Ik heb een simcard gekocht vorig jaar april van Safaricom en heb die achter gelaten in Kenia voor een volgende keer. Voor het laatst is hier mee gebeld vanuit Kenia in mei 2011.
Kan ik die simcard over 3 weken weer gebruiken in Kenia of zit er een houdbaarheidsdatum op. Met andere woorden als er niet meer mee is gebeld of ge-sms’t binnen een bepaalde periode vervalt het nummer dan?
Normaal gezien zeggen ze dat de kaart 3 maanden ‘geldig’ blijft, maar ik heb mijn kaart sinds meer dan 10 jaar en het is mee ook voorgekomen dat ik langer dan 3 maand uit Kenia was en mijn kaart is altijd blijven werken. Het enige wat je moet doen, is als je toekomt onmiddellijk krediet opzetten, ook al stond er nog krediet op. Dan komt zelfs het niet gebruikte vorige krediet er normaal gezien ook weer op en wordt het nummer weer geactiveerd. Maar, sinds een tijd moet je je nummer(s) laten registreren. Heb je dat gedaan toen je je SIM-card kocht? Of misschien kunnen diegenen die jouw SIM-card hebben je nummer laten registreren en reactiveren alvorens jij terug bent?
Keep us informed?
Ik heb mijn nummer niet laten registeren maar ik kan vanavond wel een sms-je naar Kenya sturen om dat als nog te doen. (als dat nog mogelijk is)
To be continued…
Als het Safaricom is en je stuurt ze naar een Safaricom-shop, denk ik, dat het alsnog moet mogelijk zijn. Laat ze er KES 100 of zo opzetten en het moet lukken.
Succes!
Sinds je je moest registreren (persoonlijk met id kaart of paspoort) gaat de kaart dood na 3 maanden.
Mijn oude safaricom nummer heb ik op die manier verloren en ik laat nu mijn nieuwe safaricom sim altijd achter bij een vriend om er om de 3 maanden iets mee te doen anders is hij gegarandeerd vervallen.
Wij hebben ook geregistreerde sim kaarten tot nu deden ze het nog iedere keer. Bij aankomst krediet eropzetten en bellen maar. Ok ieder jaar weer is het een verrassing of de telefoon werkt maar tot nu altijd nog gelukt.
Hartelijk dank voor alle informatie. Ik had die simcard ook achtergelaten in Kenya met een saldo erop zodat die persoon elke 2 maanden mij een sms-je kon sturen zodat de kaart ‘in leven’ zou blijven. Helaas…hij had het niet helemaal begrepen :frown:
Koop dus in maart maar weer een nieuwe.
*How soon must I register? What might happen if I shall have not registered by the set deadline? *
You are advised to register with your service provider as soon as possible. The deadline for registration is 30th July 2010. By failing to register, you are jeopardizing Government efforts at stamping out incidences of crime perpetuated through mobile phone handsets, and by extension putting yourself at risk. It is, therefore, in your interest to register your SIM card (s). The Government is in the process of putting the law in place that will require service providers to suspend service (disconnect your line) if you have not registered your SIM card.
Af en toe krijg ik zo’n dreigend smsje dat ik moet registreren, heb dat nog nooit gedaan, hakuna matata tot nu toe … een nieuw (safaricom) simkaartje kost iets van 100 shilling … waar hebben we het over :zon02:
100 Ksh? Nou, dan ben ik de vorige keer “flink” afgezet Heb er 300 Ksh voor moeten betalen. Het gemak dat je er van hebt weegt niet op tegen het afzetten van mzungu voor een paar euro.
Hoezo waar hebben we het over ? Ik vind het erg lastig als ik weer al mijn vrienden in Kenya een nieuw nummer moet geven. Mijn oude nummer weet ik nog uit mijn hoofd (0722 179 072) klonk ook zo lekker int Engels
O seven toe toe - one zeven n ine O seven toe
Ook moet je dan weer nieuwe visite kaartjes maken. (als je die hebt)
ALs je 1 keer per jaar komt en je gebruikt zo’n simmetje 7 of 14 dagen heb je het idd nergens over.
The Government is in the process of putting the law in place
Dus één van die dagen vliegen de niet geregistreerden (het houdt niets in trouwens dat registreren( er soweiso uit, zeker als je langer dan 3 maanden je nummer niet gebruikt
Mijne is wel degelijk vervallen en ik was niet eens zo gek veel langer dan 3 maanden weg :mad:
Tuurlijk is het lastig dat je iedereen weer moet sms-en wat je nieuwe nummer nu weer is.
Maar ik gebruik die sim-card, als ik korte tijd(en) in Kenya ben, om bereikbaar te zijn en te kunnen sms-en en bellen met mijn moeder en mijn kinderen in Nederland.
Die paar Kenyaanse nummer die ik in mijn mobieltje heb zijn te verwaarlozen.
Vandaar dat het voor mij niet echt een probleem is.
Overigens in een ander Afrikaans land had je de mogelijkheid om een klein bedrag te betalen om zodoende je nummer up en running te houden, zonder houdbaarheidsdatum. Heb dat 1 x gedaan maar bij terugkomst moest ik constateren dat dat ook niet geholpen had. Sim-card was dood.
I.C.
Welja bij mij ist anders ik heb wel een stuk of 35 Kenyaanse nummers die ik heel regelmatig gebruik. Maar, ik ben al aan’t discusiëren met Safaricom customer service over oplossingen
Vandaag een Safaricom simkaart gekocht (nou ja, m’n pikipiki chauffeur deed dat voor mij ;)) voor 100 shilling :).
Zijn de registratiekosten 200 shilling, of oude voorraad?
Geen idee :frown:
Niet geregistreerd, zo in de telefoon en alles werkt prima >>>
Vandaag teruggekomen uit heerlijk warm Kenya en ja—natuurlijk ook weer een simkaart (100 ksh) gekocht (niks registreren) krediet erop en bellen maar
Wat ik begreep is dat de kaart idd eens per 3 maand even gebruikt moet worden en dan geldig blijft. Kaart daar achtergelaten om dat eens uit te proberen, lukt het niet dan voor 100 ksh een nieuw simkaartje kopen! Ik zou het prettig vinden om hetzelfde nummer te houden.
Werkt idd prima. Totdat je MPESA wil gebruiken en/of langer dan 3 maanden weg bent en hem in die tijd niet gebruikt. (*wat voor de meeste mensen op een reizigersforum die niet in Kenya wonen of niet 4 keer per jaar gaan het geval is *:zon: )