Zijn nachtbussen over het algemeen veilig?

Hallo allemaal.
Ik ga 5 augustus naar Zuid-Amerika en begin mijn reis in Colombia. Voor het rondreizen ga ik alleen gebruik maken van bussen. Op verschillende sites heb ik gelezen dat nachtbussen richting de grens met Ecuador gevaarlijk zijn omdat er regelmatig bussen worden overvallen dus deze gebieden ga ik overdag bereizen. Hoe zit het met de bussen in midden- en noord-Colombia. Bijvoorbeeld Barichara -Santa Marta / Cartagena - Medellin? Is het over het algemeen veilig om deze stukken 's nachts te bereizen?

Alvast bedankt,
Eddie

De kans dat je daadwerkelijk in een bus beland die overvallen wordt, is waarschijnlijk net zo groot als dat je een zwaar ongeluk krijgt met de bus. Het gebeurt, maar de kans is gelukkig erg klein, aangezien er dagelijks duizenden bussen rijden, en incidenten altijd groot uitgemeten worden. Ik ben van San Gill naar Santa Marta en van Cartagena naar Medellin gereisd met nachtbussen, en heb over die routes verder ook geen negatieve verhalen gehoord. Het vervoer is sowieso vrij professioneel geregeld in Colombia, zeker vergeleken met bijvoorbeeld Bolivia, waar ze het minder nauw nemen met de veiligheid van de bussen zelf. Het enige aandachtspunt in Colombia is dat ze de airco op volle kracht zetten, en dat je dus niet in zomer outfit in de bus moet gaan zitten.

Klopt wat Sander zegt.
De grens met Ecuador is op dat vlak misschien wel het meest berucht. Maar zelfs dan… de kans bestaat, maar als het net jou zou overkomen kan je het ook gewoon pech noemen. Voor de rest prima busmaatschappijen, al zijn ze jammer genoeg niet bij de goedkoopste van het continent.
Bereid je naast de airco ook mentaal voor op een overload aan Jean-Clauce Van Damme-materiaal. Gedubd uiteraard. :nod: