ik ga regelmatige met mijn kidneren van 8 en 4 in de zomer naar Marokko
het is wel te doen, ik zou u alleen adviseren om toch een auto te huren
dat geeft veel gemaak en is financieel ook voordelige.
Wij hebben met 2 kinderen van 12 en 14 jaar in februari door zuid Marokko gereisd (Marrakech, Ouzoud, Beni Mellal, Midelt, Merzouga - Erg Chebbi, Todra kloof, Dadesvallei, Ouarzazate - Atlas studios, Ait Ben Haddou, Marrakech). We hebben hier 11 dagen over gedaan. De afstanden waren niet groot, echter je bent toch wat uren onderweg om op de volgende bestemming te komen. Vanuit Fes naar Merzouga zou je een stop kunnen maken in Midelt, en dan overnachten in Riad villa Midelt. Wij hebben het hier erg naar onze zin gehad. Gezellig gekletst met Sabir, en heerlijk gegeten. Daarna werden de trommels erbij gehaalt en hebben we samen muziek gemaakt en gedanst. De trip naar Erg Chebbi was ook heel leuk. Na een tocht van zo’n anderhalf uur op de dromedaris kwamen we aan bij de tent en konden we te voet de berg op klimmen om van de zonsondergang te genieten, wel erg zwaar om boven te komen. We hadden deze tocht laten regelen door het hotel (Mamouche) in Merzouga- Hassilabiad), prima verzorgd. Het was 's nachts wel koud maar daar zul je in de zomer weinig last van hebben. Vanuit Merzouga zijn we doorgereden naar de Todra kloof en hebben overnacht in Tinerhir. Voor de todrakloof kun je mooi wandelen door de palmtuinen waar mensen aan het werk zijn op de akkers. Vlak bij de kloof gegeten bij le Petit Gorge, erg vriendelijke man en heerlijk eten! Ik zou niet meer overnachten in Tinerhir, maar ergens bij de kloof of doorrijden naar de Dadesvallei en daar ergens overnachten. In Ouarzazate hebben we de Atlas studios bezocht. Leuk om te zien, maar verwacht er niet te veel van. Veel decorstukken zijn verouderd/afgebladderd, rondleiding met gids is verplicht.
De Kasbad van Ait Ben Haddou is erg mooi en een bezichtiging zeker waard. Als je overnacht in het plaatsje zelf kun je tegen de avond de kasbah in andere kleuren zien dan in de ochtend. Wij verbleven bij Bagdad Cafe. Leuke mensen (zij is Francaise, en hij Marokkaan die in Frankrijk woonde) met kinderen die hier een paar jaar geleden een B&B/restaurant zijn begonnen. Lekker gegeten (niet alleen Marokkaanse gerechten maar ook westers) en ook alcolhol verkrijgbaar!
Ook de watervallen van Ouzoud zijn een aanrader, onderweg kom je aapjes tegen en je kunt hier mooi rondwandelen. De watervallen zijn echt mooi om te zien.
We hebben onderweg overal maar 1 nacht overnacht en tenslotte in Marrakech 3 overnachtingen. De kinderen vonden het soms wel veel in de auto zitten en waren blij dat we in Marrakech niet veel meer gingen doen. Een paar rustdagen inbouwen is dus niet verkeerd.
Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel.
Ik ben een Belgische studente en reis al 6 jaar naar Marokko. Ondertussen heb ik al heel wat plaatsen gezien. Ik heb nog geen gezin, maar wel veel ervaring met kinderen en jongeren, dus misschien kan ik jullie toch enkele tips geven.
Ivm de steden… ikzelf heb 2 maanden in Rabat gewoond. De stad heeft minder te bieden dan de andere grootsteden, zeker voor kinderen. Casablanca heeft bv. op cultureel vlak ook niet zoveel te bieden - behalve de Hassen II moskee die echt wel een bezoekje waard is - maar je kan er wel grote waterpretparken vinden.
Ik ben vorige maand ook naar Terre d’Amanar geweest. Een paradijs voor kinderen. De klimparcours zijn op verschillende niveau’s en ik ben vrij zeker dat ook het kabelbaanparcours voor hen goed te doen zal zijn. Er zijn ook toffe 'berber’spelen en fietsen ter beschikking om de omgeving te verkennen. Als kind zou ik het echt geweldig vinden!
Wat je betreft je vraag rond een trip naar en in de woestijn… Absoluut te doen met kinderen!
Ikzelf heb twee keer een rondreisje gedaan door het zuiden met een lokale gids uit Ouarzazate. Hij heeft een 4x4 en kent de regio op zijn duimpje. Het waren twee onvergetelijke trips, een echte aanrader die zijn geld meer dan waard is! 't Is trouwens een echte kindervriend (Ik herinner mij een moment dat we onderweg waren naar Ait Ben Haddou en dat hij onderweg stopte om 12 kinderen mee te nemen in zijn wagen die onderweg waren naar school! ) Hij spreekt trouwens ook een paar woordjes Nederlands
Het voordeel van rondreizen met een local met 4x4 is dat je eender waar naartoe kan rijden en eender wanneer kan stoppen. Het geeft je dus veel vrijheid en de kans om op korte termijn heel veel van het land te zien. Je hoeft ook niet te stressen over een plek om te eten of te overnachten, want je kan voor een ‘all in’ programma kiezen zoals ik heb gedaan. Wanneer je met kinderen reist, is dit ook wel ideaal!
Indien jullie interesse hebben, kan ik jullie in contact brengen met Omar voor de trip langs de valleien en een dromedaristocht in de woestijn (of voor de frest van jullie reis). Het reisprogramma wordt helemaal aangepast aan jullie wensen en is zelfs onderweg nog flexibel.
Laat maar weten of ik jullie verder kan helpen door een mailtje te sturen naar joke.vandooren@gmail.com.
Bedankt voor je berichtje. Sorry, voor de late reactie was een tijdje niet op de site geweest. Klinkt in ieder geval heel positief wat je schrijft. Wij waren eerst zelf van plan om een 4x4 te huren maar waarschijnlijk is het prijstechnisch net zo duur om een auto met privé chauffeur te huren. Zeker omdat we ook niet elke dag een auto nodig hebben. Heb jij enig idee of dat ter plaatse makkelijk te regelen is een 4x4 met chauffeur?