Afgelopen zomer heb ik 5 weken op een Toscaanse kruidenfarm gewerkt. Dit was een geweldige ervaring. Lekker in de natuur in een prachtige omgeving werken en op je vrije dagen mooie Italiaanse steden bezoeken…klinkt geweldig toch? Ik heb echt genoten en ik zou zo weer gaan als ik kon!
Je kunt er het hele jaar door werken, maar ze hebben vooral **per **direct hard mensen nodig die komen werken.
De werkzaamheden verschillen nogal per seizoen. Maar het gaat over het algemeen om kruiden plukken, bramen en andere vruchten plukken, jam maken, dieren verzorgen, klusjes in het rond het huis en nog veel meer en heel varierend.
Je moet wel van aanpakken weten, een gezonde conditie hebben is van voordeel, en vooral geen luxe verwachten. Met paarden om kunnen gaan is een pré. Je werkt tegen kost en inwoning en je hebt twee dagen in de week vrij.
Thomas en Esther zijn hele leuke mensen en als je geluk hebt zijn er op het moment dat je er werkt ook nog eens allemaal leuke evenmenten en feesten in de buurt.
Ik kan alleen maar zeggen dat het een buitengewone ervaring was en kan het daarom ook aan iedereen aanbevelen!
Voor meer info en foto’s kun je altijd bij mij terecht maar je kunt ze natuurlijk ook altijd zelf bellen ( zij is Nederlands, hij Duits) of schrijven.
Dit is het adres en telefoonummer:
Thomas & Esther
Marroncello 52030
Palazzo del Pero AR
Italie
Leuker ervaring! Hebben ze geen website? Ik zou wel wat foto’s en info willen zien.
Van de andere kant:krijg je alléén kost en inwoning?
Ik neem aan dat zij met die kruiden toch ook geld verdienen, of is het alleen een hobby?
Of mag je een deel van de oogst mee naar huis nemen? Dat gebeurt dikwijls bij het olijven plukken: je krijgt de helft van de olie van de olijven die je geplukt hebt. Volgens mij zit die kruidenkast in je keuken vol.
Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Op zichzelf is het natuurlijk een hardstikke leuke vakantie zoals je hier beschreven hebt.
Nee ze hebben helaas geen website. Maar ze staan je graag ter woord per telefoon, fax ( zelfde nummer als telefoon) of brief.
Je krijgt verder geen zakgeld ofzo voor het werk dat je doet, maar de ervaring die je daar opdoet is natuurlijk veel meer waard dan geld. Voor mij was het echt een soort van vakantie. Héérlijk tot rust komen in de natuur en in de weekenden lekker feesten en van alles bezichtigen.
Volgens mij is dat ook heel moeilijk te vinden; werk tegen kost en inwoning én zakgeld en als, is het meestal via een organisatie waar je dan zelf ook nog eens een boel geld voor moet betalen om überhaupt te mogen werken. Dat zijn tenminste mijn ervaringen als ik zo op het internet rondsurf. Als jij wel iets weet waarbij het anders ligt hoor ik het graag!
Esther en Thomas verdienen hun levensonderhoud met de kruiden, het is dus echt hun werk, maar ik heb zelf niet de indruk dat ze daardoor in het geld zwemmen
Je krijgt inderdaad wel wat mee naar huis ; thee, kruiden, specerijen, jam ( heel erg lekker en allemaal biologisch)
Ik kan zoveel vertellen over het werken en leven daar, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Dus vraag maar raak als je meer wilt weten. Ik stuur wel wat foto’s naar je email, want ik heb geen idee hoe je dat hier kunt attachen.
Het is zeker genieten. Die geur van al die kruiden ga je nog erg missen, maar gelukkig kan ik dan mijn keukenkastje open doen
Wat ik ook nog even wil vermelden; je ziet meer dan alleen het plaatsje Palazzo del Pero. Vaak wordt er op velden in de buurt van die plaats geplukt of rond het huis, maar het komt regelmatig voor dat je ook eens een uurtje moet rijden en zo kom je op de mooiste plekken van de Toscane, die je als toerist nauwelijks te zien krijgt omdat het zo afgelegen ligt. De ritten met hun en hun busje zijn ook altijd erg hilarisch
(Het bovenstaande spreekt voor de zomer, hoe het de overige seizoenen aan toe gaat heb ik geen ervaring mee, maar dat zal vast ook wel leuk zijn.)
Palazzo del Pero ligt trouwens bij Arezzo, een vrij grote plaats met een erg mooie oude stad.
Arturo, kun jij mij uitleggen hoe je hier een foto plaatst? :blink:
Maar misschien krijg je sneller een antwoord via een PB-tje aan Riemer.
Ook ik zou wel een foto willen plaatsen, maar heb absoluut geen idee hoe dat moet.
Wel heb ik een paar jaar geleden via hotmail.com een website gehad waarop ik foto’s had gezet (via een internetcafe) en als men om foto’s vroeg, gaf ik een link naar dat foto-album. Maar… omdat ik een maand lang vergat daarop in te loggen heeft hotmail mijn account en het hele foto-album gewist. Vandaar ook dat ik van hotmail naar yahoo verhuisd ben, daar hebben ze die idiote regel van minstens een keer per maand inloggen niet.
Ik dacht bij mijzelf:
“Tegen dat wissen bij hotmail, daar is geen kruid tegenop gewassen.”
Cara Jessy.
Het is mij niet duidelijk Jessy wat je nou bedoelt.
Jessy je schrijft: “Ik heb heel andere ervaringen” ,
maar …
wàt waren die ervaringen dan?
Ik stel kritiek op prijs, maar dan moet je ook die ervaringen vermelden!
Zodat betrokkenen er bijv. op kunnen reageren/uitleg geven etc., maar…zonder ook zelfs maar een ding te noemen…, dat vind ik nou wel heel erg “primitief”, in de betekenis van “goedkoop”.
Trouwens HET kenmerk van het Toscaanse leven is :
eenvoud en soberheid.
Het enige wat ik begrijp is dat het de “luxe” betrof???
Tot slot…,ik zeg:
Welk een oorspronkelijke en primitieve kunst is het genieten van het eenvoudige, sobere Toscaanse Licht…, water en brood, dat is al wat men nodig heeft.
Inderdaad, vandaar mijn vraag achter meer uitleg aan Jessy over haar probleem ivm ‘primitiviteit’. Een erg relatief begrip denk ik hé. Wat is primitief voor jou? Ik heb er weinig problemen mee om elke dag vroeg op te staan, enkel brood te eten, te werken, niet altijd 'n warme douche te hebben, etc… dus graag zou ik ook eens meer horen van Jessy. Wat is er dan zo hard tegengevallen?
ik vond het “te” primitief.
Ik heb al vaker vrijwilligerswerk gedaan maar dit vond ik echt niet leuk.
Slapen in een oude en vooral vieze caravan en de douche en toilet was ook niet alles.
Heb even Ester gebeld (daar ik mij afvroeg waarom men niet reageerde), maar het is mij nu duidelijk:
Ze hebben zelf geen computer cq. internet en
het toilet is een biologisch-compost-toilet
Ach waren alle problemen maar zo gemakkelijk op te lossen.
Ja, zo’n toilet is heel eenvoudig, maar persoonlijk vind ik het…heerlijk…en is is toch ook wel logisch…
Trouwens op het Toscaanse platteland zijn godzijdank
nog bijna alle toiletten een composttoilet.
Paardemest is in Nederland dé grondstof voor Ollandse champignons, maar Nederlandse asperges en note(n)bomen en (sommige) Toscaanse kruiden (lavendel) hebben (soms) een ‘hogere’ grondstof nodig…
heeej gegroet allemaal!
ik kon het niet laten ook even te reageren!
ik ben deze zomer ook naar de "biologische berg van thomas en esther geweest, samen met een vriendin. We wisten dat het primitief zou zijn dus we waren er mentaal op voorbereid! natuurlijk is het dan nog een cultuurshok, maar vooral het poephok vond ik geweldig!
Maarrrr…ik vond de sfeer op de berg eigenlijk helemaal niet zo gezellig! Wij hadden het geluk dat we met 2 leuke belgische meiden waren, en met onze grote sterke vriend ludo, maar ik vond thomas en esther niet erg vriendelijk en motiverend. Ik ben zelf niet erg spiritueel ingesteld (een soort hollandse nuchtere boerin) maar ik sta altijd overal voor open. Dat idee kreeg ik niet van hun. We hebben hard gewerkt en weinig geklaagd, alleen maakten we ook lol tijdens het werken. Dat werd duidelijk niet oprijs gesteld! Aan tafel bijvoorbeeld, werd er niet gepraat want je moest volgens thomas spiritueel bezig zijn met het eten (terwijl hij zelf spiderman boekjes zat te lezen) Ik vind dat als je de hele dag gewerkt hebt dat je best even een goed gesprek kan voeren!
Ik ben zelf niet echt een stil persoon maar zeker geen ordinaire druktemaker, maar na 2 weken begon thomas erover dat ik me niet openstelde voor hem, mezelf niet kende en me niet genoeg inzette. Dat vond ik persoonlijk belachelijk, want ik heb keihard gewerkt, nauwelijks vrije dagen gehad en me opengesteld voor nieuwe dingen. Ik vind het gewoon niet kunnen dat als mensen gratis voor je werken en zich postitief opstellen, die zo te behandelen en te doen alsof wij daar komen om hun te pesten. (hoevaak heb ik wel niet gehoord dat ze zo arm zijn en bijna failliet gaan aan ons onderhoud, (we aten onkruid uit de tuin, maar goed)
Dit is niet bedoeld om thomas en esther totaal aftekraken, maar zo heb ik het beleefd. Ik vond er gewoon een enorm negatieve sfeer hangen, en na 2 weken zijn we dan ook weg gegaan. Ik heb een hele leuke tijd gehad, vooral door onze mede “arbeiders” en mijn vriendin, het was een hele ervaring zo primitief te leven (daar lag het ook niet aan) maar van de demotiverende manier waarop je daar behandeld wordt werd ik niet echt enthausiast van!
Fijn dat zoveel mensen het daar leuk hebben gehad! doe ze vooral de groeten!
p.s Suzanne als je dit leest, we moeten een keer een uitwisseling houden naar amsterdam en gent!!!
Ik zit er over te denken om te gaan, omdat het wel echt geweldig klinkt.
Hoe ben jij er eigenlijk terecht gekomen, ook via deze site?
Ook vroeg ik me af als je dan gaat of er meestal nog meer jongeren aan het werk zijn. Ik hou van bezig zijn en als het varierend is lijkt het me helemaal mooi.
Ik heb het alleen niet zo echt met paarden ik heb wel paard gereden en mn zusje hebben een paard. Alleen zelf ben ik er niet echt weg van, ik weet niet of dit erg is.
Zou je mij misschien nog wat meer kunnen vertellen over hoe ze leven en of er veel mensen zijn. Of je gemakkelijk naar steden kunt. Hoe de voorzieningen zijn. Heb je misschien wat foto;s om te laten zien?
Sorry dat ik zoveel vraag hoor, haha.
Ik lees net je stuk en ik ben het er totaal niet mee eens!!! Naar mijn mening was Maroncello echt te gek. Weet je zeker dat je negatieve ervaring niet gewoon aan jou lag?? Ik ben ook heel benieuwd wat andere mensen van jou stuk vinden, of anderen zich in jou herkennen. Dus kruidenplukkers, reageer!!!
Ik stel voor dat alle ervaren en toekomstige kruidenplukkers/sters in La Bella Toscana vanaf nu hun reacties en/of verslagen,vragen etc. plaatsen in de rubriek: