zoek woonruimte op st maarten

hallo ik ben op zoek naar woonruimte op st maarten, graag vanaf 1 maart en voor een lange periode. het is voor 1 persoon. en het liefst gemeubileerd

Beste Brinkyboy 1, ik ken een plekje waar je zou kunnen verblijven voor de duur van je verblijf. Ik verwijs je naar de volgende website:
http://www.soualigainn.com/. Deze plek is gemeubileerd alleen de keuken moet je delen. Mocht u vragen hebben dan hoor ik dat graag. 0616376842. Groet esther

Beste Dabrat675,
Ik ben Mieke en ben in 1996 2 maal voor 3 weken op vakantie geweest in St Maarten. Ik heb toen bij vriendinnen gelogeerd. Ik woon in België en ik heb toen in de Nederlandse kliniek op de spoedopname gaan vragen of het mogelijk was dat ik daar kon komen werken en ik mocht met mijn ervaring daags nadien al beginnen bij wijze van spreken. Dit was juist voor kerstmis 1996. Terug thuis wou ik voorbereidingen treffen voor inlichtingen te nemen en ben eerst begonnen met van mijn man te scheiden eind januari 1997 maar ben toen spijtig genoeg in mei invaliderend ziek geworden en ben het nu nog maar ik kan St Maarten maar niet vergeten.
Nu wou ik u vragen of u toevallig weet of als je naar St Maarten wil verhuizen, dit gewoon bij Nederland of Frankrijk hoort? Het is namelijk zo dat ik mijn invaliditeit gewoon krijg doorbetaald als ik naar een land verhuis dat lid is van de EU, dus als de Nederlandse wetten daar gelijk zijn moet dat kunnen en ten tweede zou ik u willen vragen of u een idee hebt wat betreft de prijzen voor het huren van een appartement, liefst gelijkvloers en met twee slaapkamers. Franse of Nederlandse kant is gelijk!
Als u echter geen antwoord weet op deze vragen, weet u dan misschien waar ik hier meer over te weten kan komen aub?
Alvast bedankt bij voorbaat.
Vriendelijke groetjes van Mieke Boschmans

Beste Mienke ik ga dit voor u uitzoeken. ik komt hierop zsm terug. Groet Esther

Via Wereldwijzer app

1 like

:cheer:

sorry wou bedankt doorsturen maar er staat nergens veraznden Mieke

Vanuit Nederland zou het moeten kunnen geloof ik: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/uitkering-meenemen-naar-land-buiten-europa

Via Wereldwijzer app

Alleen horen ze schijnbaar niet bij de EU: Een opmerkelijke uiting van dit model is dat Nederland volwaardig lid is de Europese Unie (EU), terwijl de Caraïbische delen van het Koninkrijk slechts geassocieerd zijn met de EU. Het komt erop neer dat Aruba, Curaçao en Sint Maarten geen EU-grondgebied vormen, terwijl de burgers wel EU-burgers zijn.

Dus als je vanuit België wilt heb je kans dat het niet kan.

Via Wereldwijzer app

1 like

@Mieke, nieuwsgierig als ik ben, ging ik eens rondneuzen en onder voorbehoud dat ik geen deskundige ben, vond ik dit:
Saint Martin, the northern part of the island of Saint Martin in the Lesser Antilles. Saint Martin remains part of the European Union.
De Franse kant van Sint Maarten zou dus wel degelijk bij de Europese unie moeten horen.
Ik zou dus contact opnemen met de Franse ambassade als ik jou was en me nader oriënteren.
Succes
H

Beste Sphyrnidus, Je hebt geen idee hoe blij je mij hiermee maakt. Door mijn ziekte heb ik de energie niet om dit soort dingen aan de weet te komen, maar mag ik dan nog eens iets vragen? Als de Franse kant wel bij de EU hoort, waarom dan de Nederlandse kant niet? Want dat heeft iemand mij gemaild! Nu is in principe het Frans voor mij ook geen probleem maar je schrijft toch altijd liever in je eigen taal hé? Ik ben zo geen flauwe bees maar deze mail ga ik toch koesteren hoor omdat ik dan toch misschien mijn halve droom kan laten uitkomen!!WOW!!
Nog 1 vraag uit interesse. Wat betekent de naam Sphyrnidus? Als het iets persoonlijk is moet je het niet zeggen hoor.
In ieder geval hopelijk tot nog eens en nogmaals bedankt
Mieke

Bij de verandering van het Koninkrijksstatuur per 10-10-10 is St Maarten een zelfstandig land geworden, vergelijkbaar met de status die Aruba had in het verleden. Nu heeft Curacao die status ook en dus St Maarten. De drie andere eilanden, Bonaire, Saba en Sint Eustatius hebben dan weer een andere status gekregen.Op 11 oktober 2006 bereikte Bonaire (samen met Saba en Sint Eustatius) een akkoord met de Nederlandse regering over een rechtstreekse band met Nederland. Het eiland werd een bijzondere gemeente, wat wil zeggen dat de Gemeentewet als basis dient voor het bestuur, maar met enkele uitzonderingen op het gebied van bijvoorbeeld sociale zekerheid. De inwoners hebben ook stemrecht gekregen voor de Tweede Kamer.
Dus zodoende is Sint Maarten net weer anders dan die andere eilanden. En de Franse kant valt onder Frankrijk, de Nl kant onder Nederland, dus verschillende bestuurlijke structuren. Overigens is de voertaal op Sint Maarten Engels.
Sphyrnidus is afgeleid van de familie der hamerhaaien:officieel sphyrnidae. Tja hoe kom je aan een internet nickname. Deze heeft een lange voorgeschiedenis. Ik ben opgegroeid op Curacao en mijn schoonvader was daar duikinstructeur en mijn duikbuddy. Ooit werden wij, in de jaren 70, letterlijk het water uitgejaagd door een hamerhaai. Dat was een heftige ervaring en sindsdien had ik de een daarvan afgeleide bijnaam. Ik heb die later in het “latijn” vertaald en gebruik hem nu al weer heel lang op fora. Ik duik overigens nog steeds en op youtube kan je onder sphyrnidus vele films vinden :slight_smile:
Naar het zich laat aanzien ga ik binnenkort voor langere tijd naar Sint Maarten.
Groet
Hans

Nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik had ondertussen al naar de Franse ambassade gebeld maar die waren niet beleefd en ik moet nu naar de Belgische ambassade in Frankrijk bellen maar die namen dan weer de telefoon niet op. Wat de taal betreft in St Maarten spreken ze langs de kanten van Marigot toch ook veel Frans hoor. Ik hoop je nog ooit te kunnen volgen naar daar want ik heb als Belgische nog meer papierwerk dan hé?
In ieder geval een goede reis gewenst en veel geluk ginder Mieke