Hallo iedereen,
Over twee weken vertrek ik samen met twee vrienden voor een reis van 3 maanden naar Colombia, Ecuador (enkel doorheen reizen), Peru, Boliva en Brazilie.
Eind november zullen we op het punt zijn om de grens van Colombia naar Ecuador over te steken. Door de gespannen politieke situatie in Ecuador is hier huidige reisadvies negatief:
In dit advies wordt het reizen van Colombia naar Ecuador over de weg ook ‘ten stelligst ontraden’. Nu is mijn vraag ook of dit advies nu alleen betrekking heeft op de huidige situatie of dat het altijd al ontraden wordt deze grensovergang te maken. Het kan natuurlijk zo zijn dat de situatie eind november al sterk verbeterd is en het negatieve advies al is ingetrokken.
Kan iemand mij hier antwoord op geven? Andere ervaringen mbt deze grensovergang of de situatie in Ecuador zijn uiteraard ook welkom!
Alvast bedankt.
Voor zover ik weet raadt het ministerie van buitenlandse zaken al maanden en wellicht jaren aan de grens tussen Ecuador en Colombia te vermijden. Ik heb de oversteek zelf niet gemaakt en kan dus niet oordelen. Ik zou in ieder geval alleen bij daglicht reizen en alleen op routes die vaak door toeristen / reizigers worden gebruikt met een goede, wat duurdere busmaatschappij. Het wordt ontraden, maar dat betekent natuurlijk niet dat mensen het niet dagelijks probleemloos doen. Je kunt anders ook alsnog een vlucht vanuit Colombia direct naar Peru nemen.
lanewsupdate.com is een goede site om op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen en gebeurtenissen in Zuid Amerika.
Hoop dat er ook nog mensen met ervaring reageren. Ik kan alleen herhalen wat ik gehoord heb van mensen die daar nu zitten of gezeten hebben.
Een maand geleden heb ik de grens overgestoken tussen Venezuela en Colombia. Ook deze grensovergang wordt niet geadviseerd. Achteraf viel het “gelukkig” allemaal mee.
Ik geef je zeker geen garanties, maar wel de volgende tips (zoals hierboven ook wordt gegeven):
reis overdag. (er zijn inderdaad vele mensen die dagelijks de grens over crossen)
Laat je ter plekke adviseren!
Neem een directe bus naar bijv. Quito.
Er is een directe verbinding tussen Bogota en Quito voor 210 euro. Mocht je het niet vertrouwen…
Trouwens, Waarom skip je Ecuador? (Zal ik zeker niet doen)
Bedankt voor de tips,
Een ander optie is een vlucht van Cali naar Quito, voor zo’n 130 euro. Maar ik denk dat we de beslissing pas maken als we daar zijn geïnformeerd. Is een directe verbinding wel veiliger als je gewoon over dezelfde weg rijdt?
We slaan Ecuador over omdat ik juist over Colombia, Peru en Bolivia goeie dingen heb gehoord en Ecuador in vergelijking een stuk minder en duurder schijnt te zijn (enkel op verhalen van anderen gebaseerd dus). Hiernaast hebben we maar 3 maanden voor alles dus zullen we toch concessies moeten maken!
Helaas zelf ook geen ervaring met de grensovergang, maar ben het eens met de andere adviezen. Vooral de overdag reistip is belangrijk bij een grensovergang.
De meeste reizigers die ik hier ontmoet vliegen van/naar Colombia, ook vanwege reistijd besparen.
Ik weet niet hoe de situatie zal zijn in november hier in Ecuador, maar het is nu rustig, ik stap van de week ook weer gewoon in de bus naar Quito.
Het negatieve reisadvies mbt de grensovergang is al jaren.
Jammer dat jullie Ecuador overslaan, tis hier echt heel mooi en gevarieerd. En zo duur is het nu ook weer niet. Ik zou Bolivia, Colombia en Ecuador doen (als forumbeheerder moet ik Ecuador natuurlijk promoten ;)).