespaard van de moesson. Omdat ik daar landde en vervolgens (na eerst een stuk naar het zuiden te zijn gegaan) naar het noorden ben gereisd ben ik zo ongeveer achter de moesson aangereisd en heb bijna geen regen gezien. Had ik de reis andersom gedaan (Mumbai -> Chennai) dan had ik nu waarschijnlijk hard geklaagd.

Over het algemeen regent het niet de hele dag, en het is ook verre van koud. Aan de westkust (zelfde kant als Mumbai en met name Kerala) schijnt het wel echt dagen lang te kunnen regenen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Het ligt eraan wat je onder noordelijk india verstaat en goed je tegen de hitte kan. Gedurende juli en augustus zijn de vlakten van de Ganges en Yamuna behoorlijk heet en benauwd, al is het in juni nog veel erger. Op dat moment zijn toeristische steden als Agra, Varanasi en Jaipur echt een aanslag op je stemming. Beter is het om richting Himachal Pradesh of Utteranchal te gaan.

In juni was het daar met 30 graden goed te doen (in Delhi was het 45 graden) In die periode gaan veel Indiërs uit de steden daar op vakantie, wat je de gelegenheid geeft om makkelijk contact met mensen te maken, zonder dat je al te beducht hoeft te zijn dat ze iets aan je willen verkopen.

Het gebied is relatief dunbevolkt, kent veel natuurschoon (Corbettpark), bedevaartsoorden en tempels. Verder is daar een naar mijn idee goed functionerend systeem van shared taxi’s waardoor je redelijk makkelijk van dorp naar dorp kan reizen. Houdt er wel rekening mee dat het zicht in deze periode niet zo heel goed is en dat je er wel voor wat moet doen om de ruim 7 kilometer hoge toppen te kunnen zien.

Veel plezier en koop een goede reisgids met veel praktische info.

In het hoge noorden heb je niet zoveel last van de regen, maar zodra je richting delhi en verder gaat is er zware regenval. Zelf zou ik of naar het hoge noorden gaan, want als je naar delhi, varanasi of oostelijker of westelijker gaat verregen je.

Bericht van een verregende reizigster.

Hoi;

Ik ben geen echte deskundige natuurlijk,
maar ik weet wel van 2 bekenden dat ze naar Ladakh gaan, juist vanwege het weer.
Mocht je meer info’s wensen, hoor ik het wel.

grt,
Frank.

Beste mensen,
heb ook een vraagje, regent het de hele dag in India in de maand augustus?
Wij gaan van 31/07 t.e.m 20/08 ons eerste punt is delhi en zo trekken we door naar mumbai… hoop dat iemand mij meer weet te zeggen.

Alvast bedankt.

uit de LP;
It doesn´t rain solidly all day, but it rains virtually every day. The water tends to come doen in buckets for a while, followed by periods of sun, creating a fatiguing steam bath-like eniviroment.

Zelf had ik eind augustus nagenoeg geen regen in Mumbai. Begin augustus was er wel heel erg veel regen! Hoe reis je eigenlijk? Via Rajasthan? Dacht dat het daar wel meeviel met de neerslag. Maar dat weet ik niet zeker, daar was ik nl. in januari.

Het regent in Mumbai en zuidelijker waar ik meestal zit Goa wel zo goed als elke dag en meerdere keren maar vaak kort en heftig. Daarnaast zijn er ook zat zonuren te genieten in een maand tijd. Tip voor op de zalig verlaten toeristloze stranden van Goa in juli en augustus: parapluie mee, (niet om droog te blijven want koud is het niet) maar het regent soms zo hard dat dat beetje pijn doet op de huid :slight_smile:

Maar ik ga Goa niet verder aanbevelen, ik vind het zalig daar in monsoontijd te zijn vergeleken bij de diverse jaren dat ik er in het hoogseizoen (dec/jan/feb) zat en liefst zie het de komende jaren ook zo toeristloos als maar kan :slight_smile:

groetjes

Arupam

Beste reizers,

Mijn reis zou beginnen op 31/07 landen in Delhi, hier 2 dagen verblijven, dan naar Agra hier ook 2 dagen verblijven, dan naar Raigarh hier 3 dagen verblijven, dan naar Calcutta hier ook 3 dagen verblijven, dan naar Goa hier 4 dagen en Mumbai 3 dagen en dan terug naar huis. Nu heb ik gehoord als ik strand wil hebben dat ik beter naar Chennai kan gaan in de maand augustus… In hoeverre is dit waar van het weer??? Sorry voor mijn vele vragen… Groetjes PUSHPA EN ALVAST BEDANKT ALLEMAAL

je bedoelt dat je voor het weer beter op dat moment in chennai kunt zitten?
dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat goa echt een strandplek is. Chennai ligt wel aan de kust, maar daar kun je niet echt aan het strand liggen. misschien bij luxe hotels, maar voor de rest liggen er sowieso geen vrouwen en weinig mannen. het is meer een speelplek en kraampjes en winkeltjes zijn er.

het strand van Chennai moet je je inderdaad niet veel bij voorstellen. Over het algemeen wordt het strand ook als openbaar toilet gebruikt, en koeien laten ook zo hun sporen na.
Mumbai zal nat zijn; daar valt in de maand juli gemiddeld 600 mm neerslag. Ter vergelijking; in NL valt gemiddeld in een jaar 800 mm. Delhi = 200, Calcutta 300. Overigens schijn je in de zomer niet bij Goa te moeten zwemmen in de zee.

ik wil in india niet in een hotel zitten maar ik geef mijn geld liever aan iemand daar.
ik kan gerust met minder dan ik nu heb omgaan.
daar ik voor een rondreis ga voor enkele maanden, is mijn enige eis niet bij een familie vastzitten.
iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken??
roma