Zomer 2018

Hallo!

Komende zomer gaan wij, gezin met 2 dochters van dan 15 en 19, naar Marokko en Spanje.
We vliegen naar Marrakech en 4 weken later vertrekken we weer vanaf Malaga.
Voor een gedeelte huren we een auto en verder willen we gebruik maken van openbaar vervoer.

Wie kijkt er even mee met onze voorlopige plannen? We horen graag tips!
Niet alles hoeft wat ons betreft al vastgelegd en gepland, maar we zitten wel vast aan een aantal data ivm autohuur.

18/7 avond aankomst Marrakech
19/6 Fietstocht Marrakech
20/7 Marrakech
21/7 Ochtend auto ophalen vliegveld, avond dochter 2 ophalen vliegveld
22/7 Vroeg vertrekken richting Ait Benhaddou
23/7 Ait Benhaddou en Ouarzazate
24/7 Boumalne Dades
25/7 Merzouga
26/7 Erg Chebbi
27/7 Erg Chebbi/Merzouga
28/7
29/7
30/7
31/7 15.00 Auto inleveren Fez Verder met openbaar vervoer

Op het wensenlijstje staan nog Chefchaouen en we willen ongeveer 1,5 week over hebben voor Spanje.

15/8 Vertrek Malaga- Amsterdam

Vragen:
Is het zo wat?
Zou het de moeite waard zijn een nacht langer in Boumalne Dades te blijven?
Meknes wel of niet doen?
Tips voor de route en bezienswaardigheden tussen Merzouga en Fez?

Ik ben benieuwd! Alvast dank!

Groet, Enna

Gaaf! Ik heb verschillende stukken gedaan hiervan, maar nooit zo in één tocht.

Marrakech zelf is een gave stad, wellicht wat veel tijd daar, maar ik snap dat dit niet anders te plannen valt. Aan de andere kant, als dit jullie eerste ervaring is met Marokko/Afrika dan is het wellicht wel enigszins prettig om daar even de tijd te nemen.

Wat ik zelf eventueel nog zou bezoeken zijn de Ouzoud watervallen. Niet alleen is de waterval gewoon mooi, maar het is vooral ook wel erg leuk om de apen daar in het wild te zien + eventueel met uitzicht op de waterval wat te eten. 2 dagen hier kan overigens ook en ik heb me daar destijds, 2 jaar geleden, echt heerlijk vermaakt met alles wat er te zien en te doen was.

Erg Chebbi vond ik prachtig in de zomer. Het was er erg rustig en je had gewoon veel meer ruimte dan in de winter, maar er zitten wat nadelen aan: een deel van de campings/hotels/restaurants zijn gesloten. Tours zijn wel gewoon geopend net zoals een deel van de hotels/campings, dus een erg groot probleem zou het allemaal niet moeten worden hoor, maar wellicht iets om in het achterhoofd te houden.

Mochten jullie het leuk vinden om een stukje te wandelen kan je eventueel de Atlas nog in? Aguelma Azigza nationaal park is hiervoor wellicht de moeite waard en licht enigszins op de route. Qua dorpjes/steden zou ik het anders niet zo gauw weten.

In dat gebied van Spanje is zo ontzettend veel te doen en te zien. Een van mijn favoriete gebieden by far. Een aantal tips die ik kan geven:

  • Orka’s kijken in de straat van Gibraltar (vertrekt vanaf tarifa)
  • De rots van Gibraltar op
  • Ronda
  • Antequera + el torcal
  • Malaga zelf

Mocht je nog meer vragen hebben/iets specifiek willen weten, vraag dan maar raak :slight_smile:

Dag Mattie,

Fijn, jouw reactie!
We zitten vast aan de dagen in Marrakech omdat oudste dochter later besloot toch met ons mee te gaan. Onze vluchten waren al geboekt en zij kon niet eerder. De tip van de Ouzoud watervallen heb ik ook al gekregen. Misschien doen we dat dan wel vrijdag als dagtripje vanuit Marrakech.
Tot en met Merzouga heb ik nu wel een beeld van hoe het er uit kan zien en heb ook al wel wat reserveringen (allemaal weer annuleerbaar, dat wel)
Wat verder vastligt is het ophalen en inleveren van de auto.
Na het inleveren in Fez op 31/7 hebben we het nog niet helemaal in beeld. Ook omdat ik twijfel over hoeveel dagen we voor Spanje zullen overhouden en waar we zullen oversteken.
We kijken nu naar Nerja, omdat we daar zouden kunnen duiken (een proefduikje). Maar orka’s kijken klinkt ook wel gaaf! In dat geval zouden we gewoon in Tanger moeten oversteken. Het wordt nog even puzzelen dus.
Verder speelt een rol dat Spanje ongetwijfeld duurder is dan Marokko, dus om de kosten een beetje te drukken denk ik dat we voor Marokko meer tijd zullen inbouwen dan voor Spanje. (als budgetreiziger weet je daar vast alles van :slight_smile: )

Nogmaals dank en alle suggesties zijn welkom.

Enna

In ieder geval wel leuk dat ze alsnog mee gaat :wink:

Qua kosten: Marokko is wel iets goedkoper dan Spanje ja, maar Spanje hoeft niet heel duur te zijn. Het ligt er voornamelijk aan wat jullie willen doen, maar ja Marokko is zeker goedkoper.
Gaan jullie een auto huren in Spanje? Eigenlijk is dit wel heel handig/bijna nodig, dus ik zou een auto huren aanraden. Mochten jullie dus Orka’s willen kijken, misschien Malaga zien en nog iets zou ik voor Spanje een week-anderhalve week aanraden.

Voor het stuk Fez-ferry richting Spanje: het ligt er voornamelijk aan waar jullie nog heen willen in Spanje welke richting jullie op zullen reizen. Mochten jullie dus richting Nerja willen om te duiken dan is het waarschijnlijk het handigste om vanaf Al Hoceima of eventueel Melilla te vertrekken, waardoor je route er anders uitziet dan wanneer jullie orka’s willen kijken - dan vertrek je het best vanaf Ceuta/Tanger (2e haven).

Hallo,
ik heb een Officieële Gids in Marokko ben 28jr en voor all uw vrangen of als u meer informatie hebt nodig kunt mij altijd bereiken via PM
Dankuwel