Grensoversteek naar Colombia vanuit Lago Agrio

Hey allemaal!

Wij zijn van plan om eerst het prachtige Ecuador te ontdekken van 21 mei en erna door te reizen naar Colombia tot 21 juni. Voorlopig is dit de planning voor Ecuador:

-Dag Quito
-7 dagen Galapagos
-Dag Quito (onderdeel van een tussenlanding)
-Vlucht 's ochtends naar Lago Agrio voor een 4-daags bezoek aan Cuyabeno (Waarschijnlijk kiezen we voor de Nicky Lodge)

Graag hadden we ook via dit laatste deel van onze route de grens overgestoken en onze route in Colombia begonnen.
1)Heeft er iemand een idee of voorstel wat vervoer betreft? Zijn er bijvoorbeeld internationale busmaatschappijen die van hieruit vertrekken of is privé-vervoer eventueel een betaalbare optie?

2)En wat zou een leuke eerste stop zijn in Colombia (liever niet Pasto) om van daaruit door te reizen naar de Tatacoa desert?

Alvast bedankt voor jullie ideetjes! :wereld:

Ha Michelle,

Leuk dat jullie richting Ecuador komen!

Vanuit Lago Agrio gaan er openbare bussen van de maatschappij Putumayo naar Tulcan. Dit is de grensplaats in Ecuador waar je kunt oversteken naar Colombia. Er gaan 3 bussen, om 10:40, 21:50 en 23:15. Aansluitend op je tour met Nicky Lodge kun je dan een van de twee avondbussen nemen. Je komt dan 's nachts / erg vroeg in de ochtend aan in Tulcan.

Privévervoer is erg prijzig, omdat je vanwege de afstand iemand moet betalen die 2 dagen reis (afstand is net te lang om verantwoord op één dag heen en terug te gaan).

Momenteel is de grensovergang met Colombia ontzettend chaotisch en kan de gemiddelde wachttijd wel oplopen tot 12 uur. Dit komt door de grote toestroom van vluchtelingen uit Venezuela die richting het zuiden reizen. Zowel als je Ecuador in als uit gaat moet je in dezelfde rij wachten helaas. Als je hier eenmaal doorheen bent moet je ook nog even langs het migratiekantoor in Colombia om je binnenkomst te melden (200 meter verderop). Als je dit vergeet heb je een probleem op het moment dat je Colombia wilt verlaten en ze niet kunnen controleren wanneer je het land bent binnengekomen.

Hopelijk is de situatie aan de grensovergang tegen de tijd dat jullie hier zijn alweer anders, maar dat is natuurlijk maar de vraag. Van de week hoorde ik van de busmaatschappij Ormenio die een directe busverbinding aanbiedt tussen Quito en Cali (Colombia). Het gerucht gaat dat zij een overeenkomst hebben gesloten waardoor er personeel aan boord komt om je vertrek en binnenkomst te registreren. Hiermee zou je eventueel veel tijd kunnen besparen.

Cali is trouwens ook een leuke stop voordat je het land verder intrekt. Al helemaal als je van salsadansen houdt!

Met mijn reisbureau verkopen we ook Nicky Lodge. Hier vind je het programma van de 4 en 5 daagse tour: http://www.adoreecuador.com/cuyabeno-jungle-tour-4-5-days/
Als jullie een kamer willen delen met anderen kan ik je $20 korting geven. De standaard prijs voor een prive kamer is $320 per persoon voor 4 dagen/3 nachten. Hoor het graag als jullie zouden willen boeken en ik voor jullie beschikbaarheid op kan vragen als je specifieke data hebt! Je kan me mailen op margot@adoreecuador.com.

Houd er rekening mee dat de enige vliegmaatschappij die op Lago Agrio vliegt (TAME) op het punt staat om failliet te gaan en al maandenlang relatief veel vluchten op het laatste moment cancelt. Door met TAME te vliegen loop je dus enigzins het risico om een dag (of langer) van je jungle tour te missen.

Ben uiteraard ook erg benieuwd wat jullie plannen op Galapagos zijn :slight_smile: